سرویس تجسمی هنر آنلاین: نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر صبح امروز 13 دی‌ماه با حضور مجتبی آقایی دبیر جشنواره، جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مرزبندی‌های سنتی را برداشتیم

در ابتدای این نشست مجتبی آقایی گفت: جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر از 3 تا 30 بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که آثار بخش اصلی، فراخوان و مدعوین در موزه و بخش بین‌الملل و مفاخر هنرهای تجسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بنابر رویکردی که از دوره هشتم در این جشنواره اتخاذ کردیم در این دوره نیز با فاصله گرفتن از روش‌های سنتی و تعیین مرز میان بخش‌های مختلف هنر تجسمی، هم‌افزایی را جایگزین مرزبندی کردیم و آثاری از مدیاهای مختلف در کنار یکدیگر به نمایش در می‌آید؛ بنابراین ما در این نمایشگاه دسته‌بندی خاصی نداریم که بخواهیم آثار مدیاهای مختلف را در یک مجموعه و تحت عناوین خاصی به طور جداگانه نمایش بدهیم.

دبیر نهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: این نگاه از آن جایی به وجود آمد که امروز نمی‌توانیم هنر تجسمی را به چند قالب خاص محدود کنیم و در تعاریف جدید معماری و نیومدیا نیز به عنوان هنر تجسمی مطرح هستند و بر این مبنا ما سعی کردیم با دیدگاهی توسعه‌یافته‌تر از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

آقایی اظهار داشت: امروز علیرغم این که ما با آثار متنوعی از هنرمندان جوان ایرانی سراسر کشور مواجه بودیم که ایده‌های ناب و خوبی هم داشتند؛ اما همچنان بخش بین‌الملل ما به آن سطح و درجه از پختگی نرسیده و باید تقویت شود.

وی افزود: امسال نزدیک به 13 هزار متقاضی شرکت در جشنواره داشتیم که این آثار توسط یک شورای هنری متشکل از سایر رشته‌های تجسمی که ظرفیت‌های فنی مشاوره‌ای هم داشتند مورد بازبینی قرار گرفتند که در نهایت ده اثر به عنوان آثار برگزیده جشنواره انتخاب می‌شوند.

2325612

دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: همزمان با افتتاحیه این جشنواره برخی از حامیان عرصه هنرهای تجسمی از جمله نگارخانه و گالری‌داران و اصحاب رسانه که از بهمن‌ماه گذشته تا امروز از ما حمایت کردند به طور ویژه تجلیل می‌شود و ما برای اختتامیه نیز برنامه مبسوط‌تری در نظر داریم که تلاش بر آن است که این مراسم هنرمندانه‌تر برگزار شود.

آقایی گفت در روز اختتامیه به 9 نفر از هنرمندانی که در سه دهه بعد از انقلاب آثار ماندگاری را خلق کرده‌اند نشان طوبی‌زرین که نشانی مختص هنرهای تجسمی است، اهدا می‌شود.

وی گفت: در جریان برگزاری این جشنواره هم چنین همایش سه روزه‌ای تحت عنوان خوانش هنر و استیتمنت‌نویسی که یکی از مباحث علمی و پژوهشی و کاربردی جهان هنر است، برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد جامعه‌شناسی و هنرهای جدید مورد کنکاش قرار می‌گیرد و ما سعی داریم که این همایش کاربردی باشد.

دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: امیدواریم این نشست‌ها به صورت سالانه برگزار شود و به عنوان کار پیوسته که فصلی یک بار برگزار شود، بتوانیم آن را ارائه دهیم و همه دوستان در آن شرکت کنند تا بتوانیم شرایط هنرهای تجسمی را ارتقا دهیم.

آقایی درباره بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد:47 کشور از جمله برزیل، اسپانیا، لهستان، اوکراین، کره، هند و چند کشور دیگر تقاضای شرکت در بخش بین‌الملل را داشتند که در نهایت گزیده آثار 2 کشور را در نهمین جشنواره تجسمی فجر خواهیم داشت.

مکان مناسب برای عرضه آثار تجسمی وجود ندارد

جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری این جشنواره در ادامه این نشست گفت: این نمایشگاه نسبت به دوره قبل رشد تصاعدی داشته است و ما شاهد آن بودیم که مشارکت سه درصدی در دوره‌های قبل به یک رشد 9 درصدی رسیده است.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در این سال‌ها ما با آن روبه‌رو هستیم، نبود مکان مناسب برای عرضه است و هر چقدر ما در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنیم این موضوع بیشتر نمود پیدا می‌کند. در صد زیادی از آثار به خاطر عدم فضای نمایشگاهی به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند و این مشکل بزرگی برای هنر تجسمی ماست.

دبیر هنری جشنواره گفت: از تمام مجموعه مدعوین و افرادی که از طریق فراخوان شرکت کرده‌اند تنها یک درصد محدودی از افراد آثارشان به نمایش در می‌آید که برای آن‌ها کیفیت خاصی در نظر گرفته شده است.

حقیقت‌شناس گفت: معاصر بودن این آثار و بازتابی که آن‌ها از فضای اجتماعی و موضوعات محیط‌زیستی مثل کمبود آب، فضای فرهنگی و چالش‌های پیشرو و دستاوردهایی که از طریق انتقال دانش هنر و استفاده از مفاهیم اجتماعی، سیاسی وارد فضای این نمایشگاه خواهند شد.

وی افزود: بنابر بازبینی گسترده‌ای که در نحوه اجرای این جشنواره داشتیم امسال بخش فیلم حذف شده و به جای آن ویدئو آرت و پرفورمنس آرت جایگزین شده است.

دبیر هنری جشنواره گفت: امسال تلاش ما بر آن بود که کمک هزینه ارائه آثار افزایش پیدا کند و این کمک هزینه از 500 هزار تومان به یک میلیون تومان ارتقا پیدا کرد. از طرفی ما فکر کردیم که مبلغ جوایز را نیز دو برابر کنیم.

 

2325620

حقیقت‌شناس گفت: بنابر تغییراتی که در شورای هنری به میان آمد افرادی که چند رشته‌ای بوده و آثارشان واجد شرایط نمایش بود برای مرحله پایانی انتخاب شدند. در واقع آثاری که به لحاظ تکنیک هنری و محتوایی تاثیرگذار باشند.

وی گفت: ما امسال باید به پتانسیل‌های موزه هم فکر می‌کردیم و انتقال محل برگزاری از موسسه صبا به موزه در چگونگی انتخاب آثار اهمیت داشت. ما تلاش کردیم آثاری را به نمایش در بیاوریم که شان موزه در آن رعایت شود. امسال کار خیلی سختی را در پیش داریم چون که هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد و تنها چیزی که می‌دانیم این است که چه چیزهایی را در این جشنواره باید کنار می‌گذاشتیم.

دبیر هنری جشنواره گفت: ما امسال 124 اثر را پس از چندین مرحله بازبینی و داوری انتخاب کردیم که در نهایت و به احتمال زیاد از تعداد این آثار نیز کاسته خواهد شد چرا که ما هنوز اجرای نهایی برخی از آثار را ندیده‌ایم  و اگر ایده خوبی اجرایش به پختگی نرسد ما ناگزیر به رد آثار هستیم.

نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر 3 تا 30 بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.