هنرآنلاین: انگاره‌های دینی و اسلامی را از قرن‌ها پیش در عرصه‌های گوناگون هنری می‌توان مشاهده کرد اما با این وجود اوج تجلی مظاهر اسلامی در رشته‌های هنری را می‌توان همزمان با روی کار آمدن سلسله صفویه در ابعاد گوناگون به ویژه در عرصه هنرهای معماری و تجسمی به وضوح شاهد بود.

بروز قابلیت‌ها و ویژگی‌های هنر اسلامی در آثاری همچون خط و خوشنویسی، نگارگری و امثال آن موجب شد که آثاری از این دست که درصدد تبیین اندیشه و مفاهیم ناب انسانی و ارزشی هستند به عنوان آثار شاخص هنری مطرح و سبک و شیوه‌ای نوین را در این عرصه پیش روی هنرمندان و فعالان این عرصه بگذارند.

طی سال‌های اخیر در کشورمان، تشکیل مؤسسات و مدارس هنر اسلامی با توجه به تجارب گران‌سنگ متقدمان در این عرصه‌، شیوه و راه و روش درستی را در اختیار نسل نو و علاقه‌مند به این آثار هنری قرار داد و نیاز به توجه مضاعف به این حوزه بیش از پیش احساس شد.

اگرچه پردیس و دانشکده‌های هنری در این زمینه به فعالیت پرداخته و در شرح دروس خود مواردی را نیز به هنر اسلامی و ویژگی‌های آن اختصاص می‌دهند اما ضرورت تشکیل مدرسه و یا دانشکده‌ای که به شکل تمام‌عیار به این مهم بپردازد الزامی بود که باید ایجاد می‌شد.

موسسه فرهنگی مدرسه اسلامی هنر، یکی از اولین مؤسسات فرهنگی که در حوزه علمیه قم تأسیس شد و از سال 1384 در تبیین اصول مذهب و هنر در جامعه اسلامی و تعلیم و آموزش روحانیون در سرتاسر کشور فعال است.

همچنین بعد از فعالیت ده ساله در این زمینه، مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دنبال کردن اهداف استراتژیک خود کسب کرد و با اهدافی همچون تبیین اصول تفکر دینی در هنر، ایجاد ثبات در وضعیت هنر در حوزه‌های علمیه، درک ماهیت و استعداد نهانی که هنر در جامعه مذهبی دارد و یکپارچه‌سازی و جمع‌آوری دانش دینی و مذهبی و به کار بردن کارشناسان هنری اقدام به تربیت بسیاری از هنرپژوهان کرد.

مدرسه اسلامی هنر در دوره آموزش عالی در سه رشته حکمت، فلسفه اسلامی، حکمت هنر اسلامی و فلسفه هنر فعالیت می‌کند.

تاکنون تعدادی از هنرآموزان و هنرپژوهان این مدرسه به درجه استادی نائل شده و در این موسسه و دیگر مراکز آموزشی حوزه و دانشگاه مشغول به تدریس هستند.

این مؤسسه طی همکاری و برنامه‌ریزی با دانشگاه‌های مذهبی در قم در سال تحصیلی 95-94 نیز دانشجویانی در زمینه‌های متعدد همچون حکمت هنر اسلامی، فلسفه هنر، هنرهای پژوهشی، ادبیات نمایشی، سینما، مطالعات معماری ایرانی، مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و حکمت هنر دینی در مقطع دکتر را جذب کرده است.

به هر روی افق آموزشی این مؤسسه، سرفصل نویسی و راه‌اندازی 12 رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد در قالب 4 دانشکده د رشته‌هایی همچون فلسفه هنر، حکمت هنر اسلامی، خداشناسی هنر، حکمت نقاشی، خطاطی و خوشنویسی، مبنای نظری ادبیات فارسی، مردم‌شناسی هنر، مذهب و رسانه، داستان شناسی، هنر در قرآن و اهل سنت، هنر در مذاهب و اسطوره‌شناسی است.

و به رسم بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کشورمان، آموزش مجازی و آنلاین نیز مورد توجه این مرکز پژوهشی و هنری قرار دارد و از سرفصل‌هایی همچون سینما، نمایشنامه، داستان، مترجمی زبان انگلیسی و عربی، مدیریت فرهنگی، هنر اسلامی و درام در مقطع کارشناسی و فلسفه هنر، حکمت هنر اسلامی، درام و هنر پژوهش در مقطع کارشناسی ارشد در این حیطه جای گرفته‌اند.