سرویس تجسمی هنر آنلاین: ششمین دوسالانه دامون‌فر روز جمعه 24 دی‌ماه با نمایش آثاری از هنرمند جوان زیر 25 سال و با حضور هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، معصومه مظفری،  فرح اصولی، بهزاد شیشه‌گران، رضا نامی، بابک اطمینانی، پویا آریان‌پور، گلناز فتحی، محمدرضا جوادی، دانا نهداران و دیگر هنرمندان رسما در گالری پردیس ملت گشایش یافت.

در ششمین دوره این دوسالانه که به دو استاد برجسته هنر، زنده‌یادان پرویز کلانتری و عباس کیارستمی تقدیم شد، 121 اثر از 92 هنرمند (60 هنرمند دختر و 32 پسر) به نمایش درآمده است که از 300 هزار تا شش میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

یکی از نکات قابل توجه در آثار این دوره توجه به ایده در خلق اثر هنری و به دنبال آن تنوع در تکنیک و ژانرهای مختلف است. هنرمندان جوان زیر 25 سال که آثارشان به دبیرخانه این دوسالانه رسیده با فاصله گرفتن از فضای آکادمیک به خلق آثاری دست زده‌اند که بیان‌گر نگاه کاملا شخصی و به دور از هرگونه تقلید و یا جهت‌گیری دیدگاهی از هنرمندان صاحب سبک است.

این آثار که در آن‌ها فضاهای شهری، معماری، سوررئالیستی، پرتره، فیگور و مناظری از طبیعت وجود دارد هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ فرم و محتوا تنوع چشمگیری وجود دارند که به عنوان یک ویترین نشان‌دهنده نگرش و جستجوهای آزادانه هنرمندان جوان است.

برنامه‌های گسترده‌تری برای دامون‌فر در نظر داریم

سیف‌الله پوریاراد مدیر دوسالانه دامون‌فر در ششمین دوره این رویداد هنری به هنرآنلاین گفت: به دلیل استمراری که این بی‌ینال داشته است و به خاطر شهرتی که به دست آورده است گالری‌دارها به ما بسیار لطف دارند و از هنرمندان دوران مختلف جشنواره دامون‌فر اگر کسی مشکلی داشته باشد در رابطه با نمایش آثارشان ما با گالری‌ها تماس می‌گیریم و سعی می‌کنیم برای آن‌ها زمینه را فراهم کنیم. این اتفاق هم نباید فراموش شود که ما یک شرکت خصوصی هستیم  ولی در حد توان‌مان در خدمت هنرمندان هستیم.

وی ادامه داد: ما فقط این دوسالانه را برگزار نمی‌کنیم که صرفا برگزار شده باشد. بعد از هر بی‌ینال ما سالانه، یادمان این رویداد را برگزار می‌کنیم و در این یادمان آثاری از برگزیدگان سال‌های گذشته را به نمایش در می‌آوریم به این دلیل که استمرار آثار هنرمندان را پیگیری کنیم و کاتالوگ نمایشگاه را هم در این یادمان منتشر می‌کنیم.

مدیر دوسالانه دامون‌فر گفت: خوشبختانه امسال اتفاق‌های خوبی در این نمایشگاه رخ داده است و آثار از کیفیت و تنوع قابل مشاهده‌ای برخوردار هستند. آثار هنرمندان جوان بسیار قوام یافته و پخته هستند و ما نباید فراموش کنیم که این هنرمندان زیر 25 سال سن دارند؛ولی نمود آثارشان خیلی بالاتر از سن و تجربه آنهاست.

پوریاراد گفت: من تا زمانی که خود توانش را داشته باشم این دوسالانه را برگزار خواهم کرد. ما با توجه به ظرفیت‌هایی که این هنرمندان از خود به نمایش گذاشته‌اند در پی آن هستیم که در سال‌های آینده برنامه‌های گسترده‌تری را برای دوسالانه دامون‌فر در نظر بگیریم و سعی داریم نقص و ایرادهای گذشته را اصلاح کنیم.

افتتاحیه ششمین دوسالانه نقاشی دامونفر

اتفاق‌های خوشایندی برای جامعه هنرمندان در پیش است

آیدین آغداشلو رئیس هیات داوران ششمین دوسالانه دامون‌فر درباره آثار ارائه شده در این این رویداد هنری به هنرآنلاین گفت: این دوره تنوع آثار بیشتر است و هنرمندان جوان حوزه‌های تازه‌تری را جستجو کردند و به جوانبی از هنر نگاه کرده‌اند که تا پیش از این کمتر پرداخته شده بود.

وی ادامه داد: به نظرم این مسئله تنوع، بر خوب و بد بودن آثار ارجحیت دارد. تماشای این آثار برای من بسیار دلپذیر بود چرا که همه نوع دید و نگاهی در این نقاشی‌ها هست. از آثار با ابعاد کوچک و بزرگ، نقاشی‌هایی که معضلات اجتماعی را به تصویر کشیده تا نگاه به منظرهای شهری و نگاه به صورت‌ها و موقعیت‌های آدم‌ها.

این هنرمند نقاش گفت: این تنوع و گستردگی، خبر بسیار خوبی برای جامعه هنرمندان است. این مسئله که این نگاه تا کی و کجا بماند و هنرمندان چقدر مسیرشان را تعقیب و چقدر مسیرشان تغییر کند، باید این را به آینده سپرد. اما بدون در نظر گرفتن این مسائل آثار دوسالانه دامون‌فر نشانه یک ذهن و روح بی‌تاب است که فقط به تحسین، تمجید و فروش اکتفا نکرده است و این ارزشمند است.

آغداشلو گفت: مدت زمان زیادی طول کشیده که دوسالانه دامون‌فر به این نقطه برسد. این رویداد هنری اگر چنین بستری ایجاد کرده، فارغ از این که چقدر به کمال مورد نظر نزدیک شده‌، خیلی اهمیت دارد.

نگاه تثبیت شده هنرمندان جوان در آینده مشخص می شود

بهزاد شیشه‌گران هنر نقاش و گرافیست نیز درباره آثار ششمین دوسالانه دامون‌فر به هنرآنلاین گفت: تنوع آثار این نمایشگاه بسیار چشم‌گیر و قابل توجه است. هر چند این نمایشگاه را باید از زوایای مختلفی مورد نقد و نظر قرار داد چرا که به نظر می‌رسد ایده‌های مطرح شده در این نمایشگاه به دلیل وسعت دسترسی هنرمندان به رسانه نشات گرفته از ایده‌ها و تصاویری باشد که قبلا دیده شده و البته تشخیص این نکته به عهده با تجربه‌هاست.

وی ادامه داد: این که امروز بتوانیم درباره شخصی بودن نگاه هنرمندان در این نمایشگاه صحبت کنیم کار ساده‌ای نیست و به نظرم این باید در روند زمان و با توجه به پیشرفت این هنرمندان در آینده قضاوت شود که چقدر این نگاه‌ها شخصی است و چقدر از دریچه رسانه‌ها در بک گراند ذهنی هنرمندان نقش بسته است.

این هنرمند نقاش گفت: شاید نکته‌ای که این جشنواره را مهم می‌کند عرصه‌ای است که این دست بی‌ینال‌ها برای ارائه آثار هنرمندان جوان فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد خود را در معرض نمایش قرار دهند.

حمایت از نقاشان جوان ثمر بخش است

رضا نامی هم در جریان بازدید از نمایشگاه دوسالانه دامون‌فر به هنرآنلاین گفت: من از تماشای آثار متنوع جوانان زیر 25 سال بسیار خرسند شدم چرا که این نقاشی‌ها ویترینی از آینده‌ نقاشی و هنرهای تجسمی ماست.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه ایده‌هایی مطرح شده که در جای خود قابل توجه است و مطمئنم اگر این ایده‌ها با تجربه‌ای که هنرمندانش کسب می‌کنند توامان شود تبدیل به جریانی می‌شود که در آینده اثر خودش را می‌گذارد.

نامی گفت: ما باید مجالی برای ارائه آثار هنرمندان جوان‌تر پیدا کنیم که بتوانند با توجه به شرایطی که دارند خود را در این مسیر تثبیت کنند چرا که این سن در سرنوشت هر کدام از این هنرمندان تاثیرگذار است و اگر مجال به درستی برای آنها فراهم شود ما نقاش‌های بهتری را پرورش داده‌ایم و به آن‌ها برای ادامه دادن راهی که پیش روی‌شان هست کمک کرده‌ایم.

 

لازم به یادآوری است؛ آیدین آغداشلو به عنوان رییس شورای داوران در کنار پویا آریان‌پور، معصومه مظفری و گلناز فتحی داوری آثار این دوسالانه را به عهده داشتند و  121 اثر را برای نمایشگاه ششمین دوسالانه دامون‌فر انتخاب کردند.

ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر اول بهمن‌ماه با برپایی آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان در سینما گالری پردیس ملت به کار خود پایان می‌دهد. جایزه نخست دامون‌فر، سفر به آلمان و بازدید از کارخانه فابرکاستل و شرکت در آکادمی است.