سرویس استانهای هنرآنلاین:  نگارخانه سروناز شیراز میزبان سید احمد محیط طباطبایی، پژوهشگر میراث فرهنگی و مدرس دانشگاه هنر تهران بود که پیرامون موضوع "اقتصاد هنر" در جمع دانشجویان، استادان و مدرسان و فعالان حوزه های هنر و اقتصاد سخن گفت.

در این کارگاه یک روزه عضو اجرایی "ایکوم" درصدد پاسخگویی به پرسش هایی پیرامون بالاترین چرخه اقتصادی در دنیا بر آمد و از سویی نیز موضوع اقتصاد تجاری و اقتصاد فرهنگی؛ نگاه اقتصادی و نگاه فرهنگی و رابطه بین بنگاه های اقتصادی و واحدهای فرهنگی و هنری بر مبنای سود مشترک را به بحث گذاشت.

محیط طباطبایی در این کارگاه تخصصی با بیان اینکه قدمت زندگی انسان در ایران بر اساس حدس و گمان یک میلیون سال تخمین زده می شود، گفت: آنچه بر مبنای واقعیت قرار دارد حکایت از پیشینه ۲۳۰ هزار ساله دارد.

مشاور موزه سینما که کارنامه پرباری در زمینه میراث فرهنگی دارد، ادامه داد: این انسان در مجادله با طبیعت برای زندگی به حرکت درآمده و بر اساس کشفیات جریانی بطئی را می پیماید.

وی یکی از مهمترین پدیده های انسان را اهلی کردن نبات و حیوان برشمرد و عنوان کرد: انسان نخستین در سرزمین ایران ابتدا وارد دوره کشاورزی شد و سپس دوره دامداری را برای اهلی کردن پیمود تا که روستانشین شد.

محیط طباطبایی با تاکید بر اینکه در ایران قدیمی ترین دوره اهلی کردن نبات و حیوان به ۱۶هزار سال پیش برمی گردد، یادآور شد: انسان در دوره روستانشینی اگر سفال تولید می کند در تمام طول سال رفتاری متناسب با آن دارد.

این تهران شناس برجسته شکل گیری شهرنشینی در ایران را به حدود ۵هزارسال پیش نسبت داد و افزود: آنچه در این دوره مهم ارزیابی می شود شیوه تملک است که به واسطه عنصری به نام مُهر رقم خورد.

وی اثبات مالکیت را به وسیله مهرهای به جامانده از ایران باستان برشمرد و ادامه داد: مُهر نزد ایرانیان از دوره باستان مبنای تایید و میثاق مشترک و عاملی برای مبادله است که فعالیت های اقتصادی متناسب با آن شکل می گیرد.

قائم مقام پژوهشگاه میراث فرهنگی در عین حال عنوان کرد: ساختار شهرنشینی با تغییر و تحولات انسانی در ایران تغییر نکرده و همچنان ادامه دارد.

محیط طباطبایی در ادامه این کارگاه که در چندین بخش برگزار شد آموزش را کلید معمای حل نشده بسیاری از مباحث فرهنگی از جمله بحث موزه ها عنوان کرد و گفت: موزه ها این روزها با وقایع اجتماعی گره خورده اند و دیگر در قرن ها پیش حبس نشده اند.

مدرس دانشگاه هنر تهران در کارگاه یکروزه "اقتصاد هنر" که با استقبال کم نظیری روبه رو شد گوشه ها و زوایای پنهان و آشکار پیوند اقتصاد و هنر را جستجو کرد و در پایان به پرسش های حاضران پاسخ گفت.

این درحالیست که نگارخانه سروناز در ادامه برنامه ها و نشست های تخصصی حوزه هنر، جمعه ۵ آذرماه نیز کارگاه یک روزه ای را با حضور آرش تنهایی، صاحب نظر حوزه هنر و برندینگ برگزار می کند.

در این کارگاه که با عنوان "پرسنال برندینگ هنرمند" برگزار خواهد شد، مزایای داشتن برند شخصی برای هنرمندان و روش های دست یافتن به یک برند شخصی برای هنرمند و شیوه بسط و گسترش برند به بحث گذاشته می شود.

هنرمندان، فعالان حوزه هنر، دانشجویان رشته های هنری، فعالان حوزه برندینگ و کانون های تبلیغاتی از گروه های هدف کارگاه "پرسنال برندینگ هنرمند" هستند.