سرویس تجسمی هنر آنلاین: نشست خبری بخش هنرهای تجسمی نخستین جشنواره "ایران ساخت" با حضور مجتبی آقایی دبیر بخش تجسمی و شهرام بابایی مدیر اجرایی این بخش در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

وجه تمایز جشنواره ایران ساخت تحقق یک هدف ملی است

در ابتدای این نشست مجتبی آقایی در خصوص این جشنواره گفت: ما در کشورمان جشنواره‌های مختلفی با اهداف گوناگونی چون معرفی هنرمندان، کشف استعدادهای جوان ,... داریم ولی وجه تمایز جشنواره "ایران ساخت" تحقق یک هدف ملی است.

وی افزود: این جشنواره به صورت کاربردی و با هدف فرهنگ‌سازی در راستای حمایت از کالای ایرانی، اشتغال و فرهنگ‌سازی است.

دبیر بخش تجسمی "ایران ساخت" گفت: امروز نشانه‌هایی مثل عکس و دوربین در اختیار بسیاری از مردم قرار گرفته به گونه‌ای که می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم. از طرفی همنشینی عکس و گرافیک از جمله موضوعاتی است که می‌توانیم با بهره‌گیری از آن ایده‌های هنرمندانه‌ای را در راستای اهداف مذکور مطرح کنیم. همچنین در زمینه آسیب‌شناسی نیز به تاثیر فرهنگ و حوزه‌ هنرهای تجسمی برمی‌خوریم که در این راستا نیز می‌توانیم از دو رشته مذکور بهترین استفاده را ببریم.

آقایی ادامه داد: متاسفانه نظام دانشگاهی ما کمتر به حوزه کاربردی رشته‌های موجود و تشویق به گرایش به سمت تولید و برندهای ملی می‌پردازد. به همین جهت ما امیدواریم تا برگزاری این جشنواره علاوه بر اینکه بتواند جوانان را به این سمت و سو سوق دهد، کمکی برای پیشرفت هرچه بیشتر کشور باشد.

وی گفت: هیچ حوزه‌ای نمی‌تواند این مسئولیت سنگین را به تنهایی به دوش بکشد و هرکدام از ما باید به سهم خودمان به مواردی چون فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف کالای داخلی، فرهنگ و ارزش کارآفرینی بپردازیم. به همین جهت تلاش ما این است تا با انتشار مطلوب آثاری که از این جشنواره به دست می‌آید، گامی در جهت اعتلای این فرهنگ برداریم.

97 اثر از 73 هنرمند به جشنواره ایران ساخت می‌آیند

شهرام بابایی مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی در بخش دیگری از این نشست در خصوص جزئیات جشنواره ایران ساخت بیان کرد: این جشنواره از 16 تا 18 دی ماه برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا اول آذر ماه است و بعد از آن در 15 آذر نتایج اعلام می‌شود. در ادامه نیز  آثار برگزیده در روز اختتامیه معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون در رشته‌های موجود این جشنواره یعنی عکس، کاریکاتور، گرافیک و پوستر 73 هنرمند با 97 اثر شرکت کردند و لازم به ذکر است، برای حضور در این جشنواره هنرمندان باید روی اهداف آن فکر کنند و به شکلی کار تولید نمایند.

بابایی گفت: در این دوره دو سطح حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای جشنواره پیش‌بینی کرده‌ایم که در بخش حرفه‌ای به نفر اول تا سوم به ترتیب 4، 3 و 2 میلیون تومان و در بخش غیرحرفه‌ای به هر یک از سه برگزیده یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

وی افزود: ما تاکنون پوستر و فراخوان این جشنواره را به دانشگاه‌های معتبر هنر فرستاده‌ایم و با رایزنی با شهرداری تهران تصمیم داریم تا از فضاهایی چون فرهنگ‌سراها و موزه‌ها برای اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر استفاده کنیم.

مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی جشنواره ایران ساخت گفت: هیئت داوران ما متشکل از ابراهیم حقیقی، محمدعلی بنی اسدی و محمد ستاری است و معیار انتخاب آثار علاوه بر در نظرگرفتن موضوع، تکنیک و نوع اجرای آن نیز اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است برای برگزاری هر چه گسترده‌تر بخش کاریکاتور هنرمندان می‌توانند آثارشان را علاوه بر سایت جشنواره ایران ساخت  از طریق سایت ایران کارتون نیز ارسال کنند.