به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره "ایران ساخت"، اکبر نیکان‌پور هنرمند پیشکسوت تصویرسازی کشور با بیان اینکه ساختارهای بومی هندسی و نقش و نگارهای ایرانی که بیانگر سنت تصویری و تاریخ هنر کشورمان است می‌تواند به عنوان طرح روی پارچه‌ها قرار گیرد اظهار کرد: در واقع کار کردن روی این موضوع باید به صورت تخصصی آنالیز شود و در بین طرح‌هایی که بر پارچه‌ها نقش می‌بندد از طرح‌های اصیل ایرانی به گونه ای که دارای نشان معاصری بوده و مخاطب را جذب کند استفاده شود.

نیکان پور ادامه داد: به این صورت از سنت تصویری ایران استفاده شده و به نوعی اصالت نیز به کالا داده می‌شود البته باید این کار همراه با ایده و خلاقیت باشد در این صورت حتماً اقبال به این محصولات افزایش می‌یابد. همچنین کیفیت کالا موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه توجه به این اقدام مهم در دانشگاه‌های هنر کشور آغاز شده است گفت: در دانشکده‌های مختلف شاهد ایجاد رشته در زمینه طراحی لباس هستیم که شروع مناسبی است اما باید ایده‌هایی نیز همراه این کار باشد تا مردم بیشتر جذب شوند که در این بین ایده‌هایی مهم است که با مخاطب ارتباط بگیرد.

این هنرمند تصویرگر پژوهش‌های انجام شده در این حوزه را جدید دانست و ابراز کرد: برای اینکه فعالیتی ماندگار شود نیاز به زیرساخت پژوهشی دارد با نگاهی به نقش و نگار در لباس‌های مختلف به اهمیت تصویرسازی در آن‌ها پی برده می‌شود که توجه به این موضوع توجه به اقتصاد در بخش هنر است. البته کاربرد طرح‌هایی ماندگار که در ذهن خریدار می‌ماند و توجه به رنگ، فرم و زیبایی اثر هنری روی پارچه مهم است.

نیکان پور با بیان اینکه البته تولیدکنندگان هم باید معرفی درستی از محصولات خود داشته باشند گفت: در تولید یک محصول تنها یک فرد دخیل نیست بلکه مجموعه ای از افراد دست به دست هم می‌دهند تا کالایی تولید شود بنابراین این مجموعه باید حرفه ای به کار نگاه کنند تا کالایی با کیفیت و به روز تولید شود. در عرصه تصویرسازی نیز باید سنت تصویری کشورمان را از طریق پیوند با دوره جدید معاصر کنیم سپس با توجه به اینکه مخاطب و مصرف کننده چه زیبایی را در لباس خود دوست دارد اقدام به تولید کنیم.

وی درباره جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت" نیز بیان کرد: قطعاً برگزاری جشنواره "ایران ساخت" در راستای حمایت از تولید محصولات دانش بنیان ساخت داخل می‌تواند تاثیرگذار باشد و شناخت بیشتری به مردم برای انتخاب کالای باکیفیت ساخت داخل می‌دهد.

واقعی کردن نرخ ارز راهکار حمایت از تولید کننده داخلی است

بختیاری گفت: در این صورت که قیمت ارز واقعی نیست هیچ تولید کننده و صادر کننده ای قادر به رقابت با تولیدات مشابه خارجی نیست.

علیرضا بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد درباره حمایت از تولیدات ساخت داخل اظهار کرد: به تبع هر مصرف کننده به دنبال خرید کالایی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است بنابراین برای این منظور نخست باید اتفاقی رخ دهد که تولیدکنندگان داخلی کالاهایی با کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی تولید و عرضه کنند. در این صورت قادر هستیم از مصرف کنندگان و مردم انتظار مصرف کالاهای تولید داخل را داشته باشیم.

بختیاری ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید سیاست گذاری درست برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی داشته باشد تا تولیدکننده داخلی قدرت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را داشته باشد. البته تا زمانی که قیمت ارز در کشورمان غیرواقعی است و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین نشده در واقع به نوعی به وارد کنندگان و تولیدکنندگان خارجی یارانه پرداخت می‌کنیم که کالایی ارزان تری را وارد و در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهند.

مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد همچنین عنوان کرد: در این صورت که قیمت ارز واقعی نیست هیچ تولید کننده و صادر کننده ای قادر به رقابت با تولیدات مشابه خارجی نبوده بنابراین نمی‌توانیم از مردم بخواهیم کالایی را مصرف و تهیه کنند که کیفیت آن با کالای خارجی قابل رقابت نیست و این انتظاری خارج از توان مصرف کننده است. در واقع هرگاه نرخ ارز در کشور ما واقعی شده تولید کننده داخلی قدرت بیشتری برای رقابت پیدا کرده است.

بختیاری با اشاره به اینکه در حمایت از تولید داخل   دولت به عنوان سیاستگذار و تولید کننده با تولید کالای مرغوب نقش اساسی دارند گفت: برگزاری جشنواره‌هایی همچون "ایران ساخت" باید مکانی برای کمک به دولت جهت سیاستگذاری درست برای حمایت از تولید کنندگان داخلی باشد زیرا تنها با حمایت ریالی نمی‌توان تولید کننده را یاری کرد بلکه با اتخاذ سیاست‌های درست این کار انجام می‌شود بنابراین چنین جشنواره‌هایی به جای اینکه دنبال گرفتن کمک ویژه برای تولید کننده باشند باید اثرگذاری بر سیاست گذاری دولت در این عرصه را دنبال کنند.

ایران ساخت خلاء سایر جشنواره‌ها در مسئله حمایت از تولیدات ساخت داخل پر می‌کند

قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما گفت: در کشور شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه‌های مختلف هستیم اما تا کنون جشنواره ای با رویکرد ایران ساخت و حمایت از تولیدات ساخت داخل که موضوعی کاملاً ملی است وجود نداشته که با این اقدام معاونت علمی و فناوری یکی از خلاهای موجود در کشور پر شد.

حجت السلام و المسلمین سیدرمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما درباره حمایت از محصولات دانش بنیان ساخت داخل اظهار کرد: مصرف کالای با کیفیت ساخت داخل علاوه بر داشتن فواید بسیار در مباحث اقتصادی و رشد اقتصادی کشور باعث رفع معضلاتی همچون بیکاری و مسائل اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در گرو تولید داخلی و به تبع آن مصرف تولیدات ساخت داخل است گفت: رشد اقتصادی کشور با ارتقاء و افزایش تولیدات داخلی میسر می‌شود البته این تولیدات باید توسط مصرف کننده ایرانی مصرف شود. بنابراین با محفوظ بودن تمامی گزینه‌های اقتصادی تضمین رشد و استقلال اقتصادی بدون تولید و مصرف محصولات ساخت داخل ممکن نیست.

موسوی مقدم ادامه داد: برای افزایش اقبال مردم به سمت خرید کالای داخلی نخست باید رسانه‌ها در زمینه تبلیغات، فرهنگسازی و اطلاع رسانی در این حوزه قوی عمل کنند تا برای مردم به صورت ملموس نه در حد شعار اهمیت خرید کالای ساخت داخل و مصرف آن در رشد اقتصادی تببین شود و مردم خرید کالای ایرانی را فریضه بدانند و ایران ساخت بدنبال تحقق این هدف است.

قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به ایجاد اعتماد به نفس در تولید کننده داخلی در این حوزه تأثیر بسیار دارد گفت: در حوزه تولیدات داخلی ایجاد اعتماد به نفس در تولیدکنندگان نیز موضوعی است که باید به آن توجه شود تا تولید کننده مطمئن شود که می‌تواند مشکلات تولیدی کشور را حل کند و در کنار آن ارتقاء استاندارد و کیفیت محصولات را داشته باشد.

وی همچنین ابراز کرد: البته این اعتماد به نفس در صورت مشاهده مردم در مصرف محصول ایجاد می‌شود که در اینجا تولیدکننده باید با مشاهده اقبال مردم استانداردها را افزایش دهد. نکته بعدی ایجاد رقابت در این حوزه است با این اقدام مردم گزینه‌های متععدی را برای خرید پیش رو خواهند داشت و رقابت بین تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت ایجاد می‌شود.

موسوی مقدم درباره برگزاری جشنواره ایران ساخت گفت: در کشور شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه‌های مختلف هستیم اما تا کنون جشنواره ای با رویکرد ایران ساخت و حمایت از تولیدات ساخت داخل که موضوعی ملی است وجود نداشته که با این اقدام معاونت علمی و فناوری یکی از خلاهای موجود در کشور پر شد. برگزاری ایران ساخت اقدام شایسته ای است اما باید به گونه ای باشد که نتایج آن در جامعه و بین تولیدکنندگان ملموس باشد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" با اهداف "جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان"، "حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران"، "ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت" و همچنین "کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی"، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار "فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی" از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره "ایران ساخت"، اول آذرماه 1395 است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.