سرویس تجسمی هنر آنلاین:نمایشگاه نقاشی‌های سیاوش مظلومی‌پور این روزها در گالری شکوه برپاستوجه غالب در نقاشی‌های این هنرمند حضور انسان و فضای شهری در شکلی چشم‌نواز و رنگ‌آمیزی شده است. او با استفاده از تکنیک آبرنگ در خلق فضای مورد نظر خود به گونه‌ای عمل کرده که می‌توان از دریچه آن به یک تضاد معنایی از پس یک زیبایی ظاهری پی برد.

 

سیاوش مظلومی‌پور در این‌باره آثار خود به هنر آنلاین گفت: من در نقاشی به ترسیم فضاهای شهری و روستایی می‌پردازم اما به دنبال معنای خاصی نیستم و تنها یک روایت تصویری از آن فضا را ارائه می‌دهم.

وی ادامه داد: مثلا این که بخواهم با به تصویر کشیدن فضای شهر تهران آلودگی هوا  و یا ترافیک را نقد کنم را ندارم و تنها به دنبال کشف ارتباط زیبایی‌شناسانه با فضای شهری هستم  و سعی می‌کنم بیشتر به مسئله سایه و نور بپردازم تا یک منظره زیبا، زیباتر دیده شود.

این هنرمند نقاش گفت: تکنیکی آبرنگ که من از آن استفاده می‌کنم ممکن است این فکر را به دنبال داشته باشد که من با رنگین کردن فضای شهری قصد زیباکردن آن را دارم و یا به دنبال ایجاد یک کنتراست و ایجاد فضایی انتزاعی هستم. اما در حقیقت می‌خواهم وضعیت حاکم در محیط شهری را به بوته نقد بگذارم زیرا فضاها، منظره‌های شهری، معماری و این مسائل به تنهایی در خلق نقاشی با آبرنگ ارزشی ندارند.

مظلومی‌پور گفت: اساسا حس روحی و لطیفی در تکنیک آبرنگ وجود دارد که نقش بسزایی در شفافیت تصویر دارد. بنابراین دائم به نقاشانی که آبرنگ کار می‌کنند توصیه می‌شود که مواظب باشند برای ترسیم منظره با این ماده لطیف به سراغ مناظر و موضوعات خشن نروند و مطابق با شخصیت آبرنگ موضوعات‌شان را انتخاب کنند.

 نمایشگاه نقاشی‌های سیاوش مظلومی‌پور در گالری شکوه

وی در پایان گفت: ایجاد نور و سایه یکی از خاصیت‌هایی است که با آبرنگ می‌توان به آن دست پیدا کرد  و من از این ماده تنها برای ترسیم نور و سایه استفاده می‌کنم. در نقاشی‌های اروپایی و آمریکایی می‌بینید مناطق فقیرنشین و یا حوادث تلخی را به وسیله آبرنگ به تصویر می‌کشند که با مشاهده آن به راحتی می‌توان پی برد که نقاش در انتخاب تکنیک موفق نبوده و بهتر بود که از تکنیک‌های دیگری که بافت در آن اهمیت دارد و زمختی خود بافت معنا دارد، استفاده کند.

نمایشگاه نقاشی‌های سیاوش مظلومی‌پور است تا 22 دیماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی (شمالی)، کوچه امیرنوری، شماره 19 برقرار است.