گروه تجسمی هنرآنلاین: طبیعت همواره برای هنرمندان رهایی‌بخش و منبع الهام بوده است و هنرمند آنجا که جهان را ترکیبی از خود، طبیعت و حیوان می‌بیند؛ هروله‌ای میان دنیای درون و بیرون می‌آغازد. نمایشگاه «انسان، حیوان و طبیعت» که این روز‌ها در گالری‌ ایده به تماشاست، با این نگاه به آثار هنرمندان معاصر ایرانی می‌پردازد؛ هنرمندانی که نگاهشان اگرچه شاید به درون باشد اما همچنان به این پیوستار پایبندند و آن را ر‌هایی بخش می‌دانند.

این نمایشگاه در بردارنده آثار ۱۴ هنرمند شامل عبدی اسبقی، اکرم افضلی، ابوحمید اسدی، زهرا پرکاه، پروانه رزاقی، حسین خوش رفتار، الیاس ستاری، نیلوفر قادری نژاد، مسعود کشمیری، طاهره صمدی طاری، ساغر مسعودی، ‌امیرعلی مؤمن، رضا هدایت و آرمان یعقوب پور است و آرش سلطانعلی نمایشگاه گردانی (کیوریتوری) آن را بر عهده دارد. سلطانعلی فارغ التحصیل دوره تخصصی هنر معاصر از دانشگاه سی تی اس CTS کشور ایتالیا و فارغ التحصیل رشته مدیریت مارکتینگ از دانشگاه تهران است و نمایشگاه‌های متعددی را در سطح داخلی و خارجی نمایشگاه گردانی کرده است.

سلطانعلی درباره‌ ایده این نمایشگاه و چگونگی شکل‌گیری آن گفت:‌ ایده این نمایشگاه از یک نیاز شکل گرفت؛ ما در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که موضوع بحران‌های زیست محیطی به شدت مسأله‌مند شده است و انسان میان خود و باقی هستی، فاصله انداخته و به طبیعت به‌شکل بیگانه‌ای نگاه می‌کند. انسان تکه‌ای جدا افتاده از یک کل به هم پیوسته نیست؛ از این رو به اعتقاد من این برهه از تاریخ، انسان و حیوان- موجودات زنده- و در نهایت زندگی، باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. همان‌طور که در بیانیه نمایشگاه نوشته‌ام، آثار این نمایشگاه شامل آثار فیگوراتیو، طبیعت و فیگور حیوانات است. بعد از بررسی زیاد به‌نظرم رسید این سه موضوع می‌تواند جالب باشد؛ خصوصاً از زاویه نقش انسان در تخریب محیط زیست و طبیعت و حیوانات و گونه‌های جانوری و نگاهی به پیوند این‌ها با هم.

سلطانعلی با بیان اینکه بیشتر این آثار متعلق به مجموعه شخصی است، گفت: نمایشگاه گردانی در جامعه هنری ما پدیده نسبتاً جدیدی است و در سال‌های اخیر نیاز به آن پررنگ‌تر شده است. نمایشگاه گردانی با اینکه یکی از مهمترین نهاد‌های هنر معاصر و نقش آن در فضای هنری ایران در یک دهه اخیر پر رنگ شده است، با این حال عده‌ای آن را با «کار جمع کردن» اشتباه گرفته‌اند و دانشی از نمایشگاه گردانی و اصول آن ندارند. این‌ها بدون توجه به موضوع و ماهیت و مضمون و بی‌توجه به کیفیت و ارزش آثار، فراخوان می‌دهند و نمایشگاه‌هایی را در سطح بسیار نازل برگزار می‌کنند؛ نمایشگاه‌هایی با آثار بی‌ربط یا ضعیف که صرفاً هزینه ورودی از هنرمند می‌گیرند و هر اثری با هر کیفیتی حتی بسیار نازل بر روی دیوار می‌رود.

مدیر گالری‌ ایده ادامه داد: از زمانیکه چنین شرایطی پیش‌ آمد مؤسسه‌ ایده درصدد برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی برآمد تا سطح سواد هنری علاقه‌مندان به این حوزه را ارتقاء بدهیم. در دوره نمایشگاه گردانی سرفصل‌ها و مباحث مختلفی شامل شناخت سبک‌ها و مکاتب هنری، شناخت بازار هنر و اقتصاد هنر و روش‌های تعامل با هنرمندان و گالری‌ها، و مسائلی مانند زمان‌بندی، شیوه‌های اجرا، انتخاب هنرمندان، انتخاب آثار، هماهنگی و هارمونی بین آثار، نوشتن استیتمنت، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و پوستر و بروشور و قیمت‌گذاری آثار و نصب و چیدمان و نورپردازی و از طرف دیگر هم بحث‌های مارکتینگ و فروش آثار، یک پروژه کیوریتوریال را از صفر تا صد بصورت عملی و اجرائی آموزش داده می‌شود.

سلطانعلی درباره نمایشگاه گردانی مجموعه حاضر گفت: نمایشگاه‌های گالری‌ایده را اغلب خودم کیوریت می‌کنم و در موارد زیادی هم سایر کیوریتور‌ها نقش نمایشگاه گردانی را برعهده گرفته‌اند. در بسیاری از نمایشگاه‌های انفرادی هم خودم این وظیفه را بر عهده گرفته‌ام و در انتخاب آثار و مضمون و چیدمان به هنرمند کمک می‌کنم. نمایشگاه گردانی فقط چیدن تابلو‌ها در یک مکعب سفید نیست. مفاهیم پشت سرش مهم است و ضرورت و چرایی و چیستی از نظر نگاه ماهوی به آثار. نمایشگاه گردان از نظر من یک کارشناس چند وجهی است که باید با جامعه‌شناسی، تاریخ هنر، فلسفه هنر و مکاتب هنری، بازاریابی و فنون مذاکره و اقتصاد هنر و بسیاری از حوزه‌های مرتبط آشنا باشد. یک نمایشگاه گردان باید توانمندی‌های بسیاری از جمله چشم حاذق، فهم تاریخی، حساسیت انتقادی و قابلیت‌های نهادی‌ـ ‌اجرایی داشته باشد.

سلطانعلی در پایان در مورد وضعیت امروز نگارخانه‌ها در ایران و تولید آثار هنری گفت: بر خلاف برخی نگاه‌ها که انبوه تولیدات هنری در جامعه امروز را یک نقیصه می‌دانند، من نگاه ایجابی‌تری دارم و معتقدم در این شرایط کار‌های خوب هم تولید می‌شود و اتفاقات خوب هم می‌افتد. البته نمی‌توان در بررسی پدیده‌های فرهنگی صرفاً به یک عامل استناد کرد. عوامل متعددی زنجیروار دست‌به‌دست می‌دهد که یک پدیده فرهنگی در جامعه غالب می‌شود لذا هیچ‌گاه یک عامل خطی سبب یک پدیده نمی‌شود. جریان‌های فرهنگی و اقتصادی جامعه به وضوح بر رفتار‌ها و پروژه‌های بزرگ هنری تأثیرگذار هستند. هنرمندی که مشکل و غم نان دارد مطمئناً تولیدش تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نه فقط تولیدش بلکه نحوه ارائه آثارش در گالری‌ها. گالری‌هایی که تحت تأثیر مشکلات مالی و قانونی صنفی هستند نیز قطعاً در رفتار و عملکرد تحت تأثیر قرار می‌گیرند، شاید یک مثال بدیهی همین است که رفتار بسیاری از نگارخانه‌ها را از رفتار حرفه‌ای دور کرده است. برخی از گالری‌داران فقط دیوار اجاره می‌دهند و صرفاً ورودی می‌گیرند و لذا هر اثر نازلی را هم نمایش می‌دهند. منکر این نیستم که کار بد زیاد تولید می‌شود ولی اساساً ملاک و معیار درستی هم برای تشخیص سره از ناسره وجود ندارد و تا حد زیادی هم این معیار‌ها سلیقه‌ای و شخصی است.

نمایشگاه «انسان، حیوان، طبیعت» تا ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ در گالری‌ایده واقع در تهران، کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم (رمضانی) پلاک ۲۶ پذیرای دوستداران و علاقمندان هنر خواهد بود.