گروه تجسمی هنرآنلاین: یک نقاشی خودنگاره از ماکس بکمن روز پنجشنبه در خانه حراج گریسباخ برلین به قیمت ۲۰.۷ میلیون دلار چکش خورد. رکورد قبلی مربوط به یک مجسمه برنزی قرن پانزدهمی از یک خدای بودایی از چین بود که سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار فروخته شد.

این نقاشی با عنوان Selbstbildnis gelb-rosa (سلف پرتره زرد-صورتی) سال ۱۹۴۳ در زمان تبعید این هنرمند در آمستردام ساخته شد، جایی که او پس از طبقه‌بندی آثارش توسط رژیم نازی به عنوان «هنر منحط» به آنجا گریخت و پس از آن صد‌ها اثر او از موزه‌های آلمان مصادره شد.

بکمن این نقاشی را به همسرش ماتیلد کاولباخ داد که تا زمان مرگش در ۱۹۸۶ آن را نگه داشت. از زمان کشیده شدن این نقاشی، دومین باری است که این تابلو فروخته می‌شود.

در حالی که شناخته‌شده‌ترین آثار بکمن خودنگاره‌های او هستند، این اثر از نظر کمیاب بودن منحصر به فرد است. سلف‌پرتره‌های بکمن به ویژه آن‌ها که در دوران تبعید کشیده شده‌اند به ندرت به فروش می‌رسد و تنها پنج مورد در دست مالک خصوصی است.

رکورد قبلی خودنگاره بکمن در ساتبیز نیویورک سال ۲۰۰۱، با رقم ۵. ۲۲ میلیون دلار به ثبت رسیده بود. جهنم پرندگان (۱۹۳۸–۱۹۳۹) رکورد گران‌ترین اثر بکمن را در اختیار دارد که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۴ میلیون دلار در کریستیز لندن فروخته شد.