سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "هزار و یک بشقاب" که این روزها در گالری شیرین برپاست، یک پیشنهاد نو برای تجربه‌گری در حیطه سرامیک است. هر چند نمی‌توان آثار را در این نمایشگاه دسته‌بندی کرد اما برخورد جدید هنرمندان از طیف‌های مختلف با سرامیک و نقاشی روی آن به گونه‌ای است که می‌توان این اتفاق را جدای از بعد زیبایی‌شناسی و درون مایه، به عنوان یک پیشنهاد جدید در تغییر نگرش به هنر سرامیک تلقی کرد.

یکی از نکات مورد توجه در این نمایشگاه تغییر روند و رویکرد هنرمندان در مواجه و برخورد با مقوله نقاشی است. افرادی که به صورت معمول در حیطه و سبک مشخصی در نقاشی دست به تجربه می‌زنند در آثار این نمایشگاه به تناسب تغییر مدیا و یا شاید تکنیک، جهان تازه‌ای را تجربه کرده‌اند که از منظر طرح، رنگ و بافت خارج از جهان همیشگی آثار آن‌هاست.

در این نمایشگاه که 250 اثر در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته شده و می‌توان آثار متنوعی را در حیطه سرامیک مشاهده کرد که به نوعی شکل جدید از برخورد با این هنر به حساب می‌آیند. در حقیقت سرامیک در این نقاشی‌ها جای بوم نشسته و هنرمندان با عبور از ساختارهای کلاسیک و طرح‌های تکراری که در هنر سرامیک از آن استفاده می‌شوند نگاه مخاطب نسبت به این هنر را با پیشنهادهای خود گسترش داده‌اند.

پیشنهاد های جدید هنرمندان برای مدیای سرامیک

آزاده شولی برگزارکننده این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: ما پیشینه قدرتمندی در عرصه سرامیک داشتیم اما به هر حال سال‌هاست آنگونه که باید به این هنر پرداخته نشده است. نگاه ما به این هنر در این نمایشگاه نسبت به شکل و سابقه تاریخی متفاوت بوده و از آن فاصله گرفته است.

وی ادامه داد: هدف من از این کار آن است که آرتیست‌ها را به سمت این مدیا بکشم. از طرفی می‌خواستم ببینم که نقاشان چه می‌کنند و آیا ما می‌توانیم چیز جدیدی به این عرصه اضافه کنیم یا نه؟ به این که در نهایت اتفاق جدیدی می‌افتد؟ چرا که سرامیک چیزی است که ما خیلی با آن سر و کار داریم و حتی اگر قرار است به عنوان یک تابلوی تزیینی با آن مواجه شویم و دکوراتیو باشد به گونه‌ای عمل کنیم که جایگاه آن در زندگی درست نشسته باشد.

این هنرمند سرامیست گفت: نقاشی کردن روی سرامیک دغدغه من بوده و خصوصا این تکنیک را که نسبت به دیگر تکنیک‌های سرامیک راحت‌تر است به هنرمندان پیشنهاد دادم. با این نگاه که شاید بتوانیم گفت‌وگویی را میان سرامیک یا سفال قدیمی و آن چه سفال امروز است به وجود بیاوریم. متاسفانه سرامیک آنگونه که در فرهنگ ما وجود داشته امروز آن جایگاه گذشته را ندارد.

شولی گفت: ما چیز تکراری زیاد می‌بینیم و وقتی چیزی مد می‌شود همه به دنبال آن می‌روند اما ما سرامیست‌های بسیار خوبی داریم که تکنیک‌های منحصربه فردی هم دارند ولی در نهایت نتیجه‌اش مثبت نیست و تکرار مکررات است. مهم‌ترین هدفم این بود که آرتیست‌ها را با این قضیه مواجه کنم و یک چالشی برای خودم و آن‌ها به وجود بیاورم.

وی اظهار داشت: ما بعد از اتمام آثار دیدیم که هنرمندان پیشنهادهای جدیدی را برای این حوزه و مدیای هنری ارائه کرده‌اند که می‌توان روی آن‌ها کار کرد و دنباله آن را گرفت و یک حیطه جدید در نقاشی به وجود آورد. راهی گشوده شده و آرتیست‌ها آن را جدی گرفتند.

این هنرمند گفت: قرار است بعد از این پروژه من کاسه‌های سرامیکی را در کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان نمایش بدهم زیرا که معتقدم این هنر پتانسیل جهانی شدن را دارد و من دوست دارم که این هنر را جهانی کنم.

کار روی سرامیک برایم یک نوع کنجکاوی بود

کورش ادیم هنرمند عکاس که اثرش در این نمایشگاه به نمایش درآمده به هنرآنلاین گفت: من سابقا و قبل از این که وارد دنیای عکاسی شوم خوشنویسی کار می‌کردم. من بعد از صحبت‌های خانم شولی این کار را مجالی برای بازگشت به گذشته خود دیدم  و کار روی سرامیک تجربه جالبی بود.

وی ادامه داد: این کار برای من بیشتر یک حس کنجکاوی داشت. این که متوجه شوم یک کار سفالی چگونه شکل می‌گیرد. از طرفی این که متوجه شدم عواید فروش این کارها به خیریه می‌رسد بی درنگ این کار را پذیرفتم.

این هنرمند عکاس گفت: من هیچ وقت این کار را انجام نداده بودم  و نمی‌دانستم که یک سفالگر تا چه اندازه زحمت می‌کشد از طرفی مارکتینگ این کار برای من مهم بود که توانسته به اعداد و ارقام بازار خودش را نزدیک کند و خوب همین که حتی پیش از شروع این نمایشگاه این کار به فروش رسیده است برای من به شدت آموزنده بود. اما من نمی‌توانم بگویم که این تجربه روی کار من تاثیر ویژه‌ای گذاشته است.

کار مشترک 250 هنرمند اتفاق بزرگ این نمایشگاه است

اشلینگ ساره حق‌شناس دیگر هنرمندی که اثرش در نمایشگاه "هزار و یک بشقاب" در معرض دید علاقمندان قرار گرفته به هنرآنلاین گفت: نقاشی من بر روی سرامیک شکلی کاملا متفاوت به خود گرفت و دلیلی آن تفاوت رنگ‌ها بر روی سرامیک بود. وقتی رنگ قرمز یا سبز پخته می‌شد بعد از پخته شدن به شکل دیگری در می‌آمد. مثلا من از رنگ سبز استفاده کرده بودم که در نهایت خاکستری به نظر می‌آمد.

وی ادامه داد: از طرفی همین هیجان که من نمی‌دانستم تا آخرین لحظه اثرم چگونه می‌شود همراه من بود. همین که هنرمند نمی‌داند تا آخرین لحظه با مسئله فیکس شده‌ای مواجه است خودش بسیار جذاب است.

این هنرمند نقاش گفت: تجربه کار روی سرامیک با تجربه کار روی پارچه و کاغذ و بوم بسیار متفاوت است و به نظر من ایده خوبی است که می‌تواند امکان جدیدی را وارد عرصه نقاشی ما کند.

حق‌شناس گفت: چیزی که بیش از برگزاری این نمایشگاه برای من اهمیت دارد کار کردن و همراهی تعداد بسیاری هنرمند کنار یک دیگر است  و این که 250 هنرمند توانسته‌اند با هم کار مشترک بکنند اتفاق بزرگی است.

لازم به یادآوری است نمایشگاه "هزار و یک بشقاب" تا ۲۶ آبان‌ماه در گالری شیرین به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۵ میزبان علاقه‌مندان است.

 

علیرضا بخشی استوار