گروه تجسمی هنرآنلاین: ونگوگ که ۱۳۲ سال پس از مرگ همچنان یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین هنرمندان و نقاشان تاریخ است، ۱۳۷ سال پیش تابلو «پرتره یک دختر روستایی با کلاه سفید» را کشید. این نقاشی از ۱۹۶۰ در گالری ملی اسکاتلند در ادینبرا نگهداری می‌شود و وقتی کارشناسان گالری به تازگی روی آن آزمایش پرتو ایکس انجام دادند، با یک کشف شگفت‌انگیز روبه‌رو شدند.

آنها دریافتند پشت «پرتره یک دختر روستایی با کلاه سفید» خودنگاره‌ای از نقاش نامدار هلندی پنهان شده که ونگوگ را در حالت نشسته روی صندلی نشان می‌دهد؛ در حالی که یک کلاه بر سر دارد و دستمال گردن هم بسته است. ضمن اینکه در این تصویر نه‌چندان شفاف گوش سمت چپ ونگوگ هم دیده می‌شود، همان گوشی که هنرمند سرشناس در ۱۸۸۸ آن را در حرکتی جنون‌آمیز از بدنش جدا کرد.

لزلی استیونسن، کیوریتر ارشد گالری ملی اسکاتلند درباره این کشف بزرگ گفت: «وقتی ما در آزمایش پرتو ایکس خودنگاره ونگوگ را در پس تابلو اصلی دیدیم، بسیار هیجانزده شدیم. این چیزی است که شاید در تمام دوران زندگی یک کارشناس هنری یک یا دو بار رخ می‌دهد.» کارشناسان معتقدند ونگوگ وقتی پولی در دست نداشت، روی هر چیز که دستش می‌رسید نقاشی می‌کشید. او خیلی به پول‌هایی که برادرش تئو برایش می‌فرستاد وابسته بود.

Vincent Van Gogh2

گفته می‌شود ونگوگ «پرتره یک دختر روستایی با کلاه سفید» را در ۱۸۸۵ و خودنگاره خودش را دو سال بعد کشیده است. تابلو اصلی سال ۱۹۰۵ قاب شده و خودنگاره نقاش هلندی زیر لایه‌ای ضخیم از چسب و مقوا پنهان مانده است. به نظر می‌رسد ونگوگ دست‌کم هشت نمونه از این خودنگاره‌ها دارد و کارشناسان در تلاشند «پرتره یک دختر روستایی با کلاه سفید» و خودنگاره را به گونه‌ای از هم جدا کنند که به هیچ‌کدام آسیب نرسد.