گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مریم خلیفه با عنوان «اروس» در گالری گلستان برگزار شد. خلیفه در گفتگو با هنر آنلاین با بیان اینکه ۱۹ اثر با تکنیک ریخته‌گری آلومینیوم در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: کلمه عروس در پارسی قدیم با الف نوشته می‌شد و در روایت‌های کهن و ادبیات کلاسیک به مرد نیرومند گفته می‌شد اما من تعریف شخصی خودم را ارائه دادم و دختری را در نظر گرفتم که به حجله رفته و قطعه قطعه شده است. اما این به حجله رفتن به معنای ازدواج کردن نیست و این دختر همسر هیچ مردی نشده است، بلکه زنی است که به عقد آگاهی و شعور خود درآمده و از چهارچوب‌های ذهن خودش خارج شده است.

خلیفه ادامه داد: هنرمندان معمولاً در خلق آثار هنری به تجربه زیسته خود رجوع می‌کنند. من هم زمانی که توانستم از چارچوب‌های ذهنی خود آزاد شوم تبدیل به اروسی شدم که از چارچوب‌ها خارج شده و حیات نویی برای خودش تعریف کرده است.

او درباره تکنیک کار خود گفت: می‌خواستم ارتباط مستقیم میان بدن و اثر هنری وجود داشته باشد. می‌توانستم با استفاده از مواد دیگر و به شکل غیرمستقیم این فرم‌ها را بسازم اما قالب‌گیری از بدن می‌توانست آنچه که می‌خواستم را انتقال بدهد. با توجه به تجربیاتی که در ریخته‌گری کسب کرده بودم توانستم تغییراتی در تکنیک ایجاد کنم و اضافه کردن بافت یا برش‌های مختلف کمک کرد به مفهوم مورد نظرم نزدیکتر شوم.

خلیفه افزود: تکنیک کار من از همان دوران دانشجویی قالب‌گیری مستقیم از بدن و ریخته‌گری آلومینیوم بود. من به خصوصیات مواد مذاب علاقه زیادی داشتم و حرارت زیاد کوره و قدرت آن هم برایم جذاب بود. بنابراین تصمیم گرفتم که تکنیک ریخته‌گری را دنبال کنم. آلومینیوم را به جای برنز انتخاب کردم تا به فلز شخصی خودم تبدیل شود. آلومینیوم ویژگی سرد و خشکی دارد و من با تکنیک‌های رنگی مختلف توانستم این سردی را کمی کاهش دهم و با استفاده از پتینه رنگی آنچه می‌خواستم را به دست بیاورم. من این تکنیک را از حسین داوری نژاد آموختم و جا دارد از‌ ایشان و همه کسانی که در این راه به من کمک کردند تشکر کنم.