سرویس تجسمی هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر به ایستگاه نهم رسید. رویدادی که امسال برای اولین بار و بعد از برگزاری پیاپی آن در موسسه فرهنگی و هنری صبا، 3 تا 30 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر برپا می‌شود.

رویکرد امسال جشنواره تجسمی فجر همانند دوره گذشته آن، رویکردی بینارشته‌ای است. نگاهی که در آن ایده هنرمند و خلاقیت هنری مورد توجه قرار گرفته است. هیئت انتخاب این جشنواره آن‌گونه که در نشست خبری آن اعلام کرده بودند در انتخاب آثار این دوره به جنبه‌های اثرگذاری آثار هنری توجه داشته‌اند. اثرگذاری که در تعریف محض ایده هنری و بسط آن به واسطه تکنیک و در نهایت ارائه، اثری جامع باشد.

ارائه چشمگیر پروژه‌های چیدمانی در جشنواره فجر

متناسب با سیاست‌های جشنواره تجسمی فجر که در آن توجه به آثار بینارشته‌ای در اولویت قرار دارد امسال در بخش نهایی شاهد آثار پروژه‌ای و چیدمان‌های بیشتری خواهیم بود. در جشنواره امسال 125 اثر حضور دارند که 102 در بخش رقابتی جشنواره و بقیه آن‌ها در بخش مفاخر به نمایش در می‌آید. از میان این آثار 53 اثر به صورت پروژه‌ای ارائه شده و 72 تک اثر وجود دارد.

شهرستانی‌ها از پایتخت‌نشینان پیشی گرفتند

شهرستانی‌ها در جشنواره نهم فجر حضور پررنگ‌تری دارند تا جایی که تعداد آن‌ها از هنرمندان پایتخت‌نشین پیشی گرفته است. تعداد شرکت‌کنندگان شهرستانی در نهمین جشنواره تجسمی فجر  65 نفر است و از تهران نیز 45 نفر حضور دارند. هم چنین 10 هنرمند خارجی نیز از سه کشور ایالات متحده آمریکا، بلژیک و برزیل در بخش نهایی نهمین جشنواره تجسمی حضور دارند.

استان‌های اصفهان، البرز و خراسان رضوی بیشترین شرکت‌کننده در بخش نهایی نهمین جشنواره تجسمی فجر را دارند. اصفهان 9.5 درصد ، البرز 6.3 و خراسان رضوی 5.3 در صد از آثار بخش نهایی جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند.

مردان هنرمند از جشنواره نهم سهم بیشتری بردند

علیرغم پیشتازی زنان در مرحله اول داوری، تعداد هنرمندان مرد حاضر در بخش رقابتی نهمین جشنواره بین‌المللی فجر از تعداد زنان بیشتر است. 64 درصد از آثار هنرمندان در بخش نهایی جشنواره مختص به هنرمندان مرد و 36 در صد آثار متعلق به زنان است. در میان آثار 66 نفر مرد و بقیه هنرمندان زن هستند.

در میان پذیرفته‌شدگان نهایی 99 هنرمند ایرانی و 3 هنرمند از کشورهای آمریکا، بلژیک و برزیل حضور خواهند داشت.

هنرمندانی با تحصیلات حوزوی تا دیپلمه و دکتری

یکی از نکات قابل توجه جشنواره نهم حضور هنرمندان با طیف‌های مختلف در مدارک تحصیلی است. در میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی این جشنواره 48 درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند. 26 درصد از شرکت‌کنندگان مدرک کارشناسی ارشد و 1.6 درصد دکتری دارند. 9 درصد شرکت‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی کاردانی، 10 درصد دیپلمه و 2.6 درصد در حال تحصیل هستند. کمتر از 1 درصد از شرکت‌کنندگان نیز تحصیلات حوزوی دارند.

حضور هنرمندان نامی در بخش رقابتی جشنواره

در نهمین جشنواره تجسمی فجر امسال در کنار اسامی هنرمندان جوان که بیشتر آن‌ها برای اولین بار است که در این جشنواره شرکت کرده‌اند نام هنرمندان باسابقه‌ای هم چون آنه محمد تاتاری، بهزاد شیشه‌گران و پیمان مهدی‌زاده نیز به چشم می‌خورد. 46 در صد آثار نهایی جشنواره متعلق به هنرمندانی است که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت می‌کنند.

photo_2017-01-22_02-26-48

آثار نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، توسط اعضای شورای هنری این جشنواره آقایان جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری، کامبیز درم‌بخش، محمدباقر آقامیری، رضا یساولی، نادر قشقایی، علی شیرازی، اصغر کفشیان مقدم، سید نظام‌الدین امامی‌فر ، مهران هوشیار، مجتبی آقایی دبیر جشنواره و مهنوش مشیری با توجه به تصاویر آثار، استیتمنت‌ها و ... در سه مرحله انتخاب و آثار نهایی نمایشگاه نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر انتخاب شدند.

نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با میزبانی موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران ۳ تا ۳۰ بهمن در تهران برگزار می‌شود .