گروه تجسمی هنرآنلاین: ایران قنواتی هنرمند مجسمه‌ساز که آثارش در نمایشگاهی با عنوان «نهست نخل» در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده است، درباره این آثار توضیح داد: این آثار موضوعی بومی درباره خوزستان دارند و نام نخل در عنوان این نمایشگاه نیز اشاره به تمام زیبایی‌های خوزستان دارد. نخل در آن منطقه ارزش معنوی و دنیایی دارد. در سال‌های اخیر متأسفانه هر وقت اسم خوزستان می‌آید، زشتی‌هایی مانند نبود آب و هوای پاک به ذهن می‌آید و این شرایط باعث می‌شود که خیلی از زیبایی‌های این منطقه نادیده گرفته شود.

قنواتی ادامه داد: فرهنگ خوزستان بسیار زیباست و من تلاش کرده‌ام بگویم که این زیبایی‌ها وجود دارد، چرا ما مدام داریم زشتی‌ها را می‌بینیم؟ چرا حواس‌مان به مردان ماهی‌گیر و نخل‌های سرفراز این منطقه و دیگر زیبایی‌هایش نیست؟ می‌خواستم با آثارم حس خوبی به مخاطب و البته خود منتقل کنم. من مدام این درگیری را با خودم دارم که باید زیبایی‌ها را بیشتر ببینم. در کار‌های من زشتی و کمبود، معنایی ندارد و اشاره‌ای به آن‌ها نداشته‌ام.

ایران قنواتی

او درباره وجه تسمیه این نمایشگاه هم گفت: «نهست نخل» اشاره به زیبایی‌هایی دارد که هم هستند و هم نیستند. یعنی هستند اما فراموش شده‌اند.

این هنرمند درباره ساخت این آثار توضیح داد: تکنیک ساخت این مجسمه‌ها استفاده از خمیر کاغذ است. خمیر کاغذ هم از درخت گرفته می‌شود و در واقع متریال اصلی این نمایشگاه از طبیعت است. می‌توانستم با متریال دیگری این آثار را بسازم اما حس خوبی از این مواد می‌گیرم که حسی برآمده از طبیعت است. می‌خواستم همین حس خوب را در آثارم منتقل کنم. این آثار از نظر وزنی هم آثار سبک و در عین حال محکم هستند که حتی اگر زمین بیفتند نمی‌شکنند.

ایران قنواتی

قنوانی درباره حضور انسان و حیوان در مجسمه‌های این نمایشگاه گفت: هر آنچه در خوزستان وجود دارد، ماحصل ارتباط انسان و طبیعت است. تنها یکی از آثارم در این نمایشگاه درباره اقتصاد است و آن هم به این دلیل که نمی‌توانستم از آن چشم‌پوشی کنم. این یک کار درباره پتروشیمی است. من خودم اهل بندر ماهشهر هستم که قطب صنعت پتروشیمی کشور است و من نمی‌توانستم نسبت به آن چشم‌پوشی کنم. هر آن چیز دیگری که در خوزستان وجود دارد ناظر به رابطه انسان و طبیعت است. سعی کرده‌ام آنچه مربوط به این رابطه است را به تجسم درآورم. کمتر به مسائل مادی پرداخته‌ام و بیشتر تمرکزم روی طبیعت است.

او درباره آغاز فعالیت‌های هنری خود هم بیان کرد: من تا قبل از این کار‌های اداری انجام می‌دادم و در کنارش فعالیت‌های هنری هم داشتم اما از سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتم به صورت جدی سراغ هنر بروم. از این مقطع به بعد هیچ کار دیگری نکردم غیر از تولید اثر هنری. تولید آثار این مجموعه هم حدود یکسال زمان برد.