سرویس تجسمی هنرآنلاین: در آغاز این نشست سیف‌الله پویاراد گفت: خرسندم که دامون‌فر سکوی بهتر دیده شدن استعدادهای جوان است، در این شش دوره از تیر 1385، بیش از 12 هزار جوان زیر 25 سال در دامون‌فر حضور یافته‌اند و بسیاری‌شان امروز شناخته شده‌ترین چهره‌های هنر ایران هستند.

او گفت: برای ششمین دوره دامون‌فر از میان  3050 نقاشی رسیده هیات انتخاب 300 اثر را برای مرحله دوم منتخب کردند تا اصل آثار را از نزدیک ببینند. شورای انتخاب 121 اثر از 92 هنرمند را برای حضور در نمایشگاه برگزیدند که این روزها در گالری پردیس ملت به تماشاست. حالا داوران مرحله نهایی شامل فرح اصولی،  معصومه مظفری و دکتر بهنام کامرانی نفرات برتر را انتخاب خواهند کرد. 

او افزود: یکی از سنت‌های دامون‌فر تجلیل از نخبگان و بزرگان هنر ایران است که عمر خود را برای اعتلا و توسعه هنر صرف کردند و در امر آموزش هنر کوشش ماندگار کردند، اکنون و در دور ششم، جمعه اول بهمن در آیین اختتامیه، از استاد ارجمند محمدابراهیم جعفری نقاش و یکی از پیشگامان آموزش هنر در مراکز آکادمیک که چهار دهه عمر خود را به پرورش نسل نوی هنر ایران اختصاص داد، تقدیر خواهیم کرد.

IMG_8596

آیدین آغداشلو، رئیس هیئت داوران ششمین دوسالانه نقاشی "دامون‌فر" در نشست این خبری این دوسالانه گفت: هر مناسبتی که در تجلیل هنر برگزار شود اقدام شریفی است و در چنین جشنواره‌هایی، آنچه اهمیت دارد تجلیل هنر در ذهن جامعه است که به اولویت فرهنگ و هنر پی برده و آن را به رسمیت بشناسند.

وی ادامه داد: اینکه در چنین جشنواره‌هایی چه کسانی انتخاب می‌شوند یا چه کسانی برنده می‌شوند اهمیتی ندارد بلکه مهم برگزاری این دوسالانه است که فی‌نفسه کار ارزنده‌ای است. این دوسالانه در طول زمان کامل‌تر شد و امکانات بهتری برای برگزاری آن فراهم آمد چرا که در آغاز محدود بود و برگزارکنندگان مردد بودند که نتیجه آن چه خواهد شد؛ اما امروز این درختی که کاشته شده در حال ثمر دادن است.

این هنرمند نقاش بیان کرد: ما در این دوسالانه شاهد رشد نقاشان جوانی بودیم که امروز تبدیل به نقاشان بزرگی شده‌اند و به راحتی می‌توان گفت که بیش از 20 یا 30 هنرمند معاصر نامی، کارشان را از این جشنواره آغاز کرده‌اند؛ نسل جوانی که آثارشان در این نمایشگاه به تماشا درآمده نسلی است که در پی مطالبه جایگاه خود بوده و از این عرصه سهم می‌خواهد و ادا کردن این سهم وظیفه خطیری است که باید انجام بگیرد.

آغداشلو گفت: مهمترین اتفاق در این دوسالانه ها، کشف و معرفی هنرمندان است و بقیه راه را باید به خود آنها سپرد. بسیاری از نقاشان جا افتاده ای که در بطن هنر معاصر حرکت می کنند به اشاره متذکر می شوند که در فلان جشنواره دامون فر جایزه برده ایم و تعداد این افراد زیاد است.

وی اظهار داشت: در طول زمان دیدگاه هنرمنان به شدت تغییر کرده و این به ما نشان می دهد که آینده درست بررسی شده است. این هنرمندان از آنجاییکه آیینه دار اجتماع و زمان خود هستند متناسب با ضرورت، زمان خود را تثبیت کرده اند، شوق و انگیزه‌ها بهتر مشخص و برجسته می‌شوند.

این هنرمند نقاش ادامه داد: در دوره ای طنز و شوخ طبعی نسبت به اطراف در آثار به چشم می خورد و در زمانی دیگر هنرمندان با پیرامونشان جدی تر برخورد کردند. در مجموعه ای که روز جمعه افتتاح شد نمونه هایی دیدم که نظیر هم نبودند؛ این آثار سرشار از حزن‌هایی شخصی و بعضاً جستجو در مسیری بود که می خواست مهارت فنی را به دست آورد.

آغداشلو افزود: مسئله داوری نباید اسباب دلخوری و یا دلخوشی هنرمندان جوان شود بلکه نگرش جریان جوان هنر معاصر اهمیت دارد که چیزی را کشف کرده اند که با آنها آغاز شده است و یک جریان سیال و متلاطم است. این هنرمندان در حقیقت با نمایش سوژه های شخصی خود که هر کدام از این‌ها به مثابه ابزار و موضوع مورد توجه قرار گرفته بیانگر خاستگاهی است که آنها از آن برخاسته اند.

وی تصریح کرد: این گوناگونی شگفت انگیز است و این جوانان که مشخصا از کارگاه بیرون نیامده اند و بر اساس شوق، جایگاه و طبقه به هنر نگاه کرده اند حرف های مختلفی می‌زنند و در تماشای این حرف ها اولین عنصر تکان دهنده همین تفاوت دیدگاه ها، جهان بینی و مهارت ها است.

این هنرمند نقاش گفت: انتخاب شدن یا نشدن اهمیت زیادی ندارد هر چند که دوستانی که این آثار را انتخاب می‌کنند هنرشناسان معتبری هستند ولی ممکن است به جای همان گروه داورها با مجموعه دیگری مواجه شویم که سلیقه های دیگری داشته باشند. این ها همگی دوست داشتنی و شریف هستند؛ ممکن است ایندست دوسالانه ها بلافاصله اجر و مزدی نداشته باشد اما به ثمر رسیدن آن سالها به طول می انجامد و این ذاتی این مسئله است و نه لطف آن.

آغداشلو بیان کرد: در طول این چند سال تغییرات مناسبی رخ داده است. در سال های گذشته اگر من می آمدم و قدم میزدم راحت می توانستم بگویم که این هنرمندان شاگرد کدام استاد هستند و تأثیر استاد در آثارشان دیده می‌شد. اتفاقاً کسانی که مستقل تر بودند اعتبار بیشتری پیدا کردند و در این مقطع اتفاق خوبی که افتاده این است که براحتی نمی توان گفت که این اثر تحت تأثیر استاد خود شکل گرفته است؛ در واقع این تأثیر محو است و استقلال جوان ها خیلی بیشتر شده است. من تأثیر آموزه های آکادمیک و دانشگاهی را در این آثار کمتر دیدم و تأثیراتی که از اساتید کلاس های آزاد هنری گرفته اند را بیشتر می توان دید.

وی گفت: از طرفی با دسترسی به اینترنت و رسانه های اینچنینی میدان گسترده تری در اختیار این هنرمندان است اما این تأثیر در کارشان بسیار کم بود و به نظر من نمایشگاه مستقلی دیدم. در این بین هنرمندان جوان سعی نکردند خود را پشت تعالیم پنهان کنند و به این واسطه موفقیت تضمین شده ای بدست آورند. آنها در مسیری که مورد تأیید استادشان نبوده خطر کرده اند و اگر بخواهم جمع بندی داشته باشم اینکه استقلال هنرمدان در این مجموعه بسیار زیاد بود و این اعلام استقلال را باید به فال نیک گرفت.

IMG_8605

در انتهای این نشست، پویاراد گفت:  من همیشه از همکاران خود در بخش های خصوصی به ویژه بنگاههای بزرگ اقتصادی دعوت کرده ام برای حمایت از هنر ایران و پشتیبانی از هنرمندان پای به میدان بگذارند  . واقعا حوزه فرهنگ و هنر در همه جای دنیا با راهبری بخش خصوصی پیش می رود و کسی از دولت انتظار برگزاری جشنواره ندارد، نگاهی به مهم ترین رویدادهای هنری بندازید مثل کن، اسکار، بینال های ونیز .... هیچ کدام را دولت های کشورها برگزار نمی کنند، اما در عین حال دولت ها تسهیلات و زیر ساخت هایی را فراهم می کنند تا بخش خصوصی تشویق شود در این عرصه سرمایه گذاری کند. مثلا معافیت مالیاتی،  در کشورهای توسعه یافته هر قدر شما در هنر خرج کنید به همان میزان از معافیت مالیاتی برخوردار می شوید، 

او افزود : الان در ایران، ورزش از چنین امتیازی بهره مند است و می توان انتظار داشت در آستانه تصویب برنامه ششم توسعه که این روزها در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی ست این اتفاق بسیار مثبت به صورت قانون درآید.. در این صورت بخش های خصوصی بزرگ برای کمک به هنر ایران وارد صحنه خواهند شد و باری از دوش دولت برداشته می شود.

پویاراد گفت :"از آرزوهای من است که بتوانم این جشنواره را بین‌المللی کنم. دو شرکت فابرکاستل  و کانسون که آکادمی‌های هنری را هم دارند به واسطه رایزنی هایی که انجام داده آثار برگزیده این دوسالانه را در آلبوم فرانسه به نمایش می‌گذارند. طی سال های اخیر، این اتفاق بدان معنا عملی نشده و ما در صدد آن هستیم که به این مسئله جامه عمل بپوشانیم.

او افزود: این را فراموش نکنیم که ما یک شرکت کوچک خصوص هستیم و در ارتباط با این کمپانی‌ها بیشتر از حمایت معنوی برخوردار بوده ایم و هیچ حمایت مادی از سوی این کمپانی ها نشده ایم و این دوسالانه با سرمایه‌گذاری که دامون فر انجام می‌دهد صورت می‌گیرد.

پویاراد ادامه داد: بعد از هر جشنواره جلساتی با عنوان "مارکتینگ میتینگ" توسط کمپانی فایبر کاستل انجام می‌شود که البته دراین جلسه، بیشت مباحث اقتصادی هنر مطرح است اما ما فیلم این جشنواره را برای آنها به نمایش در‌می‌آوریم و آنها از این رویداد هنری استقبال می‌کنند و از ما اطلاعاتی می‌گیرند که کاری مشابه این دوسالانه انجام دهند. معمولا در دوران افتتاحیه و اختتامیه دامون فر کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که امسال نیز "پکوئر" از طرف کمپانی فایبر کاستل آموزش هایی مبنی بر استفاده از متریال‌هایی که این شرکت برای فعالیت های هنری طراحی و تولید کرده را ارائه می‌کند.

او گفت :در عین حال سپاسگذاری بزرگ خود را از شما خبرنگاران عزیز و تک تک رسانه ها اعلام می کنم. من باور دارم اگر کمک شما نبود دوسالانه نقاشی دامون فر به این جایگاه والا دست نمی یافت. از شما دعوت می کنم در مراسم اختتامیه که ساعت پنج و نیم عصر اول بهمن در گالری پردیس ملت برگزار می شود تشریف بیاورید و زمینه معرفی هنرمندان جوان را فراهم کنید. 

پویاراد با ذکر این نکته که بخش نمایشگاه دامون فر تا چهارم بهمن ماه دایر خواهد ماند گفت:تشکر می کنم از موسسه تصویر شهر، خانم جلالی مدیر سینماگالری پردیس ملت، خانم برادران مدیر گالری پردیس ملت و البته آقای افضلی مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر که امروز میزبانی کنفرانس خبری ما را تقبل کردند.

این دوسالانه به همت گالرى دامون فر با همکارى کویلو برند ایرانی آلمانی، فابرکاستل آلمان ، کانسون و پ ب او فرانسه از 20 دی ماه در گالرى پردیس ملت افتتاح مى‌شود.