گروه هنرهای تجسمی«هنرآنلاین»: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هرساله برگزار می‌شود و تا کنون باعث حضور هنرمندانی در این عرصه شده است که اکنون به مرحله استادی در کارگاه‌های این جشنواره رسیده‌اند. این جشنواره امسال نیز در دو بخش جوانان و نوجوانان در هفته اول شهریورماه در سنندج برگزار خواهد شد.

 مینا صدری دبیر سی‌امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفتگو با هنر آنلاین گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و نوجوانان با سی سال سابقه، پیشینه و قدمت قابل توجهی دارد و به واسطه چنین پیشینه‌ای مسیرهای زیادی را طی کرده است و به نتایجی رسیده است. در سی‌امین سال این جشنواره در شورای سیاست‌گذاری جشنواره با ریاست آقای دکتر محمد خراسانی‌زاده به این مطلب رسیدیم که به بهانه گسترش این جشنواره، دو بخش جوان و نوجوان تفکیک داده شود. شعار این شورا به قول حکیم نظامی گنجوی« کار جوانان به جوانان گذار» بود و سعی کردیم با رویکرد جوان‌گرایی در اساتید و داوران جلو رویم. این به معنای این نیست که ما پیشکسوتان را نادیده بگیریم. بلکه از تجربیات پیشکسوتان استفاده می‌کنیم. در پیشینه این جشنواره قطعا بزرگان و افرادی هستند که در این مسیر عمرشان را در کار هنری قرار دادند و در  طی این مسیر در این جشنواره  هم حضور داشتند. در این رویداد بسیاری از افراد به رشدهای فکری و هنری دست پیدا کردند که اتفاقا از قشر جوان هستند و بسیاری از این اساتید در دوره‌های قبلی جشنواره برگزیده شده بودند. بسیاری از این اساتید اذعان داشتند که آثاری را که ما در این دوره می‌بینیم از آثار خودشان در سال‌های گذشته قوی‌تر است. این رشد و قوی‌شدن کارها مسیری است که لاجرم ما را به این می‌رساند که باید از حضور جوانان بهره بیشتری بگیریم.

این هنرمند برجسته در رابطه با این که در آینده چه اتفاقی برای برگزیدگان رخ می‌دهد بیان کرد: این نکته دو جانبه است.بخشی از آن بستگی به این دارد که فرد برگزیده در این مسیر چه میزان انگیزه و همت به خرج دهد. بخشی هم به شرایط‌ مدیران هنری دارد که چه میزان حمایت از کارهای این برگزیدگان می‌شود. اگر هرکدام از این دو طرف کوتاهی کنند، این مسیر کمرنگ می‌شود و یا اصلا شکل نمی‌گیرد. اگر دو جانبه باشد مسیر عمیق‌تر و پیشرفته شکل می‌گیرد. لازمه‌ جامعه این است که حمایت‌های هنری وجود داشته باشد. بدون حمایت، انگیزه برای پیش بردن مسیر کمرنگ می‌شود.

وی افزود: این جشنواره‌ها آینده‌نگری و حمایت برای جوانان است و راهی برای پیدا کردن استعدادها و نخبه‌های هنری است. اما این مقدار کافی نیست. لازم است که مسیری گسترده‌تر برای هنرجویان ایجاد شود.امیدوارم که در چند دوره بعدی جشنواره جوانان و نوجوانان به صورت جداگانه هرکدام برگزار شود. وقتی با کیفیت آثار مواجه می‌شویم، ما را به این می‌رساند که با توجه به گستردگی حتی هرکدام از رشته‌ها جشنواره جداگانه داشته باشند. این امر هم دو طرفه است و هرچقدر که جوانان همت داشته باشند و کار اندیشمندانه انجام دهند ضرورت این امر بیشتر خودش را نشان می‌دهند.

3064772_519

دبیر جشنواره سی‌ام هنرهای تجسمی جوانان با اشاره بر تمرکززدایی از پایتخت بیان کرد: هماهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با استان‌ها و استقبال استان‌ها موجب شده است تا ما انتخاب داشته باشیم.سنندج به عنوان یکی از شهرهای افتخارآمیز ایران که دارای دانشگاه هنری است و هنرمندان بسیاری در این منطقه حضور دارند، و پیشینه فرهنگی قوی دارد. به همین سبب سنندج انتخاب ما برای این دوره از جشنواره بود.

صدری در پایان افزود: در مدت جشنواره هنرجوهایی که پذیرش شده‌اند با اساتید وارد کارگاه می‌شوند و یک کاری را از ابتدا شروع می‌کنند تا به یک نتیجه‌ای برسند. این حرکت نمادین است و هدف بیشتر آشنایی با اساتید است. این را هم در نظر داریم که برگزیدگان جشنواره در تهران و یا شهرهای دیگر، بتوانند نمایشگاه آثارشان را در گالری‌ها برگزار کنند و اساتید با روند کار برگزیدگان آشنا باشند و هدایتشان کنند. اینطور نیست که جشنواره برگزار و تمام شود. بلکه می‌خواهیم پیگیری صورت بگیرد.برگزیدگان جشنواره رها نمی‌شوند و تمام افرادی که در جشنواره حضور دارند می‌توانند از طریق دبیرخانه جشنواره با اساتید ارتباط داشته باشند.