گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی ویدئوآرت «آب» در گالری نگر برپاست. فرید‌ امین‌الاسلام، کیوریتور پروژه در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: در همکاری با گالری نگر قرار بر این است که هر سال یک نمایشگاه گروهی ویدیوآرت داشته باشیم تا بتوانیم این مدیوم را بین مخاطبان جا بیندازیم، چون متأسفانه علیرغم مطالب متعددی که در این زمینه منتشر شده و نمایش‌های مختلف که از این آثار برگزار شده است همچنان ویدئوآرت آنطور که باید برای مخاطبان جا نیفتاده است.

امین الاسلام ادامه داد: موضوع آب را برای این پروژه انتخاب کردم چون مسأله‌ای بسیار حیاتی است و از دیدگاه‌های مختلف می‌توان به آن پرداخت. از جنبه سیاسی اجتماعی، تغییرات اقلیمی و بحران آب، یا جایگاه آن در فرهنگ و ادبیات ما و رمز و راز‌های عرفانی، موضوع آب امکان پرداختن به مفاهیم بسیار گسترده را فراهم می‌کند.

او با بیان اینکه آثار ۶ هنرمند در این مجموعه به نمایش درآمده است، افزود: اصراری نداشتم که هنرمندان حتماً برای این نمایشگاه کار‌های جدیدی ارائه دهند. آثار بهنام کامرانی و علی اتحاد قبلاً ساخته شده بود و من این کار‌ها را دیده بودم و از آن‌ها دعوت کردم که در نمایشگاه حضور پیدا کنند، زیرا کار‌هایشان خیلی خوب بود و جا داشت که هرچه بیشتر دیده شود. اما نسترن آزادی، کتایون افروز، سیمین کرامتی و خود من کار‌های جدیدی را برای این نمایشگاه ساختیم.

این هنرمند درباره اینکه چرا ویدئوآرت هنوز در جامعه هنری و میان مخاطبان ایرانی جا نیفتاده است گفت: طبیعی است که مدیومی مانند نقاشی که چند قرن سابقه دارد به چشم مخاطبان آشنا می‌آید و حتی یک نقاشی بازاری را اثر هنری می‌دانند. اما ویدئوآرت در ایران از دهه ۸۰ با نمایشگاه هنر‌های مفهومی در موزه هنر‌های معاصر شناخته شد و به تدریج راه خودش را باز کرد. در واقع ویدئوآرت در کشور ما یک تاریخ ۳۰ ساله دارد و هنوز مردم به آن عادت نکرده‌اند.

امین الاسلام ادامه داد: نکته دوم آن است که ساخت ویدئو آرت نیازمند پیش تولید و پروداکشن خیلی خوب است و بعد باید تبلیغ زیادی انجام می‌گیرد تا اثر دیده شود. اما مسائل اقتصادی باعث می‌شود پیش تولید خوب نباشد زیرا در ایران کسی ویدئو آرت نمی‌خرد و این انگیزه هنرمندان را برای ساخت اثر کم می‌کند. این‌ها مسائلی است که باید در طول زمان و به تدریج حل شود.

امین الاسلام افزود: ویدئو آرت یک مدیوم مرزی بین سینما، نمایش و هنر‌های تجسمی است و از این نظر می‌تواند خیلی جذاب باشد. عباس کیارستمی ویدیو‌های زیادی ساخت که آن‌ها را فیلم تجربی میدانست اما آثارش در کشور‌های دیگر به عنوان ویدیو آرت شناخته می‌شد. هنرمندان دیگری نیز در ایران ویدئو آرت ساختند اما معمولاً فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند. ساخت ویدیو آرت بسیار پر زحمت است و تجهیزات زیادی می‌خواهد که اگر فراهم شود هنرمندان ما پتانسیل زیادی برای رشد دارند.

او درباره نقش گالری‌ها در این زمینه گفت: به دلیل اینکه نمایش ویدیو آرت سود اقتصادی ندارد معمولاً گالری‌ها به آن توجه نمی‌کنند، اما تعداد کمی گالری پیشرو هستند که به هنر‌های جدید توجه دارند. گالری نگر برای اجاره تلویزیون‌ها هزینه سنگینی را متقبل شد در حالی که هیچ تضمینی برای فروش آثار وجود ندارد و این نشان می‌دهد که مدیر گالری یک نگاه پیشرو به هنر دارد.

این هنرمند ادامه داد: اگر می‌خواهیم در هنر جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به رسانه‌های نو توجه کنیم. در هنر امروز دنیا ویدئو آرت جایگاه بالایی دارد و در موزه‌ها به نمایش در می‌آید، ولی ما حتی موزه‌ای نداریم که این آثار را نمایش دهد. هنرمندان ما باید در نمایشگاه‌های خارج کشور شرکت کنند تا آثارشان دیده شود و‌امیدوارم روزی امکان این فعالیت‌ها فراهم شود.

نمایشگاه ویدئوآرت «آب» تا ۲۸ اردیبهشت در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک۱۵۴ برپاست.