به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین همایش 10روز با عکاسان، نشست خبری پنجمین همایش 10 روز با عکاسان با حضور مسعود زنده روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، سید عباس میرهاشمی؛ دبیر همایش و مجید ناگهی؛ دبیر بخش ویژه همایش صبح دوشنبه 15 آذرماه سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مسعود زنده روح کرمانی در ابتدای نشست با اشاره به فعالیت های انجمن عکاسان ایران گفت: انجمن عکاسان ایران از بدو تاسیس تلاش داشته است که با نیروهای فعال و متخصص در زمینه عکاسی و خصوصا کسانی که در زمینه عکاسی معاصر فعالیت دارند، همکاری داشته باشد و به دنبال اهداف 12 گانه ای است که در اساسنامه انجمن آمده است. انجمن به دنبال نشان دادن عکاسی در فضای جامعه و استفاده از مشارکت سایر انجمن ها برای راهبردهای تخصصی در زمینه عکاسی است.

زنده روح ادامه داد: مایه افتخار است که در دومین دوره هیات مدیره انجمن عکاسان ایران پنجمین دوره 10 روز با عکاسان را برگزار می کنیم. نگاه ما این است که خلا های موجود در فضاهای عکاسی را پیدا کنیم و برای تبادل نظر کارگاه های تخصصی را داشته باشیم. امیدواریم با رشد و گسترش این برنامه در استان های دیگر بتوانیم همایش ها را برپا کنیم. هر چند در طول این پنج سال همیشه از عکاسان جوان سایر شهرستان ها استفاده کرده ایم.

رییس انجمن عکاسان ایران درباره انتخاب دبیر پنجمین همایش گفت: سید عباس میرهاشمی تجربه های ارزشمندی دارد و به عنوان مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز خدمات بسیاری داشته است و بر اساس این تجربه به از ایشان خواسته شدا این رویداد را دبیری کنند که با تیمی فعال قدم های پیش برنده ای را برداشتند که در طول همایش مشاهده خواهید کرد.

سید عباس میرهاشمی در ادامه نشست گفت: همایش 10 روز با عکاسان با شعار فرهنگ، جامعه و عکاسی کار خود را آغاز کرد. عکاسی طی این سال ها تا امروز گسترش زیادی داشته که بعد از مشورت های بسیار با توجه به تحولات عکاسی به شعار «عکاسی امروز فرصت های جدید» رسیدیم.در برگزاری همایش از همکاری تمام انجمن ها بهره گرفته ایم و کارها میان انجمن ها تقسیم شد. زمان برگزاری این رویداد که در دوره های گذشته معمولا در دی ماه و زمان امتحانات دانشجویان بود تغییر کرد و امسال یک ماه زودتر برگزار می شود.

میرهاشمی افزود:  انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان تبلیغاتی صنعتی ایران، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان سینمای ایران، انجمن عکاسان خانه تئاتر، انجمن عکاسان نگاه و خانه عکاسان حوزه هنری در پنجمین همایش 10روز با عکاسان مشارکت دارند و بخش اصلی 19 تا 28 آذرماه برپا می شود و بخش جنبی تا 10 دی ماه ادامه پیدا می کند.

میرهاشمی درباره بخش اصلی این رویداد که در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود گفت: بیش از 250 اثر از عکاسان عضو انجمن ها و عکاسان آزاد در این مدت نمایش داده می شود. در سالن شهناز صبح و عصر برنامه های علمی و کارگاه ها در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود. در گالری مریم منتخبی از آثار دانشجویان دانشکده خبر 21 تا 28 آذر به نمایش در می آید و نمایشگاهی از آثار عکاسان استان مرکزی 22 تا 30 آذر در گالری های فرهنگسرای ارسباران برپا خواهد شد. 23 آذر تا سوم دی ماه نیز نکوداشت 10 عکاس موثر در موزه امام علی(ع) برپا می شود و آثارشان به نمایش در می آید. به گفته میرهاشمی آثار انجمن عکاسان ایران در گالری زمستان، آثار انجمن عکاسان تبلیغاتی، صنعتی در گالری تابستان، آثار انجمن میراث فرهنگی در نگارخانه پاییز، آثار انجمن انقلاب و دفاع مقدس در گالری ممیز، آثار عکاسان تئاتر در نگارخانه نامی و آثار عکاسان سینمای ایران در گالری بهار به نمایش گذاشته می شود.

دبیر همایش 10 روز با عکاسان از برپایی تور عکاسی به قلب تهران طی چهار روز برای عکاسی از زندگی شهری و حضور مذهب در منطقه 12 به عنوان قلب شهر تهران خبر داد و ادامه داد: 26 آذر تا 10 دی ماه نمایشگاه "از گذشته ها" و منتخبی از آرشیو افشین شاهرودی از دوره قاجار که شامل دوربین های عکاسی و عکس های قدیمی می شود در موزه عکسخانه شهر به نمایش در می آید.

میرهاشمی در بخش دیگری از حامیان جشنواره از جمله خانه هنرمندان ایران، شهرداری منطقه 12 تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران تشکر کرد.

مجید ناگهی؛ دبیر بخش ویژه پنجمین همایش 10روز با عکاسان نیز در بخش دیگری از این نشست به بیان برنامه های این بخش پرداخت و گفت: از سال گذشته بخش نگاه شخصی را به این رویداد اضافه کردیم که امسال این بخش را گسترش دادیم. در هشت روز 24 عکاس در یک ساعت مشخص مجموعه آثار خود و نگاه شخصی خود را در سالنی در خانه هنرمندان ایران ارائه می دهند. در این بخش عکاسانی از مشهد، بندرعباس، تبریز و... حضور دارند.

وی ادامه داد: امسال به شکل کامل همه بخش های مختلف همایش ضبط می شود و به شکل گسترده در اختیار مخاطبانی که نتوانستند در این رویداد حضور پیدا کنند قرار می گیرد. در واقع استفاده ازمدیای تصویر در فضای مجازی گسترش بیشتری پیدا کرده است. از ووله های تصویری هم در این فضا استفاده خواهیم کرد. ضمن اینکه از عکاس ها خوسته ایم فیلمی از خودشان تهیه کنند و به ما برسانند که به نوعی معرفی آن عکاس باشد. همچنین رادیو عکاسی از دیگر برنامه های ویژه است که گزارش های صوتی از برنامه های 10روز با عکاسان و گفت و گو با عکاسان تهیه می شود و در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر می شود تا علاقه مندان بیشتری از برنامه های 10 روز باعکاسان اطلاع پیدا کنند و استفاده کنند.

ناگهی همچنین به تهیه نشریه الکترونیکی اشاره کرد و گفت: برای این دورهمایش مطالب و مقالاتی تهیه شده که قراراست در قالب نشریه الکترونیک بعد از همایش منتشر شود که مطالب نشریه با محوریت شعکار همایش است.

ناگهی درباره شعار این دوره همایش گفت: شاید یکی از دلایلی که این شعار انتخاب شد همین توجه دادن به چیزی است که به راحتی در اختیار همگان است. امروز فرصت عکاسی برای همگان مهیاست. توجه به این فرصتها و حوزه نفوذ و چرایی و چگونگی آن بسیار مهم است. باید ابعاد و چارچوب های این فرصت های جدید روشن شود که هدف این همایش است.