سرویس تجسمی هنر آنلاین:رویداد شنیداری "وضعیت جنگی" با حضور هفت هنرمند از حوزه های مختلف موسیقی ، تجسمی و هنرمندانی با گرایش پرفورمنس این روزها در گالری افرند برگزار می‌شود. در اجرای این هنرمندان تاکید اصلی بر مساله صداست. هنرمندان در پس اجراهای خود به دنبال ایجاد فضا و اتمسفری با صدا هستند که یادآور استمرار وضعیت جنگی باشد.این هنرمندان برای پرداختن به ایده‌های مدنظرشان بدون محدودیت در فرم اجرایی به سراغ پرفورمنس، چیدمان صدا و موسیقی رفته‌اند که حاصل آن به این رویداد شنیداری ختم شده است. در این رویداد شنیداری که کیوریتوری آن را امید شلمانی به عهده دارد؛ نادر مشایخی ، محمدجواد سروش، سهراب جلایی، مهدی حسامی‌زاده ، مهدی بهبودی، رامین اعتمادی بزرگ ، و اشاصدر اشکوری حضور دارند.

کار ما شرح ماوقع نیست

امید شلمانی کیوریتور این رویداد به هنرآنلاین گفت: این یک رویداد شنیداری است که در آن هنرمندان بر اساس صدا در فرم مدنظر خودشان خواه پرفورمنس باشد یا چیدمان صدا ، اثر هنری را خلق می‌کنند.

وی ادامه داد:من همواره با مساله جنگ درگیر بودم و لیکن در مدتی قبل‌تر روی ایده این رویداد در زمینه دیگری کار می‌کردم .در حقیقت ایده وضعیت جنگی از خیلی پیش‌تر از این شکل گرفت.زمانی که به این مساله فکر می‌کردم به نظرم آمد که صلح بسیار دور از ذهن است و یک مفهوم استعلایی است و به هیچ عنوان در زندگی مدرن  قابل درک و دریافت نیست. ما در یک توافقی می‌خواهیم که با هم نجنگیم اما در سطح دول و ادم‌های عادی، معنایی که برای صلح قائل هستیم محلی از اعراب ندارد و نمی‌توان به آن نزدیک شد.

کیوریتور این رویداد شنیداری گفت: دلیل این که چرا صدا را انتخاب کردم این بود که هر نزاعی که بین هر چیزی، بین دو فرد یا دو دولت رخ می‌دهد چیزی که از آن باقی می‌ماند وضعیتی است که برای پیرامونش ایجاد می‌کند.در حقیقت نزاع میان دو جاندار  به اشیاء بی‌ربط با این موضوع آسیب می‌زند. کما این که به آدم‌های دیگر هم آسیب می‌زند.به طور مثال اتفاقی در خاورمیانه می‌افتد که مردمانی که بی‌ربط به نزاع میان دو قدرت هستند، نابود می‌شوند.

وی ادامه داد:به نظر این وضعیتی است که در آن به دنیا می‌آییم و می‌میریم و زندگی ما خارج از چهارچوب این نزاع‌ها نیست. برای همین است که من هیچ‌گاه مفهوم صلح را درک نکردم و به نظرم آمد که ما همواره در وضعیت جنگی هستیم.

کیوریتور این رویداد گفت: من  ایده خود را با افرادی که دغدغه این موضوع را داشتند مطرح کردم و دوستان  قبول کردند که روی این موضوع کار کنند و خود اثرشان را به جلو ببرند تا به این مجموعه حاضر منتهی شد.

شلمانی گفت: هنرمندان در این آثار وضعیت جنگی را گرفته و مفهومش را بسط و گسترش داده‌اند. در حقیقت نکته‌ای که اهمیت دارد این است که کار ما شرح ماوقع نیست و آدم‌ها نمی‌خواهند برای مخاطب، زندگی خودشان را بازگو کنند. اگر این اتفاق را به معنای استتیک بگیریم و نه ترجمه زیبایی‌شناسی حاضران در این رویداد امر نازیبا را در نظر گرفته‌اند. ما به آن بخش می‌پردازیم که زیبا نیست. در واقع در تاریکی دست می‌بریم و جنبه‌هایی را بیرون می‌کشیم که در جهان هنر، یک بیان هنری، حس و نگاه تازه‌ای به این موضوع داشته باشند.

صدای جاری یک گفتمان بینافرهنگی

اشا صدر اشکوری یکی از هنرمندان حاضر در این رویداد "وضعیت جنگی" به هنرآنلاین گفت: کلیت این کار و موضوع راجع به وضعیت جنگی است. زمانی که این طرح با من مطرح شد من همانند کارهای قبلی و بر مبنای علاقه‌ای که دارم به سراغ مسائل بینافرهنگی رفتم؛ چرا که برای من مهم بود که بین مرزها راه بروم و چون مهاجرت بخشی از زندگی من بوده گفتمان فرهنگی برای من خیلی مهم است.

وی ادامه داد: اجرای من در حقیقت پرفورمنس‌آرت است و اینگونه است که مخاطب نباید منتظر شنیدن موسیقی باشد بلکه تکیه من بر روی صداست. صدایی که بر می‌گردد به فرهنگ‌های مختلف  و یک نوع گفتمان بین فرهنگی ایجاد می‌کند.

این پرفورمر گفت: در این پرفورمنس رامین اعتمادی، روزبه صدر، بهرنگ معتمدی، نگار طاهری و حمیدرضا کیانی به عنوان اجراگر من را یاری می‌کنند و قرار است ما با این اصوات آن وضعیت جنگی را تداعی کنیم. این صدا در حقیقت اتمسفر این وضعیت را می‌سازد  و ما فرهنگ پنج قاره را به تصویر می‌کشیم  و روی فرشی می‌نشینیم که بهشت متصور ماست و سعی می‌کنیم با سازی که در دست داریم با یکدیگر دیالوگ برقرار کنیم.

صدر ادامه داد: این سازها خیلی بدوی هستند و اجراگران سعی می‌کنند با این صداها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این اتفاق که بشر از بدو حضور حسش کرده و همواره جنگی برقرار بوده را در قالب صداهای تک نتی ارایه می‌کنیم.

وی در پایان گفت: این کار به دلیل این که پرفورمنس‌آرت است و در لحظه شکل می‌گیرد برای من بسیار جذاب است چرا که احتمال شکست در آن وجود دارد.

تولید صدا برای من مساله است

رامین اعتمادی بزرگ، دیگر هنرمند حاضر در این رویداد شنیداری به هنرآنلاین گفت: پرفورمنس‌آرتی که من در نظر دارم اجرا کنم در لحظه و با مواجهه اتفاق می‌افتد و محوریت آن روی بدن خود من است و تعداد محدودی از افراد می‌توانند برای تماشای آن ثبت نام و در گالری حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این کار تولید صدا برای من مساله است و در آن از یک تجربه که بسیار شخصی است استفاده کرده‌ام تا محیطی را بازسازی کنم. من قصد دارم در یک روندی مخاطب را در موقعیت قبلی خودم بگذارم و در شرایطی که مخاطب نسبت به این اتفاق واکنش نشان بدهد و یا این که بی‌توجه از کنار آن بگذرد بخشی از اثر من خواهد شد.

این هنرمند عرصه تجسمی گفت:من مشارکت بسیاری با مخاطب خواهم داشت و از سویی ممکن است این کار بین یک تا چهار ساعت طول بکشد و در این فاصله مخاطب محدود می‌شود و نمی‌تواند از فضا خارج شود و توجه به این نکته برای مخاطبان بسیار مهم است.

اعتمادی بزرگ درباره این که برای بیان رویداد شنیداری چرا به سراغ پرفورمنس‌آرت رفته است ، اظهار داشت: پرفورمنس آرت یک تفاوت عمده‌ای که با پرفورمنس دارد در مساله صدا است. در پرفورمنس آرت معمولا چیزی به اسم موسیقی وجود ندارد و بیشتر فضاسازی و آمبیانس است. من و خانم صدر موزیسین نیستیم  و از موسیقی در کارمان استفاده نمی‌کنیم. ما قرار است صدا تولید کنیم تا آسیب وضعیت جنگی را بهتر به تصویر بکشیم.

لازم به یادآوری است، رویداد شنیداری "وضعیت جنگی" که در آن هفت هنرمند طی هفت روز پرفورمنس‌هایی را با کیوریتوری وحید شلمانی اجرا می‌کنند از 7 تا 14 آبان در بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان 19ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک 48 برگزار می‌شود.