سرویس تجسمی هنرآنلاین: آن‌چه، دستمایه ترکیب‌بندی‌های بدیع "ساناز البرزی" است! وقوفی‌ست که او، در ریتم کلمات و خط فارسی دارد. او، در آثارش با مخاطب از این ویژگی خط فارسی بسیار گفته است! که، ریتم در خط فارسی و شکل معنای کلمات، هیچ‌کدام شبیه به هم نیستند.

او، قوس وجود و منحنی را در تمامی آثارش به نیکوی و با معنای زیبایی‌شناسی شرقی، در هم آمیخته تا عنصر حرکت را با جستجو در شکل کلمات به معنای تمامی کلمه و حرف در مشرق زمین، پیوندی بدیع بزند.

خشت در مقام یک عنصر استحکام که در بناهای شرقی بنیانی مرصوص و اساسی دارد! در صورت آثار و نقاشی‌های ساناز البرزی یک استواری معنای در خویش می‌یابد.

آن‌گاه که کلمه صورت خشت بودنش را در آثار او نمایان می‌سازد از این ترکیب‌بندی‌ها در صورت معنای اندیشه‌ای زبان فارسی ، در آثار "ساناز البرزی" با مخاطب باز نمایشی نوین دارد.

ترکیب مکعب و حجم و هندسه دوار کلمات، که از ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه آثار اوست، آن جای که در کنار هم واقع می‌شوند سیال بودن در فضای لایتناهی و حرکت کردن در خویش را کلمات، با آوازی رنگین برای مخاطب باز خوانی می‌کنند.

دایره، از عنصرهای اساسی در صورت پذیری کارهای "ساناز البرزی" ست و پیوندهای مشترک دوایر، با تکرارهای مکرر، آنچه می‌تواند ناگفتنی باشد را در مفهوم زیبایی‌شناسی رنگی، در قالب کلمات، بازنمایی در پرسپکتیو کلمه شده است. و جان کلمه، در صورتی نوین و برخوردار از پرسپکتیو از نکاتی‌ست که می‌توان در نظارت‌های مخاطب و در تفاوت‌های اساسی کارهای "ساناز البرزی" بار دیگر هنرمندان این عرصه مد نظر قرار داد.

IMG_0806

حضور او، در این وادی از صورت هنرهای تجسمی می‌تواند نویدی باشد تا در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد بروز خلاقیت‌های بدیع در ارائه آثار نوتری از او باشیم.

حضور او در عرصه صورت خط یک آغاز نیست! ساناز البرزی در عرصه خط نقاشی ایران معاصر، بعد از رضا مافی، فرامرز پیلارام، محمد احصایی و دیگران، او در عین استفاده از تجارب دیگران و اتکا به آثار گذشتگان، فضای متفاوتی را تجربه و ایجاد کرده است. در واقع، جنبه‌ای که در مجموعه  کارهای "ساناز البرزی" ، قابل توجه است، مسئله قائم به "ذات" بودن، در موضوعیت آفرینش‌های فرم در صورت هنری آثار است. البته وی مروری به آثار و احوال هنرمندان هم عصر خویش و نیز آثار کلاسیک داشته است.

اما با این وجود آثار او از نظر ترکیب‌بندی، طراحی حروف و ایجاد پرسپکتیو در کلمه و در حجم‌سازی‌های خطوط، بسیار متفاوت، بدیع و منحصربه فرد است.

در بین ، آثار ، البرزی، مجموعه الفبای "ازلی" و آثار برگرفته از فرم و مضامین قرآنی، جایگاه ویژه‌تر و برجسته‌ای دارد . زیرا ، کلمه بارزترین جنبه معنای را در آثار این هنرمند به تصویر می‌کشد.

در مجموعه الفبای "ازلی" که شامل عبارت "لااله الا الله" می‌شود نقوش به شکل دورانی ترسیم شده‌اند که از مرکزیت واحدی، حرکت دایره‌ای خویش را آغاز می‌کنند که مرکزیت آن حول صورت کلمه الله است  که نوعی پوزسیون و صورت هنرمندانه را در تکرار دوایر به خویش گرفته است! که این جنبه تکرار دوایر متحدالمرکز بر اساس ایجاد پرسپکتیو در کلمه نیز ، از ویژگی‌های خاص آثار البرزی است.

بسیاری از نقوش در لایه‌های اول آثار و طرح‌های ثانویه در آثار نیز ، برگرفته از روح معماری ایران است. به این مفهوم که تاثیر گره‌بندی‌ها و تزئینات بناهای ساختمانی آئینی را می‌توان در نوع حرکت‌های دورانی و چینش‌های قرینه‌سازی این تابلوها، مشاهده کرد. که ماخذ اصلی این ارائه‌های نوین، همان ماخذ اصلی نگارگری در ایران است! همچنین، اجزاء کوچکی که در مجموع نقوش نگارگری ایران کاربرد صورت دارد نیز، با بزرگ شدن ابعاد و تکرار و قرارگرفتن در کنار یکدیگر، آثار این نقاش را برخوردار از شکل‌ها و فرم‌های گرافیکی که قابل رویت هستند، معنا بخشیده است .

بسیاری از صورت‌ها در نقوش اسلیمی و حروف کوفی نیز، وجود داشته است که مفاهیم هریک از آن‌ها، در صورت سازی کلمات از گذشته‌های دور مورد بررسی قرار گرفته، اما، کسانی چون احصایی و پیل آرام، با پرداختن به اختصار گرایی و موجزگویی در آثار خویش ماندگار هر کدام را یک صورت دیگر دانسته‌اند، اما در واقع آثار "ساناز البرزی" در این گونه صورت از ارائه بدیع از خوشنویسی و صورت خط در نقاشی، نهایت اختصار را که بهره‌جویی از صورت عرفانی کلمه است بیان می کند.  و یا مفاهیم قرآنی را در خطوط و معماری پیوند خورده نمایان می‌کند.

از این منظر، چون این نوع بیان جدید و متعلق به امروز است، برخی بر این تصورند که اساس این صورت از خط، از ابداعات متاخرین نیست. که البته، صورت ایجازی آن را می‌توان در صورت و آثار کارهای "ساناز البرزی" به کرات مشاهده کرد.

"ساناز البرزی" اعتقاد دارد که آثار وی، مبتنی بر شناختی است که او از آغاز تا امروز  به دست آورده است! در اصل، پژوهش و تحقیق وی در پیدایش شیوه‌های خطاطی، از ابتدای پیدایش تاکنون سبب شده است. "البرزی" بینشی این گونه بسیط در اجرای آثارش را به دست آورده باشد که محصول پژوهش و خلاقیت در صورتی نو از خط، این چنین بدیع ارائه‌ شده است از صورت خط و کلمه در آثارش، پس جامعیت هنر و نوع مطالعه آثار پیشینیان و آگاهی از آثار و نگرش اساتید پیشین او ، به گونه‌ای برای هنرمند ، در رسیدن به حقیقت مسیری که توسط دیگران طی طریق شده، او را کمک می‌کند و او را نیز از تکرار این راه باز می‌دارد.

 "ساناز البرزی" راهی که سایرین پیموده‌اند را نرفته و به تکرار در شیوه دیگران نپرداخته و با ارائه فرم‌های نوین از کتابت، پرسپکتیو، فرم‌سازی‌های برگرفته از معماری و هندسه، و با عمیق شدن در ایجاز و اختصار در بیان حرکت معنای حروف، توان قابل توجهی را ارائه کرده است .

او با اشاره به مفاهیم معماری و حجم و نیز با به وجود آوردن نوع پیچش، فرمت، ترکیب‌بندی‌های نوین و به کارگیری ظریف نور و رنگ از جمله کسانی است که به کمک خلاقیت هنری خویش، در طراحی حروف نوعی صورت خاص از معنا را برای مخاطب ارائه کرده است.

"البرزی" از نقطه ابتدا تا بی‌نهایت را از طریق بیان پرسپکتیو، بازنمایی می‌دهد و بی انتها بودن و جاودانگی را در بیان معنا از حروف القا می‌کند. و این، از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این اجرای هنر در صورت کلمه است که نوع قرار گرفتن نور در تلاقی قوس‌ها را تا فضای ویژه وجود خویش و مخاطب فرا می‌خواند و همچنین جامع معنا در کلمات را در صورت نیز ، بیان می‌کند که مفاهیم تمام صورت‌های کلمه نیز گویی در همین آثار ارائه می شود.

آثار ساناز البرزی در گالری فردا از سوم دی ماه به مدت یک هفته در معرض نگاه مخاطبان است.