سرویس تجسمی هنرآنلاین: دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور مجید ملانوروزی؛ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت قرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از استادان و هنرمندان نگارگری در نگارخانه کمال الملک باغ نگارستان گشایش یافت.

هنر نگارگری این روزها مغفول مانده است

مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ابتدای آیین گشایش دهمین دوسالانه نگارگری گفت: یکی از برنامه‌هایی که ما در تقویم خود دنبال می‌کنیم برگزاری بینال‌هاست به خصوص دوسالانه‌های ملی ما که ارزش و اعتبار والایی دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از جشنواره‌های مختلف در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی هست که بیشتر به هنرهای معاصر می‌پردازد و از طریق بخش‌های خصوصی و سازمان‌ها و نهادهای دیگر انجام می‌شود اما هنرهای ملی ما مثل خوشنویسی و نگارگری هنرهایی هستند که این روزها کمتر به آن‌ها پرداخته می شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اظهار داشت: همه میراث ملی گذشته ما در گوشه این هنر بوده است. نگارگری مادر همه هنرهای ملی و سنتی ماست. یعنی ما اگر تذهیب، تشریع و نگارگری را تقویت می‌کنیم خیلی از هنرهای ملی دیگر که به این هنر وابسته است پیشرفت خواهد کرد.

افتتاحیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

ملانوروزی گفت: یکی از اهتمام‌های ما این بوده است که بینال نگارگری در موعد مقرر خود برگزار شود و خوشحالیم که توانستیم این دوسالانه نگارگری را به همت انجمن محترم نگارگری که دبیر این دوسالانه را خودشان به ما معرفی کردند، برگزار کنیم.

وی افزود: بخش مهمی از نگارگری معاصر ما در همین مکان رقم خورده است و به تبع در فضای معاصر مولفه‌های شخصی بیشتر است و هر هنرمند دوست دارد که کار و شیوه خودش را داشته باشد و از مکاتب گذشته جدا می‌شوند.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در گذشته هنرهای ما در قالب مکتب بوده و کمتر مولفه‌های شخصی حضور داشت اما امروز هنرمند معاصر سعی می‌کند در کنار مولفه‌های ملی و بومی شیوه‌های شخصی خود را نیز نشان دهد.

ملانوروزی گفت: به این خاطر شاید بسیاری از هنرمندان ما مثل مرحوم زاویه، مطیع، تجویدی و بسیاری از هنرمندان معاصر کمتر شناخته شوند چون دیگر در قالب یک مکتب نیست مثل مکتب سلجوقی، تبریز یا اصفهان.

بازخوانی دستاوردهای مدرسه صنایع قدیمیه در هنر نگارگری

عبدالله محرمی دبیر دهمین دوسالانه نگارگری در ادامه این برنامه به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: از میان آثاری که به دست ما رسیده  200 اثر تجوید،  70 تشعیر، 240 اثر گل و مرغ و 60 اثر سیاه مشق و قلم‌گیری بود.

وی ادامه داد: در قسمت پرتره‌سازی گویا دوستان آن قدر توجیه نشده بودند که پرتره‌سازی به شیوه نگارگری چیست؟ رویکرد در این بخش در واقع همان رئال‌سازی با تکنیک نگارگری بوده یعنی همان‌گونه که استاد کریمی کار می‌کردند. بر همین اساس به دلیل کمبود آثار و مطلوب نبودن آثار این بخش از دوسالانه حذف شد.

دبیر دهمین دوسالانه نگارگری اظهار داشت: بحث بعدی موضوع و محوریت دوسالانه است. از آن جایی که دوستان با مدرسه صنایع قدیمه کمتر آشنایی دارند و با توجه به این که فاصله زمانی بسیاری کمی با این مدرسه داریم ولی جوان‌هایی که کار می‌کنند به آن اندازه که باید با این مدرسه آشنا نیستند، تصمیم گرفتیم محور و رویکردی این دوسالانه درباره مدرسه صنایع قدیمیه باشد.

افتتاحیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

وی افزود: در مورد مکاتب و مدرسه‌های دیگر کتاب‌ها و مقالات متعددی را دیدیم. مکتب اصفهان، تبریز و مکاتب دیگر؛ اما مکتب تهران و  مدرسه صنایع قدیمیه کمی مغفول و غریب واقع شده است و با توجه به فاصله بسیار کمی که داریم این اساتید شناخته شده نیستند.

محرمی گفت: به همین دلیل ما سعی کردیم رویکرد این دوسالانه مدرسه صنایع قدیمیه باشد تا عزیزانی که امروز کار می‌کنند کمی بیشتر به زحماتی که این عزیزان کشیده‌اند توجه کنند.

وی گفت: نگارگری ما رو به زوال بود اگر هادی خان تجویدی نبود و به همین دلیل بابت قدردانی از زحمت این عزیزان، ما رویکرد این دوسالانه را مدرسه صنایع قدیمه گذاشتیم و دلیل انتخاب باغ نگارستان آن بود که محل رویش این مدرسه در همین مکان بوده است. چون موزه هنرهای ملی ضلع جنوبی همین ساختمان بود.

دبیر دوسالانه نگارگری گفت: در راستای این دوسالانه ما طی مکاتباتی که با سازمان میراث فرهنگی داشتیم توانستیم چند تابلویی را از موزه هنرهای ملی به امانت بگیریم، آثاری از استاد زاویه، استاد ابوطالب مقیمی تبریزی و استاد علی کریمی.

 

در دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران 195 اثر در بخش رقابتی در رشته‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر، طراحی سیاه قلم و پرتره سازی به شیوه نگارگری و پردازش به نمایش در آمده است.

 

همچنین همایش علمی در دو بخش مقالات علمی با محوریت تاثیر مدرسه صنایع قدیمه و موزه هنرهای ملی در نگارگری معاصر و نشست‌های تخصصی و سخنرانی استادان و متخصصان با موضوع نگارگری ایران برنامه‌های دیگر دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران است.

 

دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه تهران و انجمن ملی نگارگری ایران از 27 آذر به مدت یک ماه در باغ موزه نگارستان برگزار می شود.