سرویس تجسمی هنر آنلاین: اولین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران این روزها در گالری آریا برپاست. آن چنان که از نام این نمایشگاه بر می‌آید این تجربه شاید اولین تجربه جدی در معرفی جواهرسازی به عنوان یک مدیای هنری مستقل است. مدیایی که علیرغم وجه مصرفی آن در ایران چندان به آن پرداخته نشده است.

شاید مهم‌ترین وجه در این مدیای هنری توجه به ایده و خلاقیت در ساخت جواهر است. هر چند متریال هم به عنوان اصلی مهم در جواهرسازی مورد توجه است؛ اما بیشتر آثار این نمایشگاه با توجه به اهمیت مستقل بودن اثر به عنوان یک رسانه هنری به دنبال تعمیم قابلیت‌های بصری و مفهومی جواهر است که در رابطه با بدن انسان اهمیت پیدا می‌کند.

اهمیت جواهرسازی هنری در جهان معاصر

آریا اقبال مدیر گالری آریا درباره ایده برگزاری اولین نمایشگاه جواهرسازی معاصر ایران به هنرآنلاین گفت: در راستای اهداف آموزشی و ترویجی خود در هنر معاصر در صدد این بر آمدیم تا آثار هنرمندان ایرانی در این حوزه که کمتر به آن پرداخته شده و امروز در هنر معاصر جایگاه قابل توجهی دارد را به صورت تخصصی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: طبق فراخوانی که ما در آبان ماه امسال دادیم متقاضیان تصاویری از آثار خود را برای داوری مرحله اول ارسال کردند و بعد از داوری مرحله اول با توجه به تصاویر ما اصل آثار منتخبین را دریافت کردیم و این آثار را در قالب نمایشگاهی در معرض دید علاقمندان قرار دادیم.

مدیر گالری آریا گفت: این آثار شامل دستبند، گل سینه، گوشواره، گردن آویز، انگشتر و یا کلیه اشیاء که در ارتباط با بدن است، می‌شود که موضوع و کانسپت جواهرسازی معاصر در همه آن‌ها رعایت شده است.

اقبال درباره دلایل برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه می‌تواند ما را نسبت به پتانسیل‌های موجود جواهرسازی هنری معاصر ایران آگاه کند و ما به واسطه این شناخت می‌توانیم در معرفی روندهای جاری این مدیای هنری عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی گفت: شناخت رفتارهای هنری معاصر در جواهرسازی، در سه حوزه ایده، فناوری و ساختارهای بصری یکی از اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه بود. نگاه نوین هنرمندان این عرصه در انتخاب مواد، ترکیب‌بندی و ساخت اثر با به کارگیری رویکردهای خلاقانه میتواند  کیفیت بصری و هنری این مدیا را با توجه به مفایهم زندگی معاصر بالا ببرد و این نکته حائز اهمیتی است.

مدیر گالری آریا اظهار داشت: توجه به قابلیت‌های جواهرسازی معاصر به عنوان یک رسانه هنری می‌تواند ما را در عرصه بین‌المللی بهتر معرفی کند. آنچه که در کنار برگزاری این نمایشگاه و در انتخاب آثار آن اهمیت داشت  نگاه مجسمه‌سازانه و توجه به قابلیت‌های غیر تزیینی جواهر به عنوان یک شیُ هنری بود. این که هنرمندان به قابلیت‌های جواهر در ارتباط با بدن به عنوان زمینه اثر توجه داشته باشند و از عناصر بصری مثل رنگ، بافت و ترکیب‌بندی در این آثار به خوبی استفاده کنند. البته توجه به قابلیت‌های مفهومی، معنایی و روایتگری هم جزو نکات مهمی بود که در انتخاب آثار این نمایشگاه به آن توجه داشتیم.

اقبال در پایان گفت: ناصر گیو، روح‌الله شمسی‌زاده و کوین مورای؛ کیوریتور و سردبیر مجله کارلند، داوران این نمایشگاه بودند و افراد برگزیده جدای از برگزاری نمایشگاه انفرادی می‌توانند در دوره آموزش هنر قرن بیست و یکم بهرنگ صمدزادگان و یا تاریخ معاصر حمید سوری شرکت کنند.

photo_2017-01-09_15-56-23

جواهرسازی یک رسانه مستقل هنری است

روح الله شمسی‌زاده داور این نمایشگاه درباره جایگاه جواهرسازی هنری معاصر به هنرآنلاین گفت: جواهر امروز دیگر جنبه تزئینی ندارد، بلکه توجه به جنبه‌های مفهومی، زیبایی‌شناسانه و تکنیکی اثر، در رابطه با بدن به عنوان زمینه‌ای برای ارائه اثر، مسئله جواهر‌سازی هنری معاصر است.

وی ادامه داد: جواهرسازی هنری معاصر، با تاکید بر قابلیت‌های بصری و معنایی اثر و استفاده از بدن به مثابه کانتکست ضمن گذر از جنبه‌های صرفا تزیینی در مقام یک رسانه هنری مستقل، مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیبایی‌شناسی را به چالش می‌کشد.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: جواهرسازی هنری معاصر با رویکردی میان رشته‌ای و با استفاده از قابلیت‌های رشته‌های تجسمی و کاربردی مثل مجسمه‌سازی، نقاشی، صنایع دستی، طراحی صنعتی، طراحی لباس و مد به عنوان یک رسانه مطرح است. جواهرسازی در هنر معاصر با تاکید بر تنوع متریال ، تنوع ارائه، ارتباط با بدن و تاکید بر مساله اعتبارهای اجتماعی شکل گرفته است و امروز به جواهر به عنوان یک ابژه اجتماعی نگاه می‌کنند.

شمسی‌زاده اظهار داشت: جواهرسازی هنری معاصر نقشی تاثیرگذار در روابط انسانی و تعیین هویت‌های فردی و اجتماعی دارد. آگاهی اجتماعی و فردی انسان امروز به عنوان مصرف‌کننده، جواهر معاصر  را تحت تاثیر خود قرار داده و مفاهیمی چون هویت، قدرت، جنسیت، سلطه و غیره وارد عرصه جواهرسازی معاصر شده است.

وی گفت: محورهای اصلی جواهرسازی هنری معاصر را می‌توان  در معنی و مفهوم، مجسمه کوچک، هنر پوشیدنی، بدن به مثابه بوم، کانتکست یا زمینه، مولفه‌های با ارزش بودن و هنر ارتباطی دسته‌بندی کرد.

اولین نمایشگاه جواهرسازی هنری معاصر تهران تا 5 بهمن در گالری آریا واقع در ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک 100 میزبان علاقمندان به هنر است.