گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهدی محدث با عنوان «ناشهر» در گالری آ برگزار شد. محدث در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه یک فریم ۴۰ تایی و ۳۴ تابلوی ۲۰ در ۱۵ در این مجموعه به نمایش درآمده است که با رنگ روغن روی بوم کار شده‌اند، گفت: حدود ۶ سال است که به طور همزمان روی سوژه شهر و طبیعت کار می‌کنم و طبیعت من هم تحت تأثیر شهر است. البته شهر صرفاً نمایی که دیده می‌شود نیست بلکه روابط اجتماعی، سیاسی و... یک شهر را شکل می‌دهند.

محدث ادامه داد: فرم مهم‌ترین مسأله برای من است. موضوعاتی در شهر هست که درگیرم می‌کند اما ترجیح می‌دهم بیشتر با فرم درگیر شوم تا به نتیجه برسم. با استفاده از بافت، سطح و عناصر بصری آن بیان شهری را ایجاد می‌کنم.

او درباره روندی که در آثارش طی شده است گفت: سال‌های گذشته کار‌هایم عینی‌تر بود اما وقتی پروسه ادامه پیدا کرد جرم رنگ بیشتری وارد کارم شد و بافت ایجاد کردم. عنصر بافت بیان فرمی قوی داشت و کار من شبیه ساختن ساختمان و شهر شد. قبلاً وقتی نقاشی طبیعت انجام می‌دادم نیز با کاردک رنگ روی بوم می‌گذاشتم، اما الان مقدار زیادی رنگ را روی بوم می‌گذارم و جا‌هایی کنده کاری می‌کنم و رنگ‌ها را حذف می‌کنم.

محدث افزود: رنگ بیان قوی دارد و شاید مهمترین عنصر در نقاشی باشد. رنگ‌های من دقیقاً همان چیزی است که در واقعیت می‌بینم و همه چیز با دیدن اتفاق می‌افتد. امروزه در شهر و طبیعت همه رنگ‌ها خاکستری و تیره هستند و فضای اجتماعی هم در این مسأله تأثیرگذار است. اگر گاه یک لکه رنگ زنده و درخشان در کارم وجود دارد در واقع آرزوی آن است که این رنگ‌ها در شهر باشد.

او درباره ابعاد آثارش گفت: وقتی پروسه‌ای را شروع می‌کنم دوست دارم تعداد کار‌ها را بیشتر کنم تا نتیجه بهتری بگیرم. کار بزرگ ممکن است چند روز طول بکشد و پروسه دیرتر به نتیجه برسد اما کار کوچک وقت کمتری می‌گیرد و نتیجه زودتر دیده می‌شود. علاوه بر این کرونا هم در این مسأله تأثیرگذار بود و من با تعطیل کردن کارگاه مجبور شدم فضای کوچکی از خانه را به کارم اختصاص دهم. با این حال ابعاد بزرگ تأثیر بیشتری دارد و تلاشم این است که همین پروسه را به شکلی جلو ببرم که این بافت و ترکیب‌بندی را بتوانم در مقیاس بزرگتر کار کنم.

محدث افزود: فرم است که محتوا و پیام را به همراه می‌آورد و ریشه آن نیز عینیت و چیز‌هایی است که دیده‌ایم. بسیاری از هنرمندان به دنبال موضوع و محتوای عجیب هستند اما نقاشی زبان تجسمی و عناصر بصری است و مهمترین چیز در آن بیان فرمی است. ما به دلیل شرایط زندگی سیاسی و اجتماعی که داریم ناخودآگاه ذهنمان درگیر محتوا و موضوع است و به همین دلیل دنبال این هستیم که بیان قوی و محتوا در کار‌هایمان بیاید. اما من دوست دارم با بیان فرمی به محتوا برسم نه این که صرفاً داستان تعریف کنم.