سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس حریم علوی متشکل از ۲۵ قطعه عکس از بارگاه منور حضرت علی (ع) که توسط عکاس ایرانی محمد خوش‌رو تهیه‌شده است شب گذشته 9 آبان‌ماه در نگارخانه رضوان مشهد مقدس با حضور مدیران فرهنگی به نمایش درآمد.

این نمایشگاه که از دوم مردادماه و از استان البرز فعالیت خود را آغاز کرده است آخرین ایستگاه خود را در استان کهکیلویه و بویراحمد و در بیستم اسفندماه برپا خواهد کرد و استان خراسان رضوی شانزدهمین استان برگزارکننده این نمایشگاه است که تا چهاردهم آبان ماه میزبان عاشقان حریم علوی خواهد بود.

مصادیق معماری اسلامی باید جهانی و معرفی شود

محمد خوشرو، خالق آثار ارزشمند به ثبت رسیده از بارگاه حضرت علی(ع) شامگاه شنبه در حاشیه برپایی این نمایشگاه بیان کرد: در آینده مجموعه عکس‌هایم را از عتبات عالیات چاپ خواهم کرد و قصد دارم به‌ غیر از عتبات عالیات در خصوص عکاسی از مساجد جامع ایران نیز فعالیت کنم.

وی افزود: شناخت معماری اسلامی ایرانی من را در این عرصه وارد کرد چراکه در کنار متن‌های این نوع از معماری، عکس‌های فاخری وجود نداشت تا مخاطب را به اغنا برساند و به همین دلیل برای رفع مشکل خود به سراغ عکاسی از معماری اسلامی رفتم.

خوشرو افزود: مساجد، بارگاه ائمه معصومین، کاخ‌ها و ساختمان‌های دارای معماری فاخر و اسلامی باید به شیوه‌‌های گوناگون برای آیندگان به یادگار ثبت شود تا نسل‌های آینده نیز با غنای معماری اسلامی آشنا و از آن بهره‌مند شوند.

وی شناخت و معرفی معماری اسلامی را هدف اصلی خود از برگزاری این نمایشگاه عنوان و ابراز کرد: در پشت هر بنای مذهبی افراد مومن و مذهبی وجود داشتند که این بناها را شکل داده‌اند و من نیز قصد دارم این تمدن اسلامی و مذهبی را به جهانیان نشان دهم.

این عکاس برجسته کشور با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه در استان‌ها به پیشنهاد وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی کشور بود، گفت: تمام هزینه‌های برپایی این نمایشگاه شخصی و از طریق بخش خصوصی است و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تنها در هماهنگی‌ها و در اختیار دادن فضایی برای برگزاری نمایشگاه همراهی داشتند.

وی بابیان اینکه عکاسی از بخش‌های مختلف حرم امام علی(ع) به‌ویژه در ارتفاع‌ها و یا در مضجع شریف نیازمند هماهنگی‌هایی بود که به‌تدریج و با اعتمادسازی توانستم این امر را برای خود محقق سازم، اظهار کرد: سه ماه در مشهد عکاسی کردم و پس از جلب اعتماد مسئولان آستان قدس بود که توانستم با در اختیار گرفتن برخی امکانات همچون بالابر به سوژه‌ها به‌خوبی بپردازم.

خوشرو خاطر نشان کرد: هر هنرمندی برای شروع کار خود نباید منتظر حمایت‌های دولت باشد بلکه با اعتمادسازی و معرفی آثار خود می‌تواند حمایت‌ها و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند.

استفاده از هنر عکاسی در توسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه برپایی این نمایشگاه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در مورد نمایش آثار عکس مذهبی در سطح کشور در حوزه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ورود داشته و این آثار در همه استان‌های کشور به نمایش گذاشته خواهد شد و ما به‌ عنوان شانزدهمین استان میزبان این نمایشگاه فاخر هستیم.

سید سعید سرابی خاطرنشان کرد:‌ این نمایشگاه فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به هنرهای اسلامی و ایرانی و هنرجویان و دانشجویان و پژوهشگران عرصه معماری اسلامی ایرانی است که می‌توانند آثار فاخری را در قالب عکس در این نمایشگاه مشاهده کنند.

وی در خصوص تأثیرگذاری این نمایشگاه در فرهنگ عمومی کشور گفت: استفاده از قالب‌ها و ابزارهای هنری در توسعه هنرهای دینی و ارزش‌های اسلامی و در نگاه بالاتر توسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی که تنها یک بخش آن معماری است، می‌تواند اثربخشی ویژه‌ای در بین عموم مردم داشته باشد و امیدواریم برگزاری این نمایشگاه در توسعه هنرهای سنتی آیینی و دینی تأثیرگذار بوده و نمونه‌ای برای هنرمندان این عرصه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به حمایت وزارت ارشاد از عکاسان مذهبی تأکید کرد:‌ مجموعه معاونت هنری و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ غیراز جشنواره‌ها و مسابقات عکسی که برگزار می‌کند به‌صورت تخصصی و موردی از آثار فاخر مذهبی تجلیل و مورد حمایت قرار می‌دهند.

حمایت از آثار عکاسان مذهبی در استان

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به نگاه خوب و جدید این هنرمند در تصاویر این نمایشگاه گفت: این آثار می‌تواند به‌نوعی بیان‌کننده نفوذ هنر و فرهنگ ایرانی در معماری نجف و بنا و مرقد حضرت علی(ع) باشد.

ناصر نبی‌زاده افزود: نوع نگاهی که در عکس‌ها مورد توجه قرار گرفته است هنر عکاسی و معماری را با یکدیگر به نحوی زیبا ترکیب کرده و هنرمند توانسته است ارائه‌ای زیبا و بی‌بدیع را از جای‌جای حرم حضرت علی(ع) به نمایش بگذارد.

وی تصریح کرد: محمد خوشرو از عکاسانی است که در سطح ملی و بین‌المللی عکاسی می‌کند و این قبیل مجموعه عکس‌ها که عکس‌هایی خاص هستند و با توجه به نگاه هنرمند به فضای مذهبی می‌تواند به فضای فرهنگی کشور کمک کند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: خوشبختانه عکاسان خوبی در سطح استان وجود دارند که برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند در تبادل تجربیات بین هنرمندان عکاس و در رشد فضای فرهنگی استان تأثیرگذار باشد.

وی در خصوص نحوه حمایت اداره کل ارشاد خراسان رضوی از هنرمندان عکاس استان بیان کرد:‌ مشهد به دلیل برکت وجود حضرت رضا (ع) از ظرفیت خوبی در خلق آثار مذهبی برخوردار است و اداره کل ارشاد استان نیز می‌تواند در فراهم کردن زمینه به نمایش گذاشتن این آثار در سطح شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان خراسان رضوی حمایت و کمک کند.

وی با اشاره به اینکه به‌طور مشخص جشنواره‌ای برای عکس مذهبی در استان برگزار نمی‌شود، افزود: جشنواره ملی تسنیم که جشنواره فیلم دینی است بخشی از آن گرایش به‌ عکس‌های مذهبی دارد و این جشنواره در دی‌ماه و به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد.

کمترین هزینه و تأثیرگذارترین کار فرهنگی

مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر به‌عنوان یکی از حامیان مادی برگزاری این نمایشگاه در سطح کشور گفت: با توجه به مشکلات مالی جامعه به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر برگزاری این نمایشگاه عکس می‌تواند با کمترین هزینه مؤثرترین کار فرهنگی سطح جامعه باشد.

مهدی افضلی افزود: طی دو ماه گذشته پیشنهادی برای حمایت از کارهای تأثیرگذار در معرفی فرهنگ علوی از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور به ما شد که به جهت تکلیف و رسالت اصلی موسسه توسعه هنرهای معاصر در بحث توسعه هنر و حمایت از فعالیت‌ها و رویدادهای هنری از این پیشنهاد استقبال کردیم.

وی تأکید کرد: به نظر من و با توجه به بازخوردی که برگزاری این نمایشگاه در ۱۵ استان دیگر داشته است این نمایشگاه به نسبت دیگر فعالیت‌های هنری از قبیل نمایش و موسیقی که با هزینه‌های بسیار زیادی حتی در بحث ترویج فرهنگ علوی برگزار می‌شود توانست ارتباط بهتر و مؤثرتری را با مردم برقرار کند.

مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر با اشاره به اینکه همکاری ما در برگزاری این نمایشگاه را جزء توفیقات و افتخارات کاری خودم می‌دانم، ادامه داد: حس و حال معنوی که مخاطبان با هر یک از این تصاویر برقرار می‌کنند با هیچ هزینه‌ای قابل جبران نیست.

وی تصریح کرد: به نظر من عده کمی از مردم کلان‌شهرها به دلیل گرفتاری‌های روزانه از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مطلع می‌شوند و در شهرهای کوچک‌تر استقبال مردم از این نمایشگاه بسیار جدی‌تر و بیشتر بوده است.

افضلی افزود: اگر این نمایشگاه در مجموعه آستان قدس رضوی برگزار می‌شود استقبال بسیار زیادی از آن می‌شد و برگزاری این نمایشگاه عکس در مناطق مختلف استان می‌تواند بازخورد بیشتر و بهتری داشته باشد.

زیارت مجازی

خراسان رضوی شانزدهمین استان برگزارکننده این نمایشگاه است و نگارخانه رضوان مشهد نیز از نهم تا چهاردهم آبان ماه میزبان نمایشگاه مجموعه عکس محمد خوش‌رو از بارگاه امام علی(ع) است.

خوشرو که متولد ۱۳۴۹ و ساکن تهران است تاکنون بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی عکاسی و سه نمایشگاه گروهی عکس برگزار کرده است. "خیال"، "نسیم سحر"، "سجده صاحب‌نظران" و "بر آستان رضا" از جمله کتاب‌های عکس اوست که منتشرشده است.
وی که کار عکاسی خود را از عکس‌های انتزاعی و با چاپ کتاب "خیال" آغاز کرد به‌تدریج به شناخت معماری اسلامی ایرانی علاقه‌مند‌ می‌شود و حرفه خود را در خلق آثار مذهبی به خرج می‌دهد.

تلاش یک‌ساله او در به تصویر کشیدن گنبد و بارگاه حضرت علی(ع) حالا در قالب نمایشگاهی با بیش از ۲۵ عکس در سراسر کشور به نمایش گذاشته می‌شود نمایشگاهی که دل هزاران عاشق اهل‌بیت(ع) را برای زیارتی مجازی با خود همراه می‌کند و اشک دوری از مولایشان را بر چشمانشان جاری می‌سازد و شب گذشته مردم مشهد افتخار این میزبانی را یافتند.

این نمایشگاه که از دوم مردادماه و از استان البرز فعالیت خود را آغاز کرده است آخرین ایستگاه خود را در استان کهکیلویه و بویراحمد و در بیستم اسفندماه برپا خواهد کرد.

پایان پیام/

گزارش تصویری مرتبط