به گزارش هنر آنلاین به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، پس از بازدید از نمایشگاه این جشنواره گفت: این که مرزبندی روشن و مشخصی در ارائه آثار این نمایشگاه وجود نداشت ،برای من بسیار جالب و قابل تامل بود.

وی اظهار داشت:امروز معماری و طراحی صنعتی در جهان جزو هنرهای تجسمی به حساب می آید و در بینال ها هم معمولا آثاری از این دو شاخه وجود دارد،اما ما هیچ گاه این ظرفیت را در کشورمان ندیدیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه گفت:ما باید رابطه بین معماری و هنرهای تجسمی را برقرار کنیم.معماری در واقع از جنس دیزاین است و هنر در آن ها وجود دارد.در واقع نکته قابل توجه در این مورد استفاده از معماری در هنر است که در آن وجه خلاقه و دیزاین اهمیت دارد.

حناچی گفت:اگر این اتفاق بیافتد معماری می تواند یکی از مصرف کننده گان مهم حوزه تجسمی باشد و بر این اساس مخاطبین نمایشگاه هم متفاوت می شود. باید راهی پیدا کنیم که در این حوزه نگرش ها کمی تغییر کند چرا که من گمان می کنم نزدیک کردن این دو حوزه به یکدیگر وجاحت دارد و معماری بخش عمده اش، خلاقیت و هنر است.

وی افزود:امروز باید به رابطه بین معماری و هنرهای تجسمی به چشم یک یافته جدید بنگریم و می توانیم بر روی حوزه معماری یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم که البته باید مبانی نظری این حوزه قوی شود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه عنوان کرد:امروز نیاز است که دوستان صاحب فن با همفکری یکدیگر کمک کنند که این رابطه شکل پیدا کند تا تعریف درستی از این حوزه به دست بیاوریم.

حناچی گفت:برای این اتفاق باید افراد متخصص حوزه معماری را فرا بخوانیم و برای شکل دادن به موضوع در دوره های بعدی در شورای هنری جشنواره ،باید از جامعه معماران هم افرادی دعوت شوند.فراخوان کار خودش را می کند اما ما آن بخش خلاقیت هنرش را باید مد نظر داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد:لازم نیست پروژه های خلاقانه معماری کامل باشد .همین که هنرمندی به یک سری ایده و دیزاین برسد کافی است.ما جایی پیشرفت می کنیم که از این مرزهای قراردادی عبور کنیم و خوشحال هستم که در شورای عالی معماری و شهرسازی ما می توانیم این لینک را برقرار کنیم و به عنوان یک پشتوانه نظری این جریان را راه بیاندازیم تا آثاری هم تولید شود.مسلم است که این یک رفتار دو جانبه است.