سرویس تجسمی هنرآنلاین : استفانو ریچی، برند بین المللی و لوکس ایتالیایی که به تولید لباس مردانه و لوازم خانه می‌پردازد، با گذشت مدتی از آغاز فعالیت خود در ایران تصمیم گرفته است ارتباطی با هنرمندان شناخته شده ایرانی برقرار کند تا در مجموعه‌ای محدود، از آثار هنری آنان در محصولات خود بهره ببرد. پرویز تناولی و محمد احصایی دو هنرمندی هستند که برای همکاری از سوی استفانو ریچی دعوت شدند تا طرح‌هایی از آنها در قالب دکمه سردست و ظروف خانه تولید شود. با پایان دوره چند ماهه تولید این آثار، زمان آن رسید تا مجموعه محدود آثار ریچی با طرح هنرمندان ایرانی رونمایی شود.

مرکز تجاری سام سنتر 20 آبان ماه میزبان تعدادی از افراد خانواده استفانو ریچی بود که به ایران آمدند تا به همراه سایر مهمانان در مراسم رونمایی از محصولات نفیس این برند شرکت کنند.

بر روی میزی در میان سالن پایه‌های سیاهی قرار داشت که "هیچ"های کوچک تناولی را نمایش می‌داد. پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و پژوهش‌گر ایرانی است که از او به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. او از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی در جامعه جهانی است و مجموعه مجسمه‌های "هیچ" او محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی آثار هنری دارد. تناولی که به عنوان رکورددار حراج کریستیز خاورمیانه شناخته می‌شود در همکاری با استفانو ریچی، تعدادی از " هیچ"های خود را به دکمه سردست تبدیل کرده است. این مجموعه دکمه سردست که از جنس طلا ساخته شده است در تعداد محدود 20 عدد عرضه شده‌اند و توجه علاقه مندان هنر و مد را به طور همزمان جلب می‌کنند.

مراسم رونمایی از محصولات نفیس پرویز تناولی و محمد احصایی

پرویز تناولی در مورد همکاری خود با این برند ایتالیایی گفت:" اولین بار است که چنین اتفاقی در ایران رخ داده و بسیار خوشحالم که نقشی در آن دارم. استفانو ریچی یکی از برترین طراحان مد دنیا است و قطعا همکاری با او باعث افتخار من است. استفانو ریچی علاوه بر اینکه یکی از برترین برندهای دنیا است در زمینه هنر نیز بسیار فعال است و خوشحالم که با هنر ایران نیز ارتباط برقرار کرده است." تناولی در مورد آثار خود در این مجموعه گفت: "هیچ" برای همه در همه جا است. با توجه به تعداد "هیچ"هایی که برای زیورآلات بانوان طراحی کردم، کمی بی انصافی بود اگر مردان از "هیچ" بی بهره می‌بودند."

مجموعه دیگری که در این رویداد عرضه شد بشقاب‌های چینی مزین به خوشنویسی‌های محمد احصایی بود. طرح‌های احصایی به صورت چاپی و دستی بر روی ظروف چینی پروسلین منتقل شده‌اند. نیمی از کار و به ویژه قسمت‌هایی که با طلا و نقره کار شده است به صورت دستی انجام شده و نیمی از آن چاپ شده است. هر بشقاب در چند مرحله داخل کوره رفته تا طرح نهایی روی آن شکل بگیرد. احصایی یکی از پایه‌گذاران نقاشیخط در هنر معاصر ایران است که با مجموعه نقاشیخط‌‍های خود اعتباری جهانی یافته و در حراج‌های بین‌المللی آثارش یک میلیون دلار را نیز پشت سر گذاشته است. احصایی در مورد همکاری خود با این برند ایتالیایی گفت:" وظیفه خودم می‌دانم از مارکو برگمن و خانواده ریچی تشکر کنم چون یک پروژه تهورآمیز را شروع کردند. این خانواده در کنار فعالیت‌های بزرگی که در زمینه مد در سراسر دنیا انجام می‌دهد در بخش فرهنگ و هنر هم فعالیت‌های بسیار چشمگیری دارد." او در مورد آثاری که در این مجموعه ارائه داده است گفت:" در تاریخ ایران استفاده از کلام و نوشته در وسایل روزمره کاربردی و تزیینی قدمت زیادی دارد. ایرانی‌ها فرهنگ کلامی قوی دارند و فکر می‌کنم به همین دلیل است که شعرای ما بیشتر از همه جای دنیا است. کلام همیشه در زندگی ما بسیار موثر و سرنوشت ساز بوده است و این سنت را پرویز تناولی و من، هر کدام به شکلی در کارهای خود منتقل کردیم. آنچه در این آثار دیده می‌شود در واقع خود ایران فرهنگی باستانی ما است و از این بابت خوشحالم که وسیله‌ای شدم تا این سنت مورد توجه شما قرار بگیرد. "

سارا ابوحسین، مدیر عامل شرکت استفانو ریچی در ایران، با اشاره به مجموعه محدود تولید شده توسط این برند گفت: "با نظر خود هنرمندان تصمیم بر این شد که از هر اثر 20 عدد تولید شود و ممکن است پس از پایان قطعات این مجموعه از طرح‌های دیگری برای کارهای جدید استفاده شود. همه قطعات این مجموعه دست‌ساز هستند و طرح‌های دو هنرمند با نظارت آنان در شرکت استفانو ریچی فلورانس تولید شد."

ابوحسین با اشاره به توجه جدی استفانو ریچی به آثار هنری افزود:" ریچی عمیقا با دنیای هنر ارتباط دارد. اقداماتی مانند برگزاری مراسم بزرگداشت رنه ماگریت نقاش سوررئالیست، نمونه‌ای از این کارهاست. علاوه بر این استفانو ریچی موزه‌ای با نام داوینچی راه اندازی کرده و دستگاهی را که داوینچی برای تولید سیلک ساخته بوده خریداری کرده و با قرار دادن در موزه، سیلک را به همان روش قدیمی تولید می‌کند. "

مراسم رونمایی از محصولات نفیس پرویز تناولی و محمد احصایی

کمپانی استفانو ریچی سال 1972 در فلورانس ایتالیا کار خود را با تولید کراوات‌هایی برگرفته از هنر و تاریخ فلورانس آغاز کرد و پس از آن به تولید پیراهن مردانه، کت و شلوار و... پرداخت. با گسترش دایره فعالیت‌های این برند خط تولید لوازم خانه کریستال، نقره، کتان، چرم و... نیز راه‌اندازی شد و امروز برند استفانو ریچی دارای 50 بوتیک شاخص در سراسر دنیا است. سه سال پیش شعبه ایرانی استفانو ریچی با سرمایه‌گزاری مارکو برگمن آغاز به کار کرد.

اکنون هنر ایرانی ها به لطف ابتکار برند استفانو ریچی نمونه هایی در دنیای مد دارند، دنیایی که لبریز از نام های بزرگ است مانند طرح‌های کیت هرینگ، نقاش گرافیتی در آثار تامی هیلفیگر؛ همکاری هنرمند انگلیسی دیمین هرست با شلوار جین لوی برای تولید یک مجموعه منحصر به فرد؛ استفاده برند هرمس از آثار هنری نقاشان مطرح بر روی مجموعه محدودی از روسری‌های خود؛ و همکاری کریستین دیور با نقاش و مجسمه‌ساز آلمانی آنسلم ریله، که منجر به تولید کیف‌های دستی کلاسیکی شد که پیش از عرضه در فروشگاه‌ها ابتدا به‌صورت محدود در فستیوال هنر بازل میامی عرضه شد، نمونه‌هایی از همکاری برندهای مطرح دنیا با هنرمندان است. حالا نوبت به هنرمندان ایرانی رسیده است تا چنین نقشی را در دنیای مد ایفا کنند.

در آیین رونمایی هنر ایران بر محصولات استفانو ریچی چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی  مانند لیلی گلستان، قویمی، بهزاد حاتم، مسعود اخوان جم...  حضور داشتند.