گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آویده سلمان پور با عنوان «جایی در بهشت» در گالری ویستا برگزار شد. سلمان پور در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه از سال ۹۸ کار روی این مجموعه را آغاز کرده و آثارش با ترکیب مواد روی پارچه نقاشی شده‌اند گفت: از ۱۱ سالگی فعالیت هنری را با طراحی آغاز کردم ولی بعد به مینیاتور علاقه‌مند شدم و آغاز تجربه من از رنگ با مینیاتور بود. هم اکنون نیز در کار‌هایم حالت‌هایی از مینیاتور دیده می‌شود، اما نه به شکل سنتی آن، بلکه حال و هوای جدید و مدرن دارد.

سلمان پور ادامه داد: در کار‌هایم طبیعت و گل و مرغ دیده می‌شود و خیلی از گل و مرغ‌ها همان شکل سنتی را دارد که در بین نقوش دیگر پنهان شده و دگردیسی در آن‌ها شکل گرفته است. کار‌های من ابتدا کاملاً انتزاعی است و بعد خطوط و نقوش در آن شکل می‌گیرد. در این نقاشی‌ها مثل یک راوی بودم و قصه گویی کردم و اگر همه کار‌ها را کنار هم ببینید مانند قصه پردازی است. من افسانه‌ها و اسطوره‌ها را به شیوه خودم روایت کردم و مرز بین داستان‌ها و اسطوره‌ها را از بین بردم. قصه‌هایی از داستان‌های نظامی تا آرش کمانگیر، داستان آدم و حوا و... در کار‌هایم هست اما می‌خواستم جور دیگری آن‌ها را پردازش کنم، به عنوان مثال ققنوس و سیمرغ را کنار هم قرار دادم و روایت دیگری از این افسانه‌ها داشتم.

آویده سلمان پور

او با اشاره به فضای رنگی آثارش گفت: رنگ‌ها در آثار من روشن و شاد هستند و با توجه به این فضای رنگی و فرم‌ها و فضای کاری که به وجود آمد عنوان «جایی در بهشت» را برای مجموعه انتخاب کردم. رنگ‌ها با توجه به موضوع و حال و هوایی که داشتم انتخاب می‌شد و چون روند کار خیلی طولانی بود و تابلو‌ها در طول زمان شکل می‌گرفتد، تغییراتی در آن‌ها به وجود می‌آمد. رنگ‌ها به شخصیت درونی خودم نیز شباهت دارد اما با وجود این فضای رنگی، خاکستری‌های رنگی زیادی هم در کار‌هایم وجود دارد.

سلمان پور افزود: تأثیرات مینیاتور در کار‌های من دیده می‌شود و هر تابلو چند ماه طول کشیده و حتی بعضی از آن‌ها دوباره پردازش شده‌اند. کار‌هایم جزئیات زیادی دارند و این هم برگرفته از مینیاتوری است که در نوجوانی کار می‌کردم. قبلاً کار‌هایم روی کاغذ بود و تجربه کار روی پارچه را نداشتم ولی گاهی آدم در شرایطی قرار می‌گیرد که می‌خواهد مرز‌ها را بشکند و کار دیگری را تجربه کند و این زمان است که‌ایده‌ای به وجود می‌آید. برای من هم چنین شرایطی به وجود آمد و روی پارچه کار کردم.

آویده سلمان پور