گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فرید شمس یوسفی با عنوان «گسیختگی» در گالری اِو برپاست. شمس یوسفی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه بیش از ۵۰ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که با تکنیک میکس مدیا در ابعاد مختلف کار شده‌اند، گفت: شکل‌گیری این مجموعه به دوران کرونا برمی‌گردد و زمانی که به دلیل قرنطینه نمی‌توانستم برای خرید کاغذ و بوم از خانه بیرون بروم به لوازم بازیافتی رو آوردم. از جعبه‌ها و مقوا‌های دور ریختنی استفاده کردم و دو سال روی آن‌ها کار کردم. البته قصد من نمایش دادن این آثار نبود اما در نهایت اتفاقاتی پیش آمد که باعث شد کار‌هایم را نمایش دهم و شاهد بازخورد‌های خوبی نیز بودم.

او درباره تأثیر مقوا‌های بازیافتی روی کار‌هایش گفت: این موضوع باعث می‌شد کارم نسبت به زمانی که روی مقوای با کیفیت کار می‌کردم مقداری محدود شود، اما نوشته‌ها و علائم روی جعبه‌ها یا بافت مقوا‌ها به من خیلی کمک کرد. بازی گوشی‌هایی شکل گرفت و توانستم آن نوشته‌ها و علائم را کنترل کرده و در جهت کار خودم استفاده کنم. کسانی که به نمایشگاه آمدند هم از این آثار استقبال کردند و به ویژه آثار روی بسته‌های نمک و ادویه بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود.

شمس یوسفی افزود: من نقاشی فیگوراتیو هستم و در مجموعه‌های قبلی هم درگیر فیگور انسان یا حیوان بودم، اما در دوران کرونا که مدام شاهد از بین رفتن آدم‌ها بودم در کار‌هایم نیر کاملاً درگیر انسان شدم. آدم‌هایی را به تصویر کشیدم که در حال نابودی و از هم گسیختگی هستند. این کار‌ها داستان انسان معاصر است که مشکلات متعدد او را متلاشی می‌کند. این آثار تنها به کرونا محدود نمی‌شود بلکه نوعی اعتراض به شرایط فعلی انسان‌ها و فشار‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و... است که وارد می‌شود و آدم‌ها زیر بار این همه فشار در حال خرد شدن هستند.

این هنرمند افزود: علاوه بر جعبه‌ها، طراحی‌های دیگری روی دفترچه‌های بیمه انجام دادم. این کار از یک سو اشاره به افزایش نیاز به دارو و درمان در دوره کرونا بود و از سوی دیگر همزمان با این دوران دفترچه‌های کاغذی کارکرد خود را از دست داد و همه نسخه‌ها اینترنتی شد و به این ترتیب دفترچه‌های بیمه کارایی خود را از دست داد.

او با بیان اینکه در آثارش فضاسازی نکرده و فقط پرتره و فیگور انسان را کشیده است گفت: بیشتر روی فرم تأکید داشتم و در حال جستجو برای رسیدن به فرم‌های پرتره و فیگور انسان بودم. بافت‌های مختلف را با چاپ دستی، رنگ روغن، اکریلیک، جوهر و... در کار‌ها به وجود آوردم و لایه لایه با مواد مختلف کار کردم.

این هنرمند اهل لاهیجان ادامه داد: به عنوان یک هنرمند شهرستانی خوشحالم که گالری اِو به نمایش آثار هنرمندان تهرانی بسنده نکرده است زیرا ورود به گالری‌های تهران برای ما بسیار دشوار است. من تا به حال در لاهیجان، رشت، اصفهان، سنندج و... نمایشگاه داشته‌ام و این بار گالری اِو به من اعتماد کرد و توانستم در تهران نیز نمایشگاه انفرادی داشته باشم.