سرویس تجسمی هنر آنلاین: نشست خبری "حراج گوهران" همزمان با نمایش آثار حاضر در این حراج با حضور سعیده آبشناسان ، صاحب مجموعه گوهران و همایون ارشادی مجری حراج گوهران برگزار شد.

آبشناسان در ابتدای این نشست گفت: ایده‌ برپایی این حراج زمانی شکل گرفت که یکی از دوستان مجموعه‌دارم درگذشت و وضعیت اسفناک آثار او هشت‌ماه پس از درگذشتش دیدم مرا به این تکاپو افتادم که به عنوان یک بانی انگیزه‌ای برای مجموعه‌داران ایجاد کنم تا آثارشان را به نمایش در آورند پیش از آن که آن آثارشان نابود شود.

وی ادامه داد: درست است که خریدن اثر هنری از هنرمندان و حمایت از آن‌ها، کار بسیار خوبی است، اما انباشته شدن آن‌ها و از بین رفتن‌شان پس از گذشت سال‌ها فایده‌ای ندارد. اگر هنر بخواهد جاودانه شود، فروش تعدادی از آن‌ها در جریان یک اقدام خیرانه اتفاق خوشایندی است.

نشست خبر ی حراج آثار هنری گوهران

این مجموعه‌دار گفت: از سوی دیگر موضوع کودکان، مقوله‌ای‌ست که من همیشه درگیر آن هستم؛ چون آن‌ها معصوم و بی‌گناه هستند. به همین دلیل، تصمیم گرفتم تمام عواید این حراج را صرف ساخت بیمارستانی برای کودکان دارای نقص ایمنی اولیه کنم.

آبشناسان اظهار کرد: متاسفانه برای این کودکان، امکانات لازم در ایران وجود ندارد. بیمارستان تخصصی ندارند و خیریه‌ای هم به‌طور خاص به آن‌ها نمی‌پردازد. به‌دلیل وجود برخی حساسیت‌ها در جامعه تصمیم گرفتم به‌صورت شخصی متولی این جریان باشم. برای ساخت بیمارستان، چند زمین در منطقه ۲۲ دیده شده که نهایتا یکی از آن‌ها خریده می‌شود. یک گروه هم از ایتالیا دعوت شده است که در ساخت این بیمارستان مشارکت مالی و اجرایی خواهند داشت.

وی گفت: ۱۰۰ اثر از مجموعه من که آثار نقاشان مطرح هستند و آثارشان در حراجی‌های داخلی و خارجی چکش خورده، در حراج گوهران به فروش گذاشته می‌شوند. آثاری از جعفر روحبخش، حسین زنده‌رودی، فریده لاشایی، منوچهر شیبانی، محمدرضا شجریان ، سیاوش کسرایی ، رضا بانگیز ، ناصر اویسی و غیره در این حراج چکش زده می‌شوند.

وی با اشاره به قیمت پایه آثار در حراج گفت: قیمت پایه این آثار از ۴۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان است که خودم به واسطه ۲۰ سال فعالیت در این حوزه، کار قیمت‌گذاری را انجام داده‌ام. من ۲۰ سال پیش شاگرد خانم سیحون بودم و با سبک‌های گالری‌داری و مجموعه‌داری آشنا هستم.

این مجموعه دار درباره‌ تک اثر محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت در این حراجی اظهار داشت: اثر خوشنویسی استاد شجریان که در این حراجی ارائه می‌شود، سال ۱۳۵۰ خلق شده است. هم چنین در این نمایشگاه اثری از سیاوش کسرایی  نیز به حراج گذاشته می شود.

آبشناسان گفت:اصالت همه این آثار تایید شده است چرا که این آثار مستقیما از خود هنرمند خریده شده‌اند. بنابراین اصالت آن‌ها تایید شده است.

وی درباره دلایل همکاری با همایون ارشادی به عنوان حراج‌گزار این رویداد گفت: همایون ارشادی از دوستان قدیمی خانواده ماست و علت انتخابش این بود که هنر به‌طور ذاتی در وجود ارشادی است و افتخاری نصیب من شده که او در این حراج حضور دارد.

این مجموعه دار گفت: با توجه به این‌که علاوه بر خریداران و مجموعه‌داران، چند مهمان خارجی، سفیر و رایزن فرهنگی را هم به حراج دعوت کرده‌ایم، ترجیح دادیم کاخ نیاوران را به‌دلیل فضای تشریفاتی و موارد ایمنی برای برگزاری این حراج انتخاب کنیم.

نشست خبر ی حراج آثار هنری گوهران

اجرای حراج آثار هنری نیاز به ظرافت دارد

همایون ارشادی نیز درباره‌ حضورش در حراج "گوهران" گفت: اجرای یک حراج آثار هنری، شغل مهمی است و نکات ظریفی دارد که امیدوارم از پس این کار بر بیایم من پیش از این یک‌بار این کار را تجربه کرده‌ام.

وی افزود: من برحسب تصادف بازیگر شدم و خودم معماری خوانده‌ام. با هنرهای تجسمی بزرگ شده‌ام و از کودکی نقاشی می‌کشیدم. این ارتباط کم‌کم کمرنگ‌تر شد تا این‌که پس از بازگشت به ایران، با گالری‌دارها آشنا شدم و نمایشگاه‌های زیادی را دیدم و فکر می‌کنم نسبت به این فضا و آثار هنری آشنا باشم.

این بازیگر سینما گفت:در مورد تایید آثار هنری دوست دارم این نکته را بگویم که اغلب نقاشان این آثار در قید حیات هستند، همین مساله موجب آن می شود که اصالت این آثار تایید شده باشند.

"حراج گوهران" با ارائه ۱۰۰ اثر هنری ۲۶ آذرماه ساعت ۱۷ در کاخ نیاوران، سالن آبی برگزار می‌شود و عواید فروش آن تماما صرف ساخت بیمارستانی برای کودکان دارای نقص ایمنی خواهد شد.