گروه تجسمی هنرآنلاین: همزمان با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر، محمد اسدی جوزانی به خلق پرتره‌ای از شهید وزوایی پرداخت. او در گفت و گو با هنرآنلاین درباره اثر جدید خود گفت: توفیق داشتم در مدتی که در عرصه نقاشی فعال بودم روی پرتره خیلی از شهدا کار کنم. شهدا نیز مدد کردند و کار‌هایم به آن درجه‌ای رسیده‌اند که از نظر تکنیکال قابل قبول باشند.

اسدی جوزانی افزود: کار روی پرتره شهدا تأثیرات مثبتی بر من دارد. اکثر این کار‌ها پس از مطالعه کتاب و تماشای فیلم‌های متعدد کشیده می‌شوند. پرتره شهید وزوایی نیز با همین روند خلق شد. من از قبل اطلاعاتی درباره نقش شهید وزوایی در آزادسازی خرمشهر داشتم و می‌دانستم این شهید بزرگوار شجاعت‌هایی را در خرمشهر داشته است.

این نقاش بیان کرد: دنیا فکر نمی‌کرد با وجود امکانات لجستیکی و نظامی که از غرب و شرق به دست بعثیان و صدام رسیده بود ایران بتواند خرمشهر را فتح و از دست بعثیان ر‌ها کند. همان زمان جوان‌های معتقد و متوسلی که شاید دوره‌های عالی نظامی را هم ندیده بودند توانستند با انجام یک عملیات نظامی خیلی بزرگ خرمشهر را فتح کنند. من فکر می‌کنم دلدادگی شهدا در شب عملیات کاری کرد که آثار خلق شده با موضوع آزادسازی خرمشهر به جان و دل مردم بنشیند. در واقع کاری که خدایی باشد بسیار تأثیرگذار است.

اسدی جوزانی ادامه داد: به نظر من هنرمندان تا حد امکان در راستای به تصویر کشیدن واقعیت‌های دفاع مقدس قدم برداشته‌اند اما من فکر می‌کنم با همه این‌ها در پردازش هنری به رخداد آزادسازی خرمشهر کوتاهی شده است. من فکر می‌کنم اگر به خوبی از هنرمندان حمایت شود ما می‌توانیم همچنان شاهد تولید آثار هنری خوب و زیادی با موضوع آزادسازی خرمشهر باشیم.

نمایشگاه نقاشی شهرآسمانی حوزه هنری

او تأکید کرد: هنرمندان در طول سی و چند سال گذشته در حد توانشان المان‌سازی‌هایی برای آزادسازی خرمشهر کرده‌اند. اگر سازمان‌ها و نهاد‌های متولی در طول سال حمایت‌های خوبی از هنرمندان بکنند ما در عرصه المان‌سازی برای وقایع دفاع مقدس شاهد پیشرفت خواهیم بود اما این حمایت‌ها اکنون مقطعی هستند.

خالق پرتره شهید وزوایی گفت: در هنر‌های تجسمی از المان‌های ایثار و شهادت غفلت شده است. این المان‌ها بسیار ارزشمند هستند و ریشه در هویت ایرانی و اسلامی ما دارند بنابراین اگر هنرمندان بیشتر به آن‌ها بپردازند، اقشار مختلف جامعه با دیدن آثار آن‌ها بیش از پیش به هویتشان پی می‌برند و در شرایطی چون شرایط فعلی جامعه ما به فکر احتکار کالا‌ها و بهره‌برداری بیش از پیش مالی نمی‌افتند.