سرویس تجسمی هنرآنلاین: پانزدهمین اجرا از ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز  با سخنرانی درباره ویژگی‌های ورزش رزمی آی کیدو به نقد فحاشی در فضای مجازی پرداخت.

در ابتدای این پرفورمنس رامین اعتمادی بزرگ با ایراد سخنرانی درباره فحاشی در فضای مجازی و حمله کردن افراد به یکدیگر در جریان جدال‌های فضای مجازی از مخاطبان خواست که موافق و مخالفت خود با این شکل از جدال را اعلام کنند.

بعد از آن که افراد موافق و مخالف مشخص شدند اجراگر از موافقان فحاشی خواست که درباره دلایل موافقت خود صحبت کنند. سپس او از آن‌ها خواست که برای لحطاتی به همراه اجرا گر به مکانی دیگر در موزه بروند. پس از چندی اجراگر به همراه سه نفر دیگر وارد گالری شماره شش شدند. دو نفر از مخاطبان به همراه اجراگر و فرد دیگری که استاد ورزش رزمی آی کیدو، بود لباس‌های مخصوص این ورزش را به تن کرده بودند.

اجراگر کمی درباره این ورزش و فنون آن توضیح داد و به دلایل علاقمندی خود به این ورزش اشاره کرد. ورزشی که علیرغم قدرتی که توسط فنون آن به ورزشکار می‌دهد وجهی صلح‌جویانه و دفاعی دارد.

اجراگر بعد از ایراد سخنرانی از مخاطبان خواست تا داوطلب شوند در برابر استاد قرار بگیرند تا او فنونی از این ورزش را بر روی آن‌ها پیاده کند. بعد از این اتفاق اجراگر به رابطه این ورزش و فحاشی در فضای مجازی پرداخت و در نهایت این اجرا به پایان رسید.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز ‎ 15

رامین اعتمادی بزرگ در این رابطه به هنرآنلاین گفت: این کاری که امروز اجرا شد در دنیای جدید هنر سخنرانی- پرفورمنس نامیده می‌شود. این اتفاقی است که در بسیاری از نقاط جهان در وجوه گسترده‌ای به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته من در مهم‌ترین فستیوال پرفورمنس‌آرت در مراکش حضور پیدا کردم که در این فستیوال به طور معمول مهم‌ترین و جدیدترین رخدادهای حوزه پرفورمنس در آن ارائه و بر سر آن بحث می‌شود و مقاله و نقدهای متفاوتی در کنار این فستیوال و درباره این موضوع و روش جدید منتشر می‌شود.

این پرفورمنس آرتیست گفت: امسال بحث بر سر ایده جدید بود که به تازگی ارائه شده و آن ایده سخنرانی-پرفورمنس بود. اجراهایی که شباهت زیادی به آرتیست تاک و یا سخنرانی دارند؛ اما همراه با یک اجراست که اجرا و سخنرانی با هم توامان و در دل یکدیگر گنجانده می‌شوند. این روش جدید هنوز به آن صورت در ایران معرفی نشده است و شاید این اجرا جزو اولین کارهایی باشد که در این حیطه اجرا می‌شود.

اعتمادی بزرگ گفت: من با این فضا آشنا شدم و در کنار آن با مطالعه برخی مقالات و حضور در برخی سخنرانی‌ها کمی بیشتر به فهم این نوع از پرفورمنس دست یافتم. از سویی در کنار این آشنایی با افرادی که در این زمینه به صورت خاص در کشورهای مختلف اجرا می‌کنند هم تعاملاتی برقرار کردم.

وی اظهار داشت: چند سالی است که من پشت سر هم  به جز اجرا برای آرتیست تاک به نقاط مختلف جهان می‌روم. در دانشگاه‌های مختلف در برلین، پاریس؛ مراکش و سانفرانسیسکو و برخی نقاط دیگر. از یک نقطه‌ای همین آرتیست تاک برای من شکلی اجرایی گرفت و احساس کردم این اتفاق گاهی چقدر متفاوت می‌شود که یک سخنرانی به معنای صرف آن که فضایی خشک دارد از این فضا خارج شده و به یک اثر مستقل تبدیل شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: اصلا قرار نبود که در این فستیوال چنین کاری را اجرا کنم و می‌خواستم اجرایی در راستا و در ادامه کارهای قبلی خودم داشته باشم. اما در این دو هفته اتفاقاتی در ذهن من افتاد که من دائم درگیر آن بودم و دائم فکر می‌کردم که آیا لزومی دارد که بیایم و عاشقانه‌هایم را اجرا کنم با این که دغدغه امروزم چیز دیگری است.

اعتمادی بزرگ گفت: با توجه به این که این فستیوال جدول مشخص و زمان‌بندی داشت و  باید در این فستیوال اجرا می‌رفتم من قاعدتا نمی‌توانستم غیر از پرفورمنس کار دیگری اجرا کنم. یک ایده‌ای بود و یک نکته‌ای که باید می‌گفتم و من سعی کردم این سه فاکتور را در نظر بگیرم و بر اساس آن مفاهیم را در یک قالب بگنجانم  که در نهایت یک سخنرانی – پرفورمنس از دلش بیرون آمد که همه آن از دل یک حقیقت بیرون آمده است.

وی ادامه داد: در این چند روز من تنها به آی کیدو به عنوان ورزش رزمی که در آن فعالیت می‌کنم فکر می‌کردم اما نگاه کردم و دیدم که این ورزش تاثیر عجیب و غریبی بر روی من گذاشته است. وقتی شما آی کیدو کار می‌کنید متوجه این هستید که بر دیگران تسلط دارید اما دائم در دوران فراگیری قسم می‌خورید که از این فنون استفاده نکنید. برای من این مسئله اهمیت داشت که شما وقتی می‌توانید از قدرت استفاده کنید و می‌دانید دیگری آسیب می‌بیند پس چرا از این قدرت استفاده کنید.

این پرفورمنس آرتیست گفت: شما در آی کیدو علیرغم همه ورزش‌های رزمی دیگر که باید بدن‌تان را و عضله‌های‌تان را سفت کنید نیازمند رهایی هستید. به درخت می‌شود مشت زد اما به باد نمی‌توان مشت زد چون مقاومت نمی‌کند، شما در آی کیدو در برابر چیزی مقاومت نمی‌کنید بلکه جهتش را به نفع خودتان عوض می‌کنید. یعنی من هم سوی شما می‌شوم در برابر شما نمی‌ایستم چرا که همیشه یک مشت محکم‌تری وجود دارد.

اعتمادی بزرگ گفت: آی کیدو در زندگی من جریانی را وارد کرده است که به شیوه اجرای پرفورمنس من نیز سرایت کرد. تو به توانایی از خودت آگاه می‌شوی و آن را در نقطه‌ای که باید اجرا می‌کنی. این تقارن برای من نکته جذابی بود چرا که در همین چند روز اخیر  صحبت‌هایی که در فضای مجازی پیرامون برخی اتفاق‌ها رخ داده بود و نسبت به افرادی حمله‌هایی صورت گرفته بود، دایم مرا به این وامی‌داشت که چه پاسخی باید به این صحبت‌ها بدهم.

وی ادامه داد: اما نکته‌ای که به خودم یادآوری می‌کردم آن بود که در آی کیدو هیچ‌گاه قرار نیست حمله کنی و این من را آرام کرد و فکر کردم که این بار اجرا باید تشکیلی از این دو اتفاق باشد. ما فضای هنری پیچیده‌ای داریم که در آن فحاشی دارد به یک امر پذیرفته شده  بدل می‌شود و بسیاری از افراد همانگونه که در این اجرا دیدید با این اتفاق موافق هستند. من سعی کردم که تنها این مسئله را با دیگران به اشتراک بگذارم.

ششمین فستیوال سی پرفورمنس ، سی هنرمند ، سی روز تا سی دیماه در موزه هنرهای معاصر میزبان علاقمندان به هنر های تجسمی است.