گروه تجسمی هنرآنلاین: کتاب جدیدی از عکاس بریتانیایی، لوون بیس و موزه تاریخ طبیعی آمریکا (AMNH) با عنوان «منقرض و در معرض خطر» به تازگی منتشر شده که دارای عکس‌های به شدت بزرگ شده از ۴۰ گونه حشرات است که منقرض شده یا در خطر انقراض هستند.

لوون بیس، دو سال را به عکاسی از حشرات گذراند و جزئیات خارق العاده‌ای را از رشته‌های مو گرفته تا انعکاس نور روی بال‌ها ضبط کرد. هر کدام از این تصاویر از ترکیب بیش از ده هزار عکس ساخته شده است که با استفاده از لوازم مختلف و لنز‌های میکروسکوپی ساخته شده است. این تصاویر سپس در کنار هم قرار گرفتند و یک تصویر را تولید کردند که حاوی جزئیات بسیار دقیقی است که برای چشم انسان نامرئی است.

بیس می‌گوید: «امیدوارم مردم بتوانند به یکی از این تصاویر نگاه کنند و با دیدن این که چقدر زیباست، به مهندسی که طبیعت در این حشرات ایجاد کرده است توجه کنند. » او‌ امیدوار است که وضوح این عکس‌ها به بیننده این امکان را بدهد تا تصویر جدیدی از حشرات را ببیند و الهام بخش احترام به موجودات ریز و درشتی باشد که اغلب مزاحم شناخته می‌شوند.

بیس ‌امیدوار است کتاب «منقرض و در معرض خطر» باعث افزایش آگاهی از بحران کاهش حشرات و تأثیر آن بر انسان شود و می‌گوید: «حتی اگر حشرات کوچک باشند، پرجمعیت‌ترین موجودات سیاره هستند و از بین رفتن آن‌ها تأثیر قابل توجهی در نحوه زندگی ما دارد. »

حشرات، چه سوسک‌ها، زنبور‌ها یا پروانه‌ها، برای بقای سیاره زمین ضروری هستند. برخی از آن‌ها گرده افشانی می‌کنند و در تولید میوه و سبزیجات کمک می‌کنند، برخی دیگر تجزیه‌کننده و بازیافت‌کننده گیاهان و حیوانات در خاک هستند و بسیاری از آن‌ها پایه زنجیره‌های غذایی را تشکیل می‌دهند.

اما در سطح جهان بیش از ۴۰ درصد از گونه‌های حشرات در حال کاهش هستند و یک سوم در معرض خطر قرار گرفته‌اند و میزان انقراض آن‌ها هشت برابر سریعتر از پستانداران، پرندگان و خزندگان است. حشرات از اقدامات انسانی تهدید می‌شوند، مانند شیوه‌های کشاورزی و شهرنشینی که منجر به از بین رفتن شدید زیستگاه‌ها و آلودگی آن‌ها با سموم دفع آفات و کود‌ها شده است. عوامل بیولوژیکی مانند پاتوژن‌ها و تغییرات آب و هوا نیز محرک‌های اصلی هستند.

تمام حشراتی که در این کتاب عکاسی شده‌اند از بایگانی موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک هستند که در کل حاوی بیش از ۳۴ میلیون نمونه است. نمونه‌ها برای کتاب بر اساس وضعیت نمونه، دامنه جغرافیایی آن، وضعیت حفاظت و دامنه تهدید‌ها انتخاب شدند. بیس گفت: «ما می‌خواستیم وقتی کسی متن تصویر را می‌خواند بتواند درک کند که چرا این موجود از بین رفته است. می‌خواهم مردم از این موجودات بیشتر قدردانی کنند و کار‌هایی را که برای ما انجام می‌دهند و ارزش آن‌ها را درک کنند. »