گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» با آثاری از گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران سه‌شنبه ۳۱ خردادماه افتتاح شد. در افتتاحیه این نمایشگاه محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عبدالرضا سهرابی، مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان هنر حضور داشتند.

عبادرضا اسلامی، رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران در این مراسم ضمن تشکر از همه کسانی که نقشی در برگزاری این نمایشگاه داشتند، گفت: امروز شاهد نمایشگاهی هستیم که برخی آثار ارزشمند گنجینه موزه در آن به نمایش در آمده است. جنبش‌هایی که در اواسط قرن بیستم نگاهی جدی‌تر به هنر داشت، تعریف استاندارد هنر را قبول نداشتند و بیشتر به فلسفه و‌ ایده هنر توجه کردند. به نظر می‌رسد این جنبش‌ها پرسش سختی برای تاریخ هنر مطرح کردند، این که ماهیت اثر هنری در شیئ بودن است یا در‌ اندیشه پشت آن.

اسلامی افزود: از ویژگی‌های خوب این نمایشگاه آن است که تاریخ هنر را مرور می‌کند و سعی شده است در تبلیغات، کتاب و... نیز این رویکرد وجود داشته باشد. ۳۸ اثر در این نمایشگاه وجود دارد که بیشتر آن‌ها برای اولین بار است که از گنجینه موزه خارج شده و نمایش داده می‌شوند. در این میان بعضی از آثار از چیدمان درستی برخوردار نبود و با زحمات همکاران و کیوریتور نمایشگاه، درباره چیدمان آن‌ها تحقیق شد و با توجه به اسناد موجود، به شیوه نمایش آن‌ها دسترسی پیدا کردیم. سعی می‌کنیم تا پایان سال نمایشگاه‌های دیگری از گنجینه موزه برگزار شود و همچنین بخش نمایش دائمی آثار گنجینه موزه را راه‌اندازی کنیم.

پس از آن بهرنگ صمدزادگان، کیوریتور این نمایشگاه گفت: از همه همکارانم در موزه هنر‌های معاصر و مدیران سابق و فعلی موزه تشکر می‌کنم زیرا عزم راسخی برای برگزاری این نمایشگاه داشتند. با توجه به تجربیاتی که در کشور‌های خارجی داشته‌ام می‌گویم که یکی از حرفه‌ای‌ترین تیم‌هایی که تا به حال با آن‌ها همکاری کرده‌ام تیم موزه هنر‌های معاصر تهران است که با آگاهی و جدیت مشغول کار هستند.

صمدزادگان افزود: این نمایشگاه نقطه آغازی برای این است که گنجینه موزه هنر‌های معاصر به نمایش درآید و بتوانیم این آثار را زنده نگهداریم. به عنوان یک معلم برایم مهم است که دانشجویان بتوانند این آثار را از نزدیک ببینند. بسیاری از جوانان در حسرت دیدن آثار موزه‌های خارجی به سر می‌برند ولی ما باید از این سرمایه گرانقدری که داریم استفاده کنیم.

او درباره اهمیت موضوعی نمایشگاه گفت: ما در جامعه هنری ایران با جریان هنر زیباشناسانه مدرن یا هنر انتزاعی و احساس‌گرا سالیان سال است که آشنایی داریم، اما آنچه کمتر با آن آشنا هستیم جریان ضد زیبایی‌شناسی است. جریانی که در میانه قرن بیستم به دلایل مختلف اجتماعی صورت گرفت و منجر به فعالیت‌های غیر زیبایی‌شناسانه می‌شد. نتیجه آن دو رویکرد مهم بود، مینیمالیسم که می‌خواست هنر را به ساده‌ترین و بنیادی‌ترین عناصر خلاصه کند و کانسپچوال آرت که نکته مهم در آن‌ ایده پشت یک اثر هنری بود و نه شیئی که تولید می‌شد.

صمدزادگان افزود: ما در زمانه هنر معاصر به سر می‌بریم. اگر مینیمالیسم و کانسپچوال آرت آنتی تز زیبایی‌شناسی را صادر کردند ما امروزه در دوره سنتز هستیم. هنر امروز به زعم بسیاری از تئوریسین‌ها هم شامل زیبایی‌شناسی مدرن است و هم کانسپچوال آرت، در حالی که هیچ کدام آن‌ها به طور کامل مدنظر نیست.

نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» تا ۲۷ شهریور در موزه هنر‌های معاصر تهران برپاست.