به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح‌الامین و پرده‌های عاشورایی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سیدمجتبی حسینی دبیر این فرهنگستان، دراگو اشتامبوک سفیر کرواسی در ایران، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین حجازی مدیر عامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد و هنرمندانی چون داود فتحعلی‌بیگی، جلیل فرجاد و رضا بنفشه‌خواه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجازی، مدیر عامل نوسازی اراضی عباس‌آباد با اشاره فعالیت‌های کوشک باغ هنر در زمینه هنر‌های تجسمی گفت:‌ امیدوارم بتوانیم با آثار فاخر هنرمندان میزبانی را برعهده بگیریم و مسیری را آغاز کنیم که هم برای حمایت از هنر و همه هنرمندان و هم مفاخر ایران زمین و نمایش آثار هنری باشد. روح‌الامین یکی از جوان‌های متفکر در کار‌های هنری و مذهبی و این نمایشگاه یکی از نوادر و بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار اوست.

حجازی در ادامه گفت:‌ایشان توانسته آثار بسیار فاخری را در عرصه هنر ارایه کند و‌ امیدواریم کار‌های بزرگ و مهمی در حوزه آثار نقاشی انجام دهد. فکر می‌کنم این نمایشگاه قدمی برای کار‌های بزرگ است و‌ امیدوارم ما هم در کنار عزیزان و جوانانی مانند آقای روح الامین بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم. سفیر کشور کرواسی در این مراسم حضور دارد و این بیانگر وجهه و اعتبار آثار هنری و هنر ایران نزد کشورهاست.

حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش در ادامه این مراسم اظهار کرد: ساختن این مجموعه آثار، بخشی به هنرمند بازمی‌گرد و بخش دیگری از آن به مجموعه‌دار و کسی که حمایت می‌کند. متأسفانه مسوولان کشور بیشتر به تمجید و تعریف اکتفا می‌کنند.

غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه با اشاره به دورانی که آثار هنریِ مذهبی رسانه محسوب می‌شدند، گفت: دیدن این پرده‌های عاشورایی مرا به یاد ۷۰-۸۰ سال پیش می‌اندازد که کودک بودم و این تابلو‌ها آثار هنری محسوب نمی‌شدند. آن روز‌ها این آثار رسانه عاشورایی محسوب می‌شدند. از زمانی صحبت می‌کنم که تلویزیون وجود نداشت، سینما به سراغ این موضوعات نمی‌آمد و رادیو یک دستگاه فاخری بود و در هر خانه‌ای پیدا نمی‌شد. توده مردم وقتی می‌خواستند با عاشورا یک ارتباط تصویری برقرار کنند، پای این تابلو‌ها می‌نشستند.

حداد عادل ادامه داد: پرده‌های عاشورایی نمایشگاه به سبک قهوه خانه‌ای تعلق دارند. حدس می‌زنم که این سبک ترکیبی از نگارگری سنتی ایرانی و تأثیر نقاشی اروپایی است. اگر توجه کنید، پرسپکتیو تقریباً در این نقاشی‌ها نیست و از این نظر شبیه به نگارگری است اما چهره‌ها دیگر شبیه به نگارگری نیست. چهره‌ها خیلی امروزی هستند.

حدادعادل اضافه کرد: اگر دقت کنید، در  این پرده‌های عاشورایی، نقاش چهره شخصیت‌های مقدس را سعی کرده زیبا به تصویر بکشد. برعکس شخصیت‌های منفی همه زشت هستند. این در واقع بازتاب ذهن مردم است که دشمنان را زشت و محقر می‌دانند و برای همین این پرده‌ها می‌توانست با توده مردم ارتباط برقرار کند. این نوع آثار یک کارکرد تاریخی و هنری ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. به هر حال نقاشی قهوه خانه‌ای یک بخشی از تاریخ هنر ایران است و در دهه‌های اخیر نیز خیلی از صاحب‌نظران سعی کرده‌اند که قدر و قیمت آن فهمیده شود.

دراگو اشتامبوک؛ سفیر کرواسی در ایران نیز در این مراسم با ابراز تبریک به حسن روح‌الامین گفت: سوابق فرهنگی ایران و کرواسی نقاط اشتراکی دارند که باعث شده احساس کنم که به کشور خودم وارد شده‌ام.

او ادامه داد: احساسات و میزان شور و شوقی که در آثار نمایشگاه می‌بینم، بسیار فوق‌العاده است و تحت تأثیر قرار گرفته‌ام. نماد‌های فرهنگی که ارائه می‌شود، موجب شناخت بیشتر ملت‌ها خواهد بود. ارتباط نزدیکی بین ایران و کرواسی وجود دارد و فرهنگ و هنر و این برنامه‌ها ارتباط را تقویت می‌کند.

داود فتحعلی بیگی پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی در ادامه این مراسم گفت: سالهاست که بیشتر حرکت هابی که درباره هنر‌های ملی و آیینی انجام شده جوششی و بر اساس دغدغه افراد بوده و کمتر نهاد‌های دولتی حمایت می‌کنند. برای تأسیس دانشکده هنر‌های آیینی و سنتی سال‌ها تلاش و پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیده‌ایم. در ادامه نمایشگاه «نقش راستان» شامل ۲۳ اثر از حسن روح الامین افتتاح شد.

نفس رسول، کاظمین الغیظ، شمر با خنجر، فاتح خیبر، طلوع ماه، عابس، شب بدر، مهر طومار خونین، دیر راهب، دروازه ساعات، خلیل من، بعد عباس، چاه آه، عرش بر زمین افتاد، ویرانه شام، معراج، لاهوت در تابوت از جمله آثاری است که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است. اثر عرش بر زمین افتاد که در سال ۱۳۹۵ در موزه هنر‌های معاصر تهران رونمایی شده بود پس از شش سال در کوشک باغ هنر به نمایش گذاشته شده است.

همچنین پرده‌های عاشورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی از شاگردان بلوکی فر به نمایش گذاشته شده است و محمدحسینی در افتتاحیه مراسم پرده‌ای را به صورت زنده نقاشی کرد.

نمایشگاه «نقش راستان» توسط مؤسسه هنر هاتف سحر با همکاری منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد در کوشک باغ هنر برگزار شده است و تا پنجم مهرماه ادامه دارد.