به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی روز شنبه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوت عرصه تجسمی از مقابل فرهنگستان هنر برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این مراسم طی سخنانی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده این هنرمند انقلابی، فقدان وی را ثلمه جبران ناپذیری برای هنر انقلاب دانست و گفت: استاد صادقی معمولا همزمان با ایام محرم هر سال یک اثر در وصف امام حسین(ع) به تصویر می کشید و امروز که مراسم تشییع ایشان با نخستین روز از ماه عزای حسینی همزمان شده است، جای خالی وی در نخستین روز این ماه به شدت احساس می شود.

وی در ادامه به خلق اثر «در رثای سیمرغ» اشاره کرد و‌ گفت: استاد صادقی این تابلوی ۱۰۰ متری که از تاریخ شکوهمند ایران عزیز تا اقامه نماز مقام معظم رهبری بر پیکر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کند، با عشق و جهاد شبانه‌ روزی به سرانجام رساند و قرار بود بزودی از این اثر فاخر با حضور وی رونمایی شود که متاسفانه این هنرمند کم نظیر را ناباورانه از دست دادیم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه طی توافق با مرحوم صادقی قرار بر این بود از ظرفیت و ایده های ممتاز ایشان در خارج از کشور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: استاد صادقی از سال‌های قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در اوج جوانی کارهای فاخری را به منصه ی ظهور گذاشت و از همان دوران خلق آثار در حوزه ترویج انگاره های انقلابی  آغاز کرد و تا پایان فعالیت هنری خود بر آرمان های اصیل انقلاب استوار ماند.

رئیس شورای هنر کشور همچنین به حضور مرحوم صادقی در بازدید چند وقت اخیر رئیس جمهوری از نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و‌ گفت: آیت‌الله رئیسی پس از آنکه چند روز گذشته با صدور پیامی درگذشت این استاد گرانقدر را تسلیت گفت، به بنده هم تاکید کرد تسلیت مجدد ایشان را به جامعه هنری و خانواده استاد صادقی ابلاغ کنم.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

در ادامه مراسم، مجتبی رحماندوست، نویسنده پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری را که در چند روز گذشته برای درگذشت مرحوم حبیب‌الله صادقی صادر شده بود قرائت کرد. در متن پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده است: «درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب‌الله صادقی رحمة‌الله‌علیه را به هنرمندان و همکاران و دوستان و به ویژه به خانواده مکرّم ایشان تسلیت عرض و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم.»

پیام تسلیت رئیس جمهوری

همچنین آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در پیام درگذشت خود مرحوم حبیب‌الله صادقی را هنرمندی برجسته و استادی متعهد عنوان کرد که درگذشت وی موجب تاسف و تالم خاطر شده است. در این پیام آمده است: «این پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی با پیوستن به نهضت امام خمینی(ره)، ذوق سرشار و توانمندی های هنری خود را وقف پیروزی انقلاب اسلامی کرد و در کمال وارستگی و خلق آثار ارزنده، در کنار مردم و انقلاب ماندگار باقی ماند. اینجانب درگذشت این هنرمند مردمی و انقلابی را به خانواده محترم، جامعه هنری و دوستداران آن فقید سعید تسلیت عرض می کنم و برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و سلامت از خداوند بزرگ مسالت دارم.»

حبیب‌الله صادقی سال ۱۳۳۶ در محله تهران‌نو چشم به جهان گشود. از دوران کودکی در محل کار پدر با نام روزنامه اطلاعات آشنا شد و سال‌ها بعد او و یکی از برادرانش به عنوان روزنامه‌نگار در بخش تحریریه مشغول کار شدند. زنده‌نام صادقی نخستین بار نقاشی را در ۸ سالگی شروع کرد. او هنرمند نقاش، استاد دانشگاه، منتقد هنری و رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر بود.

مرحوم صادقی در دانشگاه‌های مختلف چون دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا و واحد هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به آموزش هنر و مدیریت هنری پرداخته است. عضویت در واحد تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات، عضویت پیوسته فرهنگستان هنر و ریاست موزه هنرهای معاصر تهران از مهم‌ترین سوابق مدیریتی او به شمار می‌آید.