گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهشاد صفوی با عنوان «دنیای موازی» در گالری ژاله برپاست. صفوی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود ۴۷ نقاشی رنگ روغن و طراحی در این مجموعه به نمایش درآمده گفت: از سال‌ها پیش روی این آثار کار می‌کردم اما به طور جدی از سال ۸۹ این مجموعه شکل گرفت. کار‌های من از زندگی روزمره، فضا‌های اطراف و نزدیکترین‌ اشیاء به خودم الهام گرفته است. در واقع این مجموعه با یک تابلو که دورنمایی از شهر را در آغاز روز نشان می‌دهد شروع شد و بعد به فضا‌های بسته داخلی و‌ اشیای درون آن رسید.

صفوی ادامه داد: من به سبک‌های سوررئال و آوانگارد علاقه زیادی داشتم و در این زمینه مطالعه می‌کردم. بنابراین‌ اشیای روزمره را در آن فضا‌ها بردم و سعی کردم آن فرم و رنگ را روی آن‌ها پیاده کنم. مجموعه ابتدا با طراحی شروع شد اما در سال‌های بعد طراحی و رنگ به موازات هم پیش رفتند.

او درباره نحوه انتخاب ‌اشیا گفت: معمولاً از وسایل روزمره خودم استفاده می‌کردم که هر کدام از آن‌ها مرا یاد خاطره یا حسی می‌انداخت. در فضای کار‌هایم انسان دیده نمی‌شود اما حضورش احساس می‌شود و به صورت غیر واقعی در فضا حضور دارد. انگار انسان قبلاً در این فضا بوده و ردپایی از او هست. همه‌ اشیا به صورت خیالی دیده می‌شوند و حس انسان گونه دارند، گویی هر کدام می‌تواند نماینده‌ای از یک انسان باشد، و شاید در خیال یا یک دنیای موازی همه چیز این طور باشد.

صفوی ادامه داد: نگرش من همیشه سوررئال بوده و به صورت ناخودآگاه ذهنم در این زمینه فعال است. در زندگی روزمره هم ارتباط بین آدمیزاد و‌ اشیاء را بررسی می‌کنم و همه چیز را به صورت انسان گونه می‌بینم. انگار همه چیز می‌تواند زنده باشد و حرفی داشته باشد. آنچه به نظر ما غیر واقعی است، در وضعیت یا جایگاهی دیگر می‌تواند واقعی باشد. من در استفاده از رنگ‌ها نیز این نکته را مورد توجه قرار دادم و سعی کردم به سمت رنگ‌هایی بروم که حس پوستی بودن، زنده بودن و لمس کردن یک موجود زنده را ایجاد کند. سعی کردم نورپردازی خاصی در فضای تابلو‌هایم به وجود آورم تا آن قسمتی که مهم است کاملاً پررنگ شود.

او با اشاره به اینکه طراحی‌هایش کاملاً مرتبط با نقاشی‌ها است گفت: در طراحی‌ها بیشتر به سمت طبیعت رفتم و حضور‌ اشیاء در آن‌ها کمتر شده است. طراحی‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، یک مجموعه به غذا‌هایی که می‌خوریم پرداخته است و پیوند انسان و خوراک را نشان می‌دهد. یک دسته هم به درختان و طبیعت اختصاص دارد و نشانه پیوند انسان و طبیعت است. نقاشی‌ها نیز پیوند انسان با‌ اشیا است.

صفوی با اشاره به تأثیر هنرمندان سوررئالیست بر کار خود گفت: از کودکی آثار سالوادور دالی مورد توجه من بوده و اولین آثاری که در این سبک دیدم کار‌های او بود. پس از آن کار‌های سایر هنرمندان را نیز مطالعه کردم و از نظر فضا و ترکیب‌بندی تأثیراتی از آن‌ها گرفتم. مهمترین این تأثیرات آن بوده که متوجه شدم غیر واقعی بودن می‌تواند به چه سمتی برود و می‌توانید با هر چیزی بازی کنید.

صفوی ادامه داد: فکر می‌کنم کار‌های آینده من نیز در فضای سورئال باشد و نمی‌توانم به سمت دیگری بروم زیرا ذهنیت من همیشه به این سمت بوده است. به نظر من در این سبک می‌توان مسائل گوناگون را مطرح کرد و به موضوعات روز پرداخت. با توجه به اینکه آثار سوررئال می‌تواند توجه مخاطب را کاملاً جلب کند، اگر هنرمند بتواند ترکیب‌بندی خوبی ایجاد کند و موضوع خوبی داشته باشد، می‌تواند حرف خود را بزند و مفهوم را به مخاطب منتقل کند. کار‌های من نیز در میان مخاطبان بازخورد خوبی داشته و گاه ذهنیتی برای مخاطب ایجاد شده است که خودم در زمان انجام کار نداشته‌ام.

نمایشگاه آثار مهشاد صفوی تا ۳۱ مرداد در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن‌بست پروانه، پلاک ۴ برپاست.