گروه تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری نمایشگاه آثار صادق تبریزی و رونمایی کتاب آثار این هنرمند سه‌شنبه ۱۴ تیرماه با حضور مهرداد فلاح نماینده خانواده تبریزی، مازیار مصور رحمانی ناشر کتب هنری و شاهین ترکمن مدیر گالری سهراب در محل این گالری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مازیار مصور رحمانی درباره چاپ آرت بوک صادق تبریزی گفت: آرت بوک‌ها به دلیل نوع چاپ، کاغذ، صحافی و.... ویژگی‌های خاصی دارند و معمولاً یک اثر اورجینال در آن‌ها وجود دارد که این کتاب‌ها را از سایر کتب موجود در بازار متمایز می‌کند. مخاطب این کتاب‌ها نیز معمولاً موزه‌ها و مجموعه‌داران هستند. این کتب هنری در همه جای دنیا توسط ناشران بزرگ منتشر می‌شوند ولی آنچه کار ما را متمایز می‌کند این است که تا به حال یک ناشر روی هنرمندان مطرح یک کشور متمرکز نشده است ولی ما تا به حال حدود ۳۰ کتاب برای هنرمندان ایرانی چاپ کرده‌ایم که تقریباً در همه آن‌ها یک نسخه اثر اصلی وجود دارد.

مصور رحمانی ادامه داد: من سال ۹۲ پیشنهاد انتشار چنین کتابی را به صادق تبریزی دادم و مورد استقبال قرار گرفت. مراحل جمع‌آوری آثار و عکاسی از آن‌ها بسیار دشوار بود چون آرشیو منسجمی از آثار آقای تبریزی وجود نداشت. همه مراحل صفحه‌آرایی و چاپ کتاب زیر نظر‌ ایشان پیش رفت و سال ۹۶ کتاب آماده شد، اما متأسفانه همزمان شد با بیماری استاد و فرصتی برای رونمایی کتاب وجود نداشت. پس از فوت‌ ایشان نیز کتاب در خارج از کشور رونمایی شد و حالا این امکان فراهم شده است که در ایران هم رونمایی شود.

مصور رحمانی افزود: صادق تبریزی وسواس زیادی برای چاپ کتاب داشت و ما سه سال هر هفته برای انتخاب و گردآوری آثار جلسه داشتیم که دورانی به یاد ماندنی برای من بود. این کتاب صد ادیشن دارد که توسط استاد امضا شده و اثر چاپ سیلک اسکرین هم که توسط استاد امضا شده است در کتاب وجود دارد. روی کتاب نقش برجسته فلزی وجود دارد که برگرفته از المان‌های آثار‌ ایشان است. این کتاب بیشتر در خارج از ایران ارائه می‌شود و در میان کتاب‌هایی که برای هنرمندان مختلف منتشر کرده‌ام تنها اثری است که هنرمند آن فوت کرده است.

او با اشاره به اینکه کتاب دیگری هم در نمایشگاه رونمایی خواهد شد گفت: یک مجموعه از آثار صادق تبریزی شامل ۲۰ اثر که تک به تک توسط استاد امضا شده است در این نمایشگاه رونمایی می‌شود که آن هم در ۱۰۰ نسخه آماده شده است. علاوه بر این در سال‌های گذشته همراه با استاد روی کتابی کار می‌کردیم که همه صفحات آن چاپ دستی است و چند صفحه از آن که آماده شده بود توسط استاد امضا شد. اما با فوت‌ ایشان کار ناتمام ماند و حالا با حمایت خانواده‌شان قصد داریم که این کتاب را هم به سرانجام برسانیم و بخشی که کامل شده بود را به شیوه چاپ دستی منتشر کنیم.

مهرداد فلاح نیز با بیان اینکه صادق تبریزی علاقه داشت کتابی از فعالیت‌های هنری خود در طول شصت سال منتشر کند، گفت: او می‌خواست کتابی چاپ کند که مرجع باشد و آثار آن را هم خودش انتخاب کند. خانواده آقای تبریزی علاقه داشت رونمایی کتاب زودتر انجام شود اما چون قصد داشتیم یک نمایشگاه نیز همراه این اتفاق باشد و جمع‌آوری آثار بسیار دشوار بود، این کار به تأخیر افتاد. در این نمایشگاه آثاری از مجموعه‌داران مختلف و همچنین مجموعه شخصی آقای ترکمن و آثاری از خانواده استاد گردآوری شده و برای نمایش آماده شده‌اند. در این نمایشگاه حدود ۳۵ اثر نمایش داده می‌شود که کار‌هایی از دوره‌های مختلف هستند و از ابتدای فعالیت‌ایشان تا سال‌های اخیر را دربرمیگیرد. صادق تبریزی پنج دوره اثر دارد و به جز جز سفال‌ها که دسترسی به آن‌ها دشوار بود، آثاری از دیگر دوره‌ها در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

فلاح ادامه داد: محلی که هم اکنون در آن هستیم سال ۵۲ توسط صادق تبریزی با عنوان نگارخانه ۶۶ تأسیس و ثبت شد. اولین نمایشگاه آن به مجموعه شخصی تبریزی از آثار هنرمندان هم دوره خودش اختصاص داشت و در سال‌های بعد نیز هنرمندان مطرح کشور اینجا نمایشگاه داشتند. چند سال پیش از فوت استاد این محل به گالری سهراب تحویل داده شد و آقای ترکمن مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

WhatsApp Image 2022-07-05 at 3.11.57 PM

در ادامه شاهین ترکمن با اشاره به سابقه همکاری خود با صادق تبریزی گفت: پیش از این دو نمایشگاه از آثار آقای تبریزی در گالری سهراب برگزار کرده‌ایم. یکی از آن‌ها سال ۹۵ در دوران حیات‌ایشان بود و نمایشگاه دوم سال گذشته برگزار شد. پس از آنکه قرار شد رونمایی کتاب آثار صادق تبریزی اتفاق بیفتند به این فکر کردیم که نمایشگاهی از آثار استاد هم برگزار کنیم که شایسته او بوده و نمایشی کامل از دوره‌های مختلف آثارش باشد. در این نمایشگاه فقط تعداد اندکی از کار‌ها برای فروش هستند و هدف اصلی ما آن است که جوانانی که کار‌های قدیمی استاد را ندیده‌اند بتوانند روند کارهای‌ایشان از ابتدا تا سال‌های آخر را مشاهده کنند. تعداد کار بی‌نظیر در این مجموعه وجود دارد که در حد کار‌های موزه هستند و تعدادی از آن‌ها برای نخستین بار به نمایش درآمده است.

ترکمن ادامه داد: مجموعه‌ای از آثار استاد با عنوان ریتم خط وجود دارد که از سال‌های گذشته کار کرده و در سال‌های آخر حیاتشان در ابعاد بزرگ به آن‌ها پرداختند. این آثار کمتر دیده شده و ما سعی کردیم تعدادی از آن‌ها را در نمایشگاه ارائه کنیم تا مردم با آن‌ها آشنا شوند. این آثار در واقع مینیمال شده آثار قبلی آقای تبریزی است و شاید نگاه استاد به آینده بوده که مخاطب بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

او با اشاره به اهمیت کتابی که از آثار صادق تبریزی منتشر شده است گفت: تصویری که ما از کتاب داریم و ساختاری که از آن می‌شناسیم بسیار متفاوت با اثری است که هم اکنون می‌بینیم. اگر این اثر را کتاب بنامیم در حق آن کم لطفی کرده‌ایم زیرا آنچه آقای مصور رحمانی منتشر کرده است خود یک اثر هنری است که در مرحله به مرحله آماده‌سازی آن زحمت زیادی کشیده شده است.

در بخش دیگری از نشست فلاح درباره مجموعه شخصی صادق تبریزی گفت: آثار استاد نزد پسر‌ایشان نگهداری می‌شود و بسیاری از آن‌ها هنوز نمایش داده نشده است. قرار است در آینده موزه‌ای از این آثار شکل بگیرد و علاوه بر آن مجموعه‌ای که تبریزی از آثار سایر هنرمندان داشت نیز در آن نمایش داده شود. آقای تبریزی یک مجموعه‌دار بود که آثار بسیاری از هنرمندان مطرح ایران را در اختیار داشت. او از دوره طفولیت علاقه‌ای به جمع‌آوری مجموعه داشت و این کار را با مهر‌های کوچکی که با حقوق خودش می‌خرید آغاز کرد که بعداً این المان‌ها وارد آثارش نیز شد. او کار گردآوری مجموعه را در سال‌های بعد ادامه داد و با توجه به اینکه خودش هنرمند بود آثار خاصی از هنرمندان زمان خود را انتخاب می‌کرد و هیچ وقت هم آنچه جمع می‌کرد را نفروخت.

فلاح ادامه داد: تبریزی از پیشگامان حضور هنرمندان ایرانی در حراج‌های خارجی بود و نخستین حضور او در حراج‌های بین‌المللی به سال ۶۲ مربوط می‌شود. همچنین در سال ۴۸ اولین حراج آثار هنری در ایران برگزار شد که صادق تبریزی هم در آن شرکت داشت. او ده سال آخر عمرش مشغول به کار نوشتن بود که یک بخش آن به خاطراتش اختصاص داشت و بخش دیگر پژوهش هنر ایران بود که ناتمام ماند.