به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ عصر روز جمعه دوم خردادماه موزه هنرهای معاصرتهران روزمتفاوتی را پشت سرگذاشت؛ چرا که همه آمده بودند تا درتجلیل ازمقام یکی ازنقاشان و طراحان پیشکسوت ایرانی حسین محجوبی شرکت کنند. هنرمندی که همواره در آثارهنری و زندگی اش که جدا از آثارش نیست، طبیعت و خالق زیبایی ها را ستایش کرده است. دراین مراسم که به همت گالری ایده برپا شده بود؛ مجید ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصرضمن خیرمقدم به حاضران؛ جشن تولد 84 سالگی حسین محجوبی را تبریک گفت.

او در ادامه با اشاره به آشنایی اش با حسین محجوبی گفت: آشنایی من با حسین محجوبی به 30 سال پیش و دورانی که در کیهان فرهنگی کار می کردم؛ بازمی گردد. درآن زمان من گفت وگویی با او انجام دادم وهمین دیداروگفت وگو زمینه دوستی ما را فراهم کرد دوستی که امروز من بر آن می بالم.

ملانوروزی با بیان این مطلب که معمولا مدیران درهرمراسم به ذکرخیرمقدم اکتفا می کنند گفت: اما من این بارمی خواهم پا را از یک مدیرفراتر بگذارم و درباره آثار حسین محجوبی سخن بگویم. معمولا دربررسی آثار بزرگان می توان به 2 نکته سیرآفاق و انفس اشاره کرد. سیرآفاق متمرکز براقلیم و جغرافیا است و گذر جغرافیایی و اقلیم؛ تاثیر شگرفی بر زیبایی شناسی فرهنگ، موسیقی و معماری ما داشته است و این تاثیرات را درآثار حسین محجوبی نیزشاهد هستیم.

او ادامه داد: با این که حسین محجوبی درآثارش با زبان جهانی سخن می گوید؛ اما در آثاراو شاهد تاثیراقلیم و زادگاه هستیم. همواره درادبیات ما شاعران و نویسندگان به زاد و بوم خود توجه داشته اند ومثلا در شاخه شعری که درخراسان بزرگ بالنده شده؛ شاعرانی چون اخوان و اسماعیل خوبی همواره به زادگاه خود توجه داشته اند و یا شاعرانی چون نیما، ابتهاج و نصرت رحمانی به فرهنگ و عناصری که در زادگاه خود به چشم می خورد،توجه داشته اند.

به گفته ملانوروزی به دلیل گسترگی زاد و بوم ایرانی با گسترگی و تنوع درآثارادبی و هنری روبروهستیم و زمانی که یک هنرمند می خواهد با جهان خود سخن بگوید باید آثارش رنگ و بوی خودش را بگیرد و درواقع امضای خود هنرمند را داشته باشد و حسین محجوبی از جمله هنرمندانی است که مولف است.

 

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به نمود سفالینه ها، خانه های شیروانی، درختان و فضای سبز درآثار حسین محجوبی گفت: درخت که درآثار محجوبی نمود بارزی پیدا کرده، ریشه درفرهنگ ما دارد واگربه تاریخ واسطوره های ایرانی نگاه کنیم با درخت آسوریک و یا درخت طوبی و درختان دیگری آشنا می شویم.

او ادامه داد: اسب نیزدرفرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است وبیشتر پادشاهان ایرانی نام خود را به عنوان دارندگان اسب به ثبت رسانده اند واسب هایی چون رخش و ذوالجناح درفرهنگ ایرانی و اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

درادامه شمس لنگرودی با بیان این مطلب که ازنقاشی سردرنمی آورد گفت: من سال های پیش وقتی حسین محجوبی را از نزدیک نمی شناختم همواره با این پرسش روبرو بودم که چرا او دردوره ای که همه کنش اجتماعی دارند، درآثارش به جای این که به عنوان یک کنشگرسیاسی واجتماعی عمل کند، همچنان طبیعت را به تصویر می کشد.

او افزود: اما درسال های اخیر وقتی با حسین محجوبی ازنزدیک به واسطه علی محمد مسیحا آشنا شدم؛ متوجه شدم که او انسان بسیاربزرگی است واتفاقا در آثارش فروتنی ذاتی وزندگی را انعکاس می دهد. او در دوره ای که ما به دلیل واخوردگی های زندگی فعالیت جدی نداشتیم برای زندگی بهترمعنا می ساخت و یکی ازخدمات مهم او درتمام این سال ها طراحی پارک ها برای بهتر زندگی کردن ما بود که از چشم افرادی چون من دور مانده بود.

این شاعربا بیان این مطلب که برخی ازافراد به زندگی معنای جدیدی می بخشند و برخی نیززندگی را کدر می کنند گفت: حسین محجوبی ازجمله هنرمندانی است که معنای جدیدی به زندگی اضافه می کند و من بسیارخوشحالم که او را می شناسم و می توانم ادعا کنم از دوستان او هستم.

به گفته لنگرودی؛ محجوبی با این که وارد هشتاد و چهارمین سال زندگی اش شده است اما با پویایی و توان بالای همچنان با همان انرژی که 30 سال پیش داشت مشغول به کار و زندگی است و هنوزمشغول خلق اثر است.

لنگرودی گفت: شور و عشقی که دروجود و آثارمحجوبی موج می زند واقعا من را منتقلب می کند. او با خلق درخت و اسب های بی نظیرش معنای جدیدی به زندگی اضافه کرده است. هر بار که درختان و اسب های او را می بینم، ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات در من قوت می گیرد.

او در پایان سخنانش گفت: کسانی چون سیمین بهبهانی و حسین محجوبی شخصیت و هنرشان ازهم جدا نیست و با حضور و آثارشان زندگی را برای ما تحمل پذیرمی کنند.

در این بخش از مراسم از سوی انجمن علمی هنرهای تجسمی لوح تقدیری توسط علی مرادخانی به حسین محجوبی اهدا شد.

مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک تولد حسین محجوبی گفت: من امیدوارم که به زودی برگزاری چنین مراسم های را خود بخش خصوصی برعهده بگیرد و معاونت هنری هم هر کمکی که لازم بود را دراختیار این موسسات بگذارد.

او افزود: ما هنرمندان بسیار بزرگ و مهمی داریم و بسیارخوب است که درزمان حیات شان قدررا بدانیم. این هنرمندان بزرگ با استمراروکوششی که کرده اند سهم به سزایی برای انتقال هنربه نسل های بعد داشته اند وحسین محجوبی یکی از این بزرگان است.

 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: باید هنرمندان جوان نیزقدر بزرگان را بدانند و حق شناسی خود را نسبت به بزرگان ابرازکنند و باید این فرهنگ حق شناسی بیش از گذشته در جامعه ما رواج پیدا کند.

او در پایان سخنانش گفت: امروزخوشحالم که درموزه هنرهای معاصر از مقام استاد بزرگی چون حسین محجوبی تجلیل می کنیم.

درادامه این مراسم فیلم مستند "دلواپس درختان بوم" ساخته علی محمد مسیحا پخش شد. دراین فیلم چهره ها وشخصیت های مهم هنری من جمله علی اکبرصادقی، جلال ستاری، ایران درودی، احمد عالی، جواد مجابی، خسرو سینایی، کامران عدل و اعضای خانواده حسین محجوبی درباره شخصیت و آثاراو سخن گفتند و ضمن مرورآثار او زندگی 84 ساله این نقاش و طراح پیشکسوت مرور شد.

در ادامه این مراسم پس از یک آنتراکت طولانی که موجب شد بسیاری از حاضران مراسم را ترک کنند؛ حسین محجوبی ضمن قدردانی ازمحبت کسانی که دراین مراسم شرکت کرده بودند گفت: باید اعتراف کنم که معمار و نقاش ازل خداوند است و من شانس این را داشته ام که این زیبایی را با تمام وجودم حس کنم.

او گفت: آثار و تابلوهای کوچک من حتی ذره ای از زیبایی که خداوند در جهان ودیعه نهاده را منعکس نمی کند. خداوند واقعا هنرمند بزرگی است که آسمان، زمین و دریا ها و درختان را به این عظمت و زیبایی خلق کرده است و هیچ معمار و نقاشی نمی تواند این زیبایی وعظمت را هرچند که چیره دست باشد به تصویر بکشد.

محجوبی با بیان این مطلب که انسان اشرف مخلوقات است گفت: با این که تکنولوژی بسیارپیشرفت کرده؛ اما هیچ دوربینی نمی تواند همچون چشم تیزبین انسان زیبایی که خداوند به انسان هدیه داده را ببیند.

در ادامه نشست نقد و بررسی آثار حسین محجوبی با حضور هادی سیف برگزار شد. هادی سیف گفت: برای من مایه افتخاراست که سال های سال با آثارحسین محجوبی زندگی کرده ام و از خلاقیت بی نظیراو بهره برده ام.

او در ادامه به ذکر چند خاطره پرداخت و گفت:حسین محجوبی درنگارگری معاصر ایران؛ معلمی است که عمرش را پای این کار گذاشته است و باید اعتراف کنم که ما نتوانسته و نمی توانیم درباره جایگاه و ارزش های هنری بزرگان سرزمین مان همچون حسین محجوبی حق مطلب را ادا کنیم.

این منتقد آثارهنری با اشاره به آثارحسین محجوبی گفت: وقتی من به انسان بزرگی چون حسین محجوبی برمی خورم؛ برخود می بالم که چنین انسانی را از نزدیک می شناسم او هرگززندگی را با فراغت و آسودگی معنا نکرده است و لحظه لحظه زندگی اش سرشار از خلاقیت است و این موضوع را می توان به خوبی در آثارش مشاهده کرد.

سیف با اشاره به دو عنصر اصلی آثار حسین محجوبی درخت و اسب گفت: همه براین باورند که درختان و اسب ها به صورت مکرر درآثار حسین محجوبی تکرارشده است. بلکه اگرکمی دقیق شویم درخواهیم یافت که درخت و اسب در فرهنگ ما ازجایگاه ویژه ای برخورداراست و محجوبی در هر اثر نگاه ویژه ای به این عناصر بصری داشته است.

او افزود: درباور ما ایرانی ها اسب حیوان نجیبی است؛ اما اگرنگاه کنیم اسب سهم به سزایی درحفظ وحراست ازمرزهای ایران داشته است. همواره دلاوران ایرانی سواربر اسب به جنگ دشمنان رفته اند واسب همچون مردان ایرانی دلاورانه ازایران حراست کرده است.

این پژوهشگر ادامه داد: باید افتخارکنیم که نژاد اسبان ایرانی از رخش است. رخش اسبی است که درفرهنگ ما همواره همراه رستم درنبردها و دلاوری ها بوده و این اسب غیور در فرهنگ و هنرما ازجایگاه بالایی برخورداراست. رخش دربسیاری ازصحنه ها حضور دارد ازجمله صحنه ای که سهراب به دست رستم زخمی می شود و اوست که در سوگ سهراب درگوشه غمگین ایستاده و اشک می ریزد.

سیف با بیان این مطلب که اسب معرفت دارد گفت: اسب حیوان باشعوری است و حضور دائمی و مکرراو در فرهنگ وهنرما و به ویژه درآثار حسین محجوبی ما را به یاد این موضوع می اندازد که باید پایمردی ها را پاس داشت.

به گفته این پژوهشگر در آثارحسین محجوبی گاه اسب نماد خیر و شرمی شود و دربرخی ازآثار او شاهد مبارزه اسب سیاه و اسب سفید هستیم.

او با اشاره درختان حسین محجوبی گفت: درختان حسین محجوبی همواره ما را به یاد سروهای ایستاده می اندازد واگر سروهای اورا نمادی ازمردم ایران بدانیم سروها محجوبی ما را به یاد ایستادگی واستقامت ایرانی ها می اندازد که همواره در برابر مشکلات سرو گونه رفتار کرده اند.

 

به گفته سیف درنقاشی های محجوبی کمتردرختی را می بینیم که اسیرباد و طوفان شده است و درختان او همواره راست قامت هستند. درواقع حسین محجوبی با نقاشی هایش می خواهد به من مخاطب پیام ایستادگی و مقاومت دربرابر مشکلات را بدهد.

حسین محجوبی متولد ۱۳۰۹ است. او در سال ۱۳۳۸ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل و علاوه بر نقاشی در عرصه معماری، پارک سازی و فضای سبز فعالیت داشته است. طراحی پارک ساعی در تهران از آثار این هنرمند در این زمینه است.

محجوبی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۳۷ در باشگاه معلمان مهرگان تهران برپا کرد و تا به امروز بیش از ۴۰ نمایشگاه انفرادی در گالری‌های صبا، سیحون، فرهنگستان هنر، گالری سیروس در پاریس، گالری سن پل و بنسگون در استکهلم و... بر پا کرده است، همچنین آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران وگالری آشیان نقش و مهر (آتلیه نقاش) به نمایش در آمده است.

حسین محجوبی در تمامی سال‌های فعالیت هنری‌اش متاثر از شهر زادگاهش لاهیجان، به تصویر کردن طبیعت با عناصر مشخص درخت‌های تبریزی، اسب‌ها و خانه‌ها پرداخته است.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/320