به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه آثار "ژازه تباتبایی" مجسمه ساز  و نقاش پیشروی ایرانی از  پنجم آذرماه تا سوم دی ماه  در گالری شهریور برگزار می‌شود.طبق گفته امیرحسین زندی، مدیر این گالری، این نمایشگاه به همت مجموعه‌داران و دوستان نزدیک ژازه تشکیل شده است . زندی  که   چند  نمایشگاه   موفق  از جمله اولین نمایشگاه آثار "ابوالقاسم سعیدی"و   زنده‌یاد "ناصر عصار"را  در کنار نمایشگاه  آثار "مسعود عربشاهی " هنرمند گزیده کار معاصر را بر پا کرده ، درباره  شکل گیری نمایشگاه "ژازه تباتبایی"  گفت:" ژازه تباتبایی یکی از مهم‌ترین وبه قول آقای دارش موثرترین مجسمه ساز دوران مدرن ایران است که می‌بایست بیشتر مورد نقد وتوجه وشناخت علاقه مندان   هنر قرار گیرد.البته درگذشته خیلی‌ها راجع به ایشان بحث و گفتگو کردند و درزمان خود ژازه و بعد از آنهم آثارش همیشه مورد توجه ونمایش بوده اما گالری شهریور می‌خواست بااین نمایشگاه تاکید مجددی براهمیت ونقش ژازه تباتبایی  داشته باشد."مدیر   گالری شهریور درباره جزئیات  این نمایشگاه اضافه کرد:"حدود ۲۵ اثر مجسمه و حدود ۱۰ تابلوی نقاشی از ژازه دراین نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد که صرفاً شمه‌ی کوچکی از کارهای ژازه است.   به لحاظ محدودیت جا فقط نمایش این تعداد از آثار برای ما مقدور بود .همچنین دست نوشته‌ها  ، پوسترنمایشگاههای گذشته و کتب نوشته ژازه درسالن دیگر نمایشگاه به معرض دید عموم قرار خواهد گرفت که نوعی تجدید خاطره باهنرمند خواهد بود .ژازه آثاربسیاری خلق کرده که مهم‌ترین آن‌ها درمنزل اش است . شنیده‌ایم اخیراً شهرداری آنجا را از ورثه خریداری کرده   که اتفاق خوبی است و امیدواریم نمایشگاه بعدی باکمک مسئولین شهرداری جهت نمایش آن آثار برگزار شود."

به گفته زندی،بخش زیادی از آثار نمایشگاه از طریق کسانی فراهم شده که رفت‌وآمد خانوادگی با این هنرمند داشته‌اند. خانواده خسرو سینایی، فیلم‌ساز صاحب نام کشورمان نیز سهم بزرگی در برگزاری این نمایشگاه دارند؛ چراکه برخی از آثار این نمایشگاه، آثاری است که ژازه به یادگار در اختیار آن‌ها گذاشته بود." در کنار خانواده سینایی ،  لیلی گلستان و برخی دیگر از هنرمندان که آثاری از او به یادگار داشتند  در برگزاری این نمایشگاه سهیم هستند. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه،   دو فیلم از آثار خسرو سینایی درباره زندگی هنری "ژازه تباتبایی" نمایش داده می‌شود و البته برگزاری نشستی با هدف تحلیل آثار هنری"ژازه "با حضور جواد مجابی، محمدحسن حامدی و بهروز دارش از دگر برنامه‌های زندی برای این رویداد هنری است که  به فهم بیشتر ابعاد مختلف زندگی حرفه‌ای تباتبایی کمک خواهد کرد. همچنین دست نوشته‌ها  ، پوسترنمایشگاههای گذشته و کتب نوشته ژازه درسالن دیگر نمایشگاه به معرض دید عموم قرار خواهد گرفت که نوعی تجدید خاطره باهنرمند خواهد بود.

 خسرو سینایی از دوستان نزدیک "ژازه تباتبایی" درباره نمایش دو  فیلمش در حاشیه این نمایشگاه گفت:" طبق صحبت‌های انجام‌شده فیلم "کوچه پاییز" ١٣ آذر نمایش داده خواهد شد و بعد از نمایش این فیلم چند دقیقه‌ای، درباره زنده‌یاد تباتبایی و جایگاه او در هنر ایران صحبت خواهم کرد و فیلم نیز نمایشی از زندگی و فعالیت‌های هنری او است . فیلم کوتاه "شرح حال" هم بعد از نشستی که با حضور چهره‌های مطرح حوزه تجسمی برگزار خواهد شد، به نمایش گذاشته می‌شود. ترجیح دادم زمان برگزاری این نشست درباره فیلم صحبت نکنم، به این دلیل که این نشست تخصصی با حضور افراد مطرح این حوزه تشکیل می‌شود و آن‌ها بهتر می‌توانند از زاویه دیگری به آثار او نگاه کنند. "سینایی در توصیف خود از  ژازه اضافه کرد:" "ژازه تباتبایی" به یقین یکی از خاص‌ترین هنرمندانی بود که در این ٦٠ سال شناختم. هرگز نیت مدیریت و مسائل این‌چنینی نداشت و به مقام و منصب فکر نمی‌کرد و همه انرژی و توانش را در کار هنری‌اش می‌گذاشت و برای اطرافیانش منبع الهام بود.".

همچنین بهروز دارش مجسمه ساز ، ژازه تباتبایی را هنرمندی می‌داند  که از مدرنیته آغاز کرد و در مدررنیته به پایان  ‌رسید و بدون تردید از هنرمندان شاخص این دوره از هنر ایران بود.دارش دراین باره گفت:" وی چشم‌انداز‌های نوینی را در هنر مجسمه‌سازی ایران بر ما می‌گشاید و از این طریق بر مجسمه‌سازی ایران تأثیر گذارده و موجبات دگرگونی و حرکت آن به‌سوی آینده می‌شود.   ژازه تباتبایی اصالت ماده را که تا آن‌زمان بر مجسمه‌سازی ایران حاکمیت داشته است با‌ آفریدن آثارش زیر سؤال می‌برد . با به‌کارگیری لوازم از کار افتاده و دست‌دوم ماشین‌ها و غیره دست به آفرینش آثاری می‌زند که امروزه بعد از گذشت سالیان، به‌عنوان آثار معتبر و ماندگارِ این حرفه تلقی می‌گردند. ژازه تباتبایی بدین طریق و به‌طور ضمنی، گشاینده‌ی راه و طریقی در مجسمه‌سازی ایران می‌شود که با هرماده‌ای می‌توان اقدام به‌ آفرینش هنری نمود و آنچه در این پروسه اهمیت داردایده‌ هنرمندانه  است، نه ماده."

منوچهر معتبر، نقاش همدوره ژازه  هم  درباره این هنرمند گفت: "تنهایی‌های هنری ژازه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های او به شمار می‌رفت که حرکت هنری او در استفاده از زباله‌ها در خلق یک اثر هنری در زمان خویش بی گمان پیشروترین حرکت در هنر معاصر ایران به شمار می‌رفت.  شاید بسیاری از این موضوع باخبر نباشند که ژازه اولین هنرمندی از کشورمان بود که با تهیه امکاناتی اندک سعی در بررسی و جهت دار کردن هنر کودکان در ایران داشت."

ژازه تباتبایی  سال ۱۳۰۹ در تهران در یک خانواده‌  نسبتاً مذهبی به‌دنیا آمد. پدرش نظامی بود ودر روزهای عزاداری خرجی می‌دادودرب خانه‌اش به‌روی مستمندان گشوده بود. مادرِژازه از تبارِهنرمندان بود وژازه در زندگی خود گرایش به‌این سو داشت؛ به‌طوریکه هیچ‌گاه علاقه‌مندی خود را به مادر وپدربزرگ هنرمندش کتمان نکرده‌است. ژازه تباتبایی به استثنای چند صباحی که در شهر "ویگو" ی اسپانیا زندگی کرده است، تمامی عمرخود را در شهر تهران، خیابان طالقانی (تخمت جمشید سابق)، کوچه‌ی پاییزمی‌گذراند (محل گالری هنر جدید و کارگاه هنری هنرمند). ژازه خاطرات کودکی و نوجوانی خود را که دراین منطقه گذشته است در کتاب خودنوشته‌ای تحت عنوان "شطرنج زندگی" به تفصیل بیان کرده است.

تباتبایی  در  20 بهمن ماه سال  1386 در سن  77 سالگی  درگذشت.هنگامی جهان را ترک کرد که قرار بود زمستان‌‌ همان سال موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی بزرگ از آثارش ترتیب دهد. فرهنگستان هنر هم بنا داشت  در اردیبهشت ۸۷ بزرگداشتی همراه با نمایشگاهی آژ آثار او برپا کند. نمایشگاه‌هایی که مشروط به بهبود نسبی ژازه شد  ولی هرگز صورت واقع نگرفت.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار "ژازه تباتبایی" می‌توانند از پنجم آذر تا سوم دی  به گالری "شهریور" به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز پلاک ۹ از ساعت 15 تا 20مراجعه کنند..