سرویس تجسمی هنرآنلاین: کیارنگ علایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه به دعوت گالری "دو لا ووت" و در ادامه فصل بین‎المللی عکس این گالری برگزار می‌شود. پیش از این هنرمندان دیگری از کشورهای مختلف نیز در این مجموعه نمایشگاه آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

این هنرمند عکاس ادامه داد: در این نمایشگاه 40 عکس 30 در 45 و 105 در 70 از مجموعه جدید من به نمایش گذاشته خواهد شد. این پروژه از دو سال پیش آغاز شده است و بارویکردی مستندگرایانه به معرفی تعاملات و مناسبات اجتماعی مردم گیلان می‌پردازد.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار این مجموعه دارای کپشن و کات‌لاین هستند اظهار کرد: در این کات‌لاین‌ها اطلاعاتی درباره فرهنگ‌شناسی گیلان وجود دارد و مراسم‌هایی مانند "زن‌خازی" (به معنای خواستگاری) و "عروس‎تماشا" در آنها معرفی شده است.  همچنین در یکی از زیرمجموعه‌های این پروژه نیز عکس‌هایی از روستایی در گیلان وجود دارد که هر سال در فصل سرد، خالی از سکنه می‌شود و تنها چند پیرمرد در آن باقی می‌مانند.

کیارنگ علایی پاریس

علایی درباره سیاه و سفید بودن این آثار نیز توضیح داد: در این مجموعه قصد داشتم تصویری از واقعیت داشته باشم و نمی‌خواستم رونوشتی عین واقعیت را نشان دهم به همین دلیل از ارائه تصاویر رنگی از گیلان که به داشتن طبیعت زیبا و رنگین مشهور است پرهیز کردم. گیلان همیشه با رنگ در دهن ما نقش می‌بندد، می‌خواستم این فضا شکسته شود و نگاه شخصی من به این سرزمین در عکس‌ها مشهود باشد.

این مدرس عکاسی همچنین درباره این موضوع که چرا گیلان را برای این پروژه انتخاب کرده است گفت: سال گذشته ماه‌ها در گیلان به تدریس عکاسی مشغول بودم، کم‌کم احساس کردم که گیلان برایم به شکل یک سوم شخص درمی‎آید، مرا به فضاهای انتزاعی که همیشه دوست دارم جلب می‌کرد. پس از پایان کلاس‌ها به سفر در گیلان پرداختم و با ثبت تصاویر مردم و طبیعتش به مهر و محبت این منطقه ادای دین کردم.

وی درباره این نمایشگاه افزود: مقدمه این نمایشگاه را "مایکل کنا" عکاس مشهور انگلیسی نوشته است کیوریتوری آن را نیز "لوقان کنوا" برعهده داشته است. به‌علاوه کتاب نمایشگاه نیز به سه زبان فرانسه، انگلیسی و فارسی از سوی نشر ایلیا و حوزه هنری گیلان منتشر شده است که روز 21 دسامبر همزمان با افتتاح نمایشگاه در پاریس رونمایی خواهد شد. این کتاب از ماه آینده در ایران توزیع می‌‌شود.

بخشى از مقدمه این نمایشگاه به قلم "مایکل کنا" عکاس شهیر انگلیسی: "انسان موجودی تنهاست. تنها بر این جهان چشم می‌گشاید و به تنهایی نیز از آن چشم فرو می‌بندد. انسان در طول زندگی خود با حفظ فردیت، بخشی از جهان پر راز و رمز پیرامونش است و با آن پیوندی جدایی ناپذیر و دیرینه دارد. آنچه در مسیر زندگی بیش از همه چیز دارای اهمیت است تلاش و تکاپوی فرد فرد ماست در جهت حفظ فردیت خود  و ایجاد ارتباط، مصالحه و صمیمیت با دیگران. کیارنگ علایى در عکس‌هایش به زیبایی چنین تعلیق و برزخی را میان خوکردن به تنهایی و گرایش به دیگری نمایش می‌دهد. بی‌تردید کیارنگ علایى به خوبی توانسته است با محیط و اجتماع ارتباطی نزدیک برقرار کند که بدون شک اگر چنین نبود وی هرگز قادر به ثبت مشاهداتی صمیمی و پر احساس نبود، زیرا اعتماد متقابل لازمه آشکار چنین کاری در این اندازه و کیفیت است. به عنوان بیننده‌ای که از دور فقط نظاره گر عکس‌هاست می‌توانیم دنیایی متفاوت از آنچه خود ساخته‌ایم را تجربه کنیم. عکس‌های کیارنگ علایى امکانی است تا بیش از پیش به جایگاه خود در جهان هستی بیندیشیم و خود بر آنچه مشاهده می‌کنیم تاثیر گذاریم و یا در آن دخل و تصرف کنیم. این عکس‌ها تلنگری است که بیننده را به عنوان یک فرد و عضوی از جامعه ای بزرگ با این پرسش مواجه می‌کند: آیا توانسته‌ایم در کنار تعاملات و  مناسبات اجتماعی به بهترین شکل زندگی خود را بسازیم؟ آثار کیارنگ و پرسش‌های اساسی که این عکس‌ها در باب زندگی مطرح می‌کنند، قابل تامل‌اند."

کیوریتور این نمایشگاه‌، "لوقان کنوا" نیز در معرفی این پروژه گفته است: «‌در ادامه فصل بین‌المللی عکاسی در دولاووت، این گالری میزبان عکاسی از ایران است، امیدوارم پاریس از او که تصاویری زیبا از سرزمینی دور را به ارمغان آورده، به گرمی استقبال کند. عکس‌های او دنیایی ناشناخته و غریب را به تصویر می‌کشند که در عین حال برایم تداعی‌گر داستان‌هایی آشنا از سرزمینم است. پبه عقیده من هر عکاس خوب انسان شناسی توانمند و قابل است و عکاسی لازمه هنر شخصی است که در دستانش دوربین و در ذهنش شعرها جاری است.

به هر حال همواره عواملی وجود دارد که می‌تواند انسان‌ها را به هم نزدیک‌تر کند تا صرفا سبب دوری آنها شود. پل‌ها همزمان سواحل را به هم متصل و از هم جدا می‌سازند و به این گونه همه چیز همچون غشایی نیمه تراوا است."

نمایشگاه "نیمه‌‌تراوا" از 21 تا 29 دسامبر (1 تا 8 دی ماه) در پاریس برگزار می‌شود.