به گزارش هنرآنلاین، فراخوان این مسابقه با هدف مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیرات عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی و سوانح طبیعی بر بافت و مسکن روستایی در دو بخش تک عکس و عکس‌های مقایسه‌ای به صورت سراسری منتشر شد. که دبیری این مسابقه را مهناز شیفعی برعهده دارد.

مسابقه با حضور 1312 نفر و 5278 اثر به مرحله داوری رسید که از این تعداد 122 اثر در محورهای ذکر شده به نمایشگاه راه یافت.

بخش ویژه نمایشگاه نیز 28 اثر از  استادان و هنرمندان مدعو است که با توجه به محورهای مسابقه و فضای کلی نمایشگاه با انتخاب خود هنرمندان صاحب اثر، در نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود.

محورهای موضوعی بخش تک عکس عبارتند از: زندگی قدیم کالبد جدید- زندگی جدید کالبد قدیم، رابطه فرهنگ و معماری روستا، مسکن معیشت محور،  معماری مسکن روستایی (داخلی – کالبد بیرونی)، مسکن روستایی و سوانح طبیعی  و بافت کالبدی سازگار با محیط.

در مسابقه عکس "خانه‌های روستایی" به نفر اول بخش اول (تک عکس) سى میلیون ریال،نفر دوم بیست میلیون ریال، نفرسوم ده میلیون ریال اهدا خواهد شد. در بخش دوم (عکس هاى مقایسه اى در گذر زمان) که یک فرد شایسته تقدر خواهد داشت و مبلغ 20 میلیون ریال اهدا می‌گردد.

داوری آثار راه یافته به این جشنواره را محمد خادمیان طرقى، جاسم غضبانپور، حسن غفارى، ابراهیم، صافى و سید امیرحسین گرکانى بر عهده داشته اند.

همچنین شورای سیاست گذاری جشنواره در تمامی بخش‌ها سید امیرحسین گرکانى، حمیدرضا سهرابى، غلامرضا مجیدى، حسن رضایى، حسن غفارى، سید محسن هاشمى، مهناز شفیعى، مریم لاوى و وحید کاظم زاده بوده اند.

این نمایشگاه از تاریخ 30 دی تا 21 بهمن در موزه امام علی واقع در خیابان ولیعصر بلوار اسفندیاری برگزار می شود.

مسابقه عکس خانه‌های روستایی به همت معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی و  دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی برنامه ریزی شده است  و موسسه تحریر کارگاه خیال آن را برگزار می کند. علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 66465440 تماس حاصل نمایند.