به گزارش هنرآنلاین، نظری نوری با اشاره به اینکه شعر و خط در ایران دو هنر منحصر به فرد است درباره نقاشی خط می‌گوید:" برای خوشنویسی و خط فازسی احترام ویژه‌ای قائل هستم اما چون نمی‌توانم دربند قواعد قرار بگیرم در زمینه نقاشی خط و آبرنگ فعالیت می‌کنم زیرا نقاشی خط مانند شعر نو در بند قواعد قرار نمی‌گیرد و آزاد و رها است. در این هنر بی‌نظمی‌هایی دیده می‌شود که در نهایت رها و آزاد بودن؛ منظم هستند."

این هنرمند باسابقه و فعال نقاشی خط می‌گوید:" نقاشی خط؛ حس پدید آورنده اثر است و نیازی به رعایت قوانین ندارد اما یک هنرمند نقاشی خط در کنار این آزادی و رهایی باید هندسه خط را بداند و رنگ‌ها و فرم را به خوبی بشناسد."

او به چگونگی خلق یک نقاشی خط اشاره می‌کند و می‌افزاید: "زمانیکه یک بوم برای خلق یک اثر می‌گیرم؛ در آن لحظه نمی‌دانم چه می‌خواهم خلق کنم در ابتدا باید حس درونی خود را تلطیف کنم و این لطافت را با گفتن ذکر یا گوش دادن به موسیقی و یا حافظ خوانی در خود به وجود می‌آورم و حس همان لحظه خود را روی بوم ثبت می‌کنم. باید حس درونی در من ایجاد شود تا اثری خلق کنم این حس باید از دل برخاسته شده باشد تا به دل بنشیند. کسی که در دشت و صحرا می‌خواند با اصول و قواعد موسیقی کاری ندارد او صحرایی می‌خواند و وقتی با سوز و گداز می‌خواند به دل شنونده می‌نشیند."

این کارشناس هنری به تأثیر و جایگاه عشق در زندگی خود تاکید می‌کند و می‌گوید: در میان عشق و عقل این عشق است که صاحب اصلی زندگی من است. امام حسین (ع) با عشق به صحرای کربلا رفت و پاک باخته شد؛ سرشت همه ایرانی‌ها از عشق است و عشق جایگاه بسیار ویژه‌ای در روح ما دارد؛ روح عشق در غزل‌ها و اشعار و آثار هنری ما موج می‌زند.

او به برپایی نمایشگاه نقاشی خط در کشورهای انگلیس، ایتالیا، آمریکا، آلمان و چین اشاره می‌کند و می‌گوید:" نمایشگاه "ایران من سلام" را در استرالیا به نمایش گذاشتم و با استقبال مردم روبرو شد. نظری نوری می‌افزاید: از من درخواست شد تا برای تدریس نقاشی خط به آمریکا بروم و در آنجا زندگی کنم اما نمی‌توانستم وطنم را ترک کنم؛ در آنجا کسی نبود که در کوچه‌ها آواز دشتی بخواند و حال و هوای ایران را داشته باشد."

نظری نوری به نام نمایشگاه خود "ایران من سلام" اشاره می‌کند و می‌افزاید: "خاک ایران مقدس است در این خاک دو معصوم دین اسلام به خاک سپرده شده‌اند که آن‌ها نیز ایرانیان را اهل دل می‌دانستند. می‌خواهم با نام نمایشگاه خود به تمامی جوان‌ها یادآوری کنم که در چه کشوری زندگی می‌کنند و به آن‌ها بگویم که تمامی خاک کشورشان ارزشمند و مقدس است. می‌دانم که مردم ایران اگر از ضریح وجود خود غبارروبی کنند بسیار طلایی و درخشان هستند آن‌ها خودشان هم باید این را باور کنند."

این هنرمند درباره کالیگرافی می‌گوید:" هنرمندان بسیاری در کالیگرافی فعالیت دارند و برایم آن‌هایی ارزشمند هستند که این هنر را با دل و جان کار می‌کنند زیرا کپی و تقلید از دیگران هیچ ارزش هنری ندارد. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند کالیگرافی متعلق به اوست و آن را برای اولین بار ارائه داده است این هنری است که از زمان قاجار و صفوی وجود داشته است و هنرمندان بسیاری در طول تاریخ در این زمینه فعالیت داشتند."

نظری نوری درباره چند تابلو خود توضیح می‌دهد و از گرفتن ایده آن‌ها می‌گوید که یکی را از یک کارگاه قالیبافی گرفته و دیگری را از کوچ عشایر و تابلویی دیگر را از پرواز پروانه‌ها به‌صورت مفهومی خلق کرده است. او به نقاشی خط "تا ابد" اشاره می‌کند که چهارده معصوم به صورت پرنده روی آن نقاشی شده‌اند و از تابلوی "معجزه عشق" می‌گوید که یک مرد و زن را به صورت مفهومی در آن ترسیم کرده است که آن‌ها با فکر و قلب یکسان می‌توانند راهی سبز را با یکدیگر به انتها برسانند.

عنایت الله نظری نوری متولد 1316 تهران است . او بیش از 50 سال است حضوری فعال در جامعه هنری دارد و علاوه بر خلق آثار نقاشی خط و آبرنگ، ‌به عنوان کارشناس هنری، مقالات و سخنرانی‌های متعددی را تحریر کرده است.

"ایران من سلام " تا ششم  بهمن بر روی دیوار گالری شکوه است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار درخیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو،کوچه سلیمی شمالی کوچه امیرنوری،شماره 19  گالری شکوه دیدن کنند.