به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه انفرادی مجسمه "منصور طبیب‌زاده" با عنوان "ماکزیمال" که با آثاری منحصر به فرد و با استفاده از انواع چوب‌هایی از اقلیم‌های مختلف ایران این هنرمند سرشناس حوزه هنرهای تجسمی، در گالری "آس" تهران برپا شد و اکثر مجسمه‌های این نمایشگاه با فروش قابل توجهی مواجه شد به طوری که از تعداد 15 مجسمه از آثار فیگوراتیو چندین ساله اخیر این هنرمند، 12 اثر آن به فروش رفت؛ مراسم اختتامیه این نمایشگاه با حضور هنرمندان سرشناس حوزه هنرهای تجسمی و تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی از جمله؛ دکتر "حمید پازوکی" هنرمند نقاش و استاد دانشگاه، دکتر "کامران هروی" مدیر گالری "آس"، "محمد حسین عماد" هنرمند مجسمه‌ساز، دکتر "علیرضا کریمی صارمی" هنرمند و استاد عکاسی، "مونا زاهد" مدیر هنری گالری "آس"، "کتایون مقدم" هنرمند نقاش، "فرزاد توحیدی" مستندساز و همچنین تعدادی از علاقمندان به هنرهای تجسمی برگزار شد.

بایستی از خدا تشکر کرد که موجودی را آفریده است که خلق می‌کند

دکتر "عبدالحمید پازوکی" هنرمند نقاش و استاد دانشگاه در مراسم اختتامییه نمایشگاه انفرادی "منصور طبیب‌زاده" با عنوان "ماکزیمال" گفت: در ارتباط با کارمان ما فکر می‌کنیم که صداقت داریم و زمانی که کار می‌کنیم بسیاز لذت می‌بریم؛ در واقع اثری که بوجود می‌آید یک موجود زنده خواهد بود و واقعاً بایستی از خدا تشکر کرد که موجودی را آفریده است که خلق می‌کند. و از این بابت من به قدرت خدا پی می‌برم. به عنوان مثال، وقتی در آتلیه‌ام نقاشی می‌کنم تا نیمه‌های شب کار می‌کنم و وقتی‌که فردا صبح برمی‌گردم و کارم را نگاه می‌کنم واقعاً تعجب می‌کنم و می‌بینم که اصلاً من تنها نیستم؛ من یک وسیله‌ام که در ارتباط با یک نیروی خلاق قرار می‌گیرم که نتیجه آن خلق یک اثر هنری است و شیوه نگاه و تصور من به یک اثر هنری این‌گونه است.

کمتر شدن فاصله بین مخاطب و هنرمند

وی در مورد گالری "آس" تهران گفت: خیلی خوشحالم که این موقعیت را آقای دکتر "کامران هروی" و خانم "مونا زاهد" در اینجا بوجود آوردند که ما بتوانیم که این ارتباط را با مخاطب بوجود بیاوریم که فقط بحث آمدن و دیدن یک اثر هنری را نداشته باشیم و جنبه فرهنگی و آموزشی هم حائز اهمیت و فعال باشد و همه ما تلاش می‌کنیم که

این اتفاق بیافتد و نتیجه بسیار بسیار بهتری بدهد و از این زاویه و از این بخش هم مخاطب ما با هنرمندها هم بتوانند

ارتباط برقرار کنند و سؤالات خود را در مورد اثر هنری خلق شده مطرح بکنند و این فاصله کمتر و کمتر شود.

داشتن هنر ناب در گالری "آس"

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش تأکید کرد: فکر می‌کنم با وجود گالری‌هایی همچون گالری "آس"، می‌توانیم فضایی را ایجاد بکنیم که فقط جنبه گالری و یکسری احوالات خیلی سطحی نداشته باشد و به عمق قضیه توجه بشود؛ همچنین بحث آموزش و ارتباطی آن با مخاطب رویکرد اصلی ما است که امیدوارم نتیجه بدهد. کسانی که به عنوان هنرمند وارد گالری "آس" می‌شوند از صافی‌های زیادی باید بگذرند و بایستی هنر نابی داشته باشند تا برای هدفی که داریم بتوانند کمک کننده اصلی باشند و این هدف ماست که انشاءالله خداوند کمکمان خوهد کرد.    

نوسان بین بودن و نبودن و شدن و نشدن

"منصور طبیب‌زاده" در مورد نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های خود با عنوان "ماکزیمال" گفت: اثر هنری برای خود هنرمند به این شکل است که از زمانی‌که شروع به خلق اثر می‌کند تا زمانی که اثر تمام می‌شود برای هنرمند آن فاصله زمانی است که خیلی اهمیت دارد و از کارش لذت می‌برد؛ در این فاصله، کلنجار می‌رود بازی می‌کند، کشف می‌کند، می‌‌سازد و ...، بین بودن و نبودن و شدن و نشدن همین جوری این بازی نوسان دارد. در واقع هنرمند اینجوری نیست که یک فکر خیلی مشخص و تعیین شده‌ای را از ابتدا انتخاب بکند و طبق آن الگو و ماهیت آن نقشه‌ای که از قبل کشیده است، بیاید و آن را اجرا بکند.

هنر معنای هستی و جهان در یک ساختار زیبایی‌شناسی است

وی همچنین گفت: هنر واقعی از دید من کشف این مرحله است؛ در این مرحله اتفاقاتی می‌افتد که هنرمند اصلاً به آن فکر نکرده است؛ این اکتشاف در اثر هنری یکجوری کشف خود هم هست. یعنی هنرمند از این طریق، خودش را هم کشف می‌کند و نگاهش به جهان و هستی را هم به نوعی کشف می‌کند. از نظر من، هنر معنای هستی و جهان در یک ساختار زیبایی‌شناسی است و تفاوتش با فلسفه این است که فلسفه یک بیان خیلی مشخصی از این ماهیت جهان می‌کند و هنر آن را در یک ساختار زیبایی‌شناسی ارائه می‌کند. منتهی اینکه می‌گوییم کل جهان؛ کل هستی نیست و ممکن است که یک زاویه خاص، یک نگاه خاص و یک گوشه خاصی از یک عنصری که در این هستی وجود دارد را مورد توجه قرار بدهد. این عنصر در واقع یک رابطه کل و جزء هست؛ انگار کل هستی را تبیین می‌کند. بنابراین این رابطه کشف و شهود در این مسیر که پیش می‌رود برای هنرمند هم به این ترتیب اهمیت دارد و ماهیتی را کشف

می‌کند که قبلاً ممکن است حتی به آن فکر نکرده باشد.

تصادف در اجرای هنری

طبیب‌زاده در ادامه افزود: به لحاظ تکنیک و روش هم آن معنایی که پشت اثر در طی این پروسه و مسیر پیش می‌رود یک‌جوری امکانات تکنیکی را در اختیار هنرمند قرار می‌دهد که ممکن است به آن هم فکر نکرده باشد که ما در هنر اسم آن را یک نوع تصادف می‌گذاریم؛ تصادف در اجرای هنری پیش می‌آید که هنرمند به آن فکر نکرده است ولی هنرمند آگاه کسی است که آن تصادف را می‌فهمد و بعداً آگاهانه آن را در کارش به کار می‌گیرد و به جزئی از تکنیک وی تبدیل می‌شود.

بخشی از عمر و جانم را در آثارم ریخته‌ام

وی در ادامه تأکید کرد: در مورد کار من، همیشه بدین گونه بوده است؛ یعنی من از مرحله‌ای که شروع به کار کردم تا مرحله‌ای که اثر به پایان رسیده است با اثر خودم زندگی کرده‌ام. اصلاً هیچ فرضی نداشتم که این اثر به چی می‌رسد، نهایتاً به چه چیزی تبدیل می‌شود و چقدر زمان می‌برد. با توجه به اینکه خصوصیت آثار من به گونه‌ای است که آن تکنیک خاصی که پیش آمده است و در واقع ویژگی شخصیتی و سبک فردی من است در کنار این مسیر کشف شده است ماهیت کار من می‌طلبد که زمان بسیار زیادی را به آن اختصاص بدهم. این آثار براساس آن چیزی که از من می‌خواست و طلبیده حرکت کردم و می‌توانم بگویم بخشی از عمر و جانم را در این آثار ریخته‌ام.  

اثر هنری مهم‌ترین دستاورد و محصول بشری در طول تاریخ است

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برای هنرمند این مرحله خیلی مهم است که با اثرش زندگی می‌کند وقتی که اثر ساخته می‌شود از هنرمند جدا می‌شود؛ این اثر یک زندگی مستقلی را شروع می‌کند، بعداً خود هنرمند، به مخاطب اثرش تبدیل می‌شود. من وقتی که کارم با اثر تمام می‌شود به عنوان مخاطب که به کار خودم نگاه می‌کنم چیزهایی را در آن کشف می‌کنم که قبلاً به آن اصلاً فکر نکرده بودم و خصوصیت یک اثر هنری و تمام زیبایی یک اثر هنری هم همین است، یعنی در واقع مهم‌ترین دستاورد و محصول بشری در طول تاریخ تا به امروز؛ از زوایای مختلف و به لحاظ ارزش زیبایی‌شناختی، اثر هنری است.

اثر هنری پیچیده‌ترین کالای جهان است

وی همچنین گفت: هر چند که ما در دورانی زندگی می‌کنم که همه چیز به کالا تبدیل شده است ولی اثر هنری حتی

به عنوان کالا هم یک کالای خیلی ویژه است یعنی از پارامترهای اقتصادی هم که به آن نگاه کنیم تمام اقتصاددان‌هایی که در زمینه اقتصاد هنر کار کرده‌اند معتقدند که اثر هنری پیچیده‌ترین کالای جهان است و کالایی است که اگر صرف کالا به آن نگاه بکنیم چیزی است که همیشه مسیر صعودی دارد؛ یک اثر هنری به لحاظ قیمت، هیچ وقت مسیر برعکس را ندارد و همیشه سیر صعودی دارد. اما برای هنرمند، در واقع آن نفس و ذات معنایی اثر مهم است که بعد از ساخت اثری، اثر خودش را کشف می‌کند.

هر مخاطبی می‌تواند رابطه خاص خودش را با یک اثر بوجود بیاورد

طبیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: ویژگی اثر هنری هم این است که هر مخاطبی می‌تواند رابطه خاص خودش را با یک اثر بوجود بیارود. شخصی ممکن است که جنبه ظاهری این آثار وی را خیلی جذب بکند؛ این لایه اولیه یک کار هنری است، ولی یک اثر، لایه‌های مختلفی دارد و کسی ممکن است وارد لایه دوم و سوم آن بشود. چیزهایی حتی کشف بکند که خوش هنرمند ممکن است در اثرش ندیده باشد و این در مورد آثار همه هنرمندان بزرگ جهان هم اتفاق افتاده است.

تکنیک هم  ارتباط با معنی دارد

وی در مورد تکنیک در خلق آثارش گفت: اورجینال بودن این کارها به دلیل همین تکنیکی است که در آن به کار رفته است و خود تکنیک هم یک ارتباطی با معنی دارد؛ بخصوص در این آثار تکنیک و ساختار کار، جزئی از معنای کار است، چرا که دارد به ما نشان می‌دهد که انگار یک فرمی از این قطعات در حال شکل گرفتن است و یکجایی انگار این احساس به مخاطب داده می‌شود که انگار یک فرمی در حال فروریختن است؛ بنابراین شاید یک حس تعلیق در این آثار بوجود بیاید.  

اثر هنری باید در جهان یکه باشد

این هنرمند مجسه‌ساز افزود:  یک نکته که در همه هنرها و بخصوص در هنرهای تجسمی و مجسمه‌سازی خیلی خیلی اهمیت دارد این است که ارزش نهایی یک اثر هنری با معیارهای عام زیبایی‌شناسی جهانی این است که این اثر یکه باشد یعنی بدیلی نداشته باشد، یک اثری باشد که دارای ویژگی‌هایی باشد که مثل آن در جهان وجود نداشته باشد. اگر اثری واجد این خصوصیات باشد دارای ارزش‌های زیبایی‌شناسی خیلی والایی خواهد بود. هر هنرمندی در زندگی‌اش باید تلاش بکند که به این مرحله برسد؛ کارش به مرحله‌ای برسد که این ویژگی‌های فردی‌اش و ساختار

ویژه‌اش سبک فردی‌اش را ایجاد کند و در اثری که می‌سازد در واقع آن ویژگی اورجینالیته را ایجاد بکند.

رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی هنرمند

وی همچنین گفت: این هم به این دلیل است اگر هر هنرمندی به این مرحله برسد و به یک خودآگاهی و خودشناسی برسد و بفهمد که خودش در این جهان موجودی است که مثل همه آدم‌هایی که در این کره زندگی می‌کند ولی خود این فرد خاص دارای این ویژگی‌هایی است که کل آدم‌هایی که در کره زمین وجود دارند مثل او نیستند. اگر هر هنرمندی بتواند آن عنصر فردی را شناسایی بکند و با آن درگیر بشود و روحش را در کارش انتقال بدهد حتماً در اثرش این ویژگی فردی و اورجینالیته اتفاق می‌افتد و این چیزی نیست که ما مصنوعی بتوانیم آن را ایجاد بکنیم.

عریان شدن روح هنرمند

"منصور طبیب‌زاده" هنرمند مجسه‌ساز و استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: به همین دلیل اگر ما بخواهیم آثاری را تشخیص بدهیم که این آثار به لحاظ سبک و ساختار آیا واقعی هستند یا هنرمند ادای مدرن بودن یا ویژگی که دارند را به اثر تعمیم بدهد این را از طریق ماهیت کارش و نوع تأثیر کارش می‌توان تشخیص داد. اگر این واقعی باشد در اثر هنری یک اتفاقی می‌افتد که انگار روح هنرمند را عریان می‌کند و روی مخاطب تأثیر می‌گذارد و این تأثیر واقعی خواهد بود و اگر واقعی و بنیادی نباشد فقط ساختاری است که ادای معاصربودن و مدرن بودن را در آن وجود دارد و پشت آن چیزی نیست و این مرحله‌ای است که هنرشناسان به راحتی می‌توانند آن را تشخیص بدهند.

گالری "آس" تهران به مدیریت دکتر "کامران هروی"، مدیر هنری "مونا زاهد" و همچنین مشاور هنری دکتر "عبدالحمید پازوکی" در خیابان شریعتی، بالا‌تر از قیطریه، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ واقع شده است.