سرویس تجسمی هنرآنلاین: پرویز تناولی که عصر روز جمعه 14 آبان ماه آرت بوک "هست و نیست" را در آرت سنتر رونمایی کرد در گفتگو با هنرآنلاین گفت: آرت بوک به معنای واقعی خود در ایران جایگاهی ندارد و اتفاق جدیدی در عرصه هنر کشور است و تازه مد شده است. این در حالی است که هنرمندان بزرگی در جهان پیش از این آثار خودشان را در قالب آرت بوک عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در آرت بوک مسلم است که یک آرتیست معمولا باید یک اتفاق اوریجینال رقم بزند و تنها چاپ مجموعه آثار نباشد. مثلا اثری کار دست داشته باشد؛ رسم در همه جای جهان اینگونه است.

این هنرمند پیشکسوت گفت: عکس‌هایی که در آرت بوک "هست و نیست" به چاپ رسیده تنها تعداد محدود و برگزیده شده از دوره‌های مختلف فعالیت من است و من خودم معتقدم هر دوره از کار من خودش می‌تواند یک کتاب باشد چرا که من آن قدر پر کاری کرده‌ام که تعداد آثارم از شمارش خودم هم خارج شده است.

تناولی گفت: اگر کتاب را در معنای جامع آن بگیریم مسلم است که جایگاه آن داخل کتابخانه است اما این کتاب که آرتیست‌ها درست می‌کنند معمولا به عنوان یک شی هنری محسوب می‌شود و برای کتابخانه نیست.

تناولی گفت: آرت بوک‌ها از طرفی نمی‌تواند به طور کامل نشان دهنده سیر حرکتی یک هنرمند در جهت استعلای هنری او باشد. این را از این بابت می‌گویم که عده‌ای به دنبال کشف  سیر حرکتی و مسائل از این دست هستند. این آرت بوک‌ها بیشتر شبیه یک آلبوم هستند که در آن مجموعه‌ای از آثار به نمایش در آمده است.

وی  افزود: من اعتقاد دارم موزه شاید بتواند اتفاق بهتری برای درک سیر هنری یک هنرمند باشد تا آرت بوک. من خودم تا جایی که نیرو دارم تلاش می‌کنم آثارم را در موزه خودم به نمایش در بیاورم. در حال حاضر هم که آثارم در دست شهرداری است اما این‌ها متعلق به من است و من سعی می‌کنم آن‌ها را در موزه خودم به نمایش در بیاورم.

این پیشکسوت هنر مجسمه‌سازی ایران در پایان به نسل جوان توصیه کرد: راه هنر، راه سختی است. کسی که می‌خواهد راه خودش را پیدا کند، آسان نیست و نمی‌شود فوری رفت و خود را به شخصی متصل کرد تا به جایگاهی رسید. بلکه باید بیشتر از این‌ها باید زحمت کشید.