به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه «آن لحظه ناب» از ۹ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در گالری گلستان و به صورت مجازی برگزار شد. لیلا نادری دلپاک، هنرمند نقاش و تصویرساز، شکل‌گیری نمایشگاه «آن لحظه ناب» را برگرفته از اشعار مولانا دانست و در این باره گفت: اشعار کهن همواره موضوعی جذاب برایم بوده‌اند بنابراین همیشه از آنان الهام گرفته‌ام. آثار مربوط به این نمایشگاه نیز برگرفته از شعر معروف حضرت مولانا است که در آن می‌فرمایند: پوشیده چون جان می‌روی اندر میان جان من/ سرو خرامان منی‌ای رونق بستان من/ چون می‌روی بی‌من مرو‌ای جان جان بی‌تن مرو/ وز چشم من بیرون مشو‌ای شعله تابان من

او افزود: این جملات مرا به تفکر عمیقی واداشت، به همین خاطر سعی کردم که در آثار این نمایشگاه، اتفاقی را که به واسطه عشق در درون انسان امروزی رخ می‌دهد، نشان دهم.

این هنرمند درباره تأکید بر جنسیت زن در این نمایشگاه، اظهار کرد: بخش مهمی از پژوهش‌ها و آثارم که سال‌ها بر روی آن کار کردم، مربوط به زن بود. در این پژوهش‌ها دریافتم که زیبایی‌شناسی تصویر زن در نگارگری ایرانی برآمده از جایگاه زن از منظر ادیبان است و همواره منبع الهام هنرمندان نگارگر قرارگرفته است.

نادری دلپاک تصریح کرد: در واقع این زیبایی ظاهری زن در ادب فارسی ملاک‌هایی از زیبایی‌شناسی اندام و چهره او را ارائه می‌دهد و شامل نسبت‌ها در شکل و نوع و رنگ‌هاست که اغلب با بیان حالت‌ها نیز در هم آمیخته و شکل کاملی از زیبایی را جلوه‌گر می‌سازد که برگرفته از ادب و عرفان است.

او ادامه داد: در حقیقت، هنرمند آن زمان با عنایت به جلوه‌های عرفانی چهره را نمادی از معشوق حقیقی انسان محل تجلی نور می‌داند و صورتی مهتاب‌گون متصور می‌شود؛ بنابراین من بر آن شدم تا در دنیای امروزی در قالبی زنانه مفهوم عشق را با استفاده از نور، رنگ، نماد و ترکیب با یکدیگر نشان دهم تا بازتابی از معانی پنهان باشد به عنوان مثال سعی کردم که کار را در بی‌صورتی و مهتاب گونگی نشان دهم یا سرخی و گلگونگی گونه را برای نشان دادن برافروختن عشق، مد نظر قرار دادم. البته این به معنای آن نیست که سوژه‌ها کاملاً زنانه بودند بلکه وجود نماد‌ها نشان از حالات لیلی و مجنون نیز هست و عشق نیز تقدیر از آن‌هاست.

نادری دلپاک خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه مجموعه‌ای از عناصر یک مفهوم را منتقل می‌کرد به همین خاطر زن در این آثار جدای از جنسیت و حس ناب عشق، دارای یک فکر و‌اندیشه مستقل است که با استفاده از نماد‌ها و عناصر به تصویر کشیده شده است.

او ادامه داد: این دومین نمایشگاه انفرادی من است و کار قبلی نیز برگرفته از اشعار حضرت حافظ بود. در این نمایشگاه ۲۵ اثر که با تکنیک ترکیب مواد کار شده بود، در ابعاد ۳۵ در ۳۵ ارائه شد.

این هنرمند، درباره دلایل برگزاری آنلاین این نمایشگاه، گفت: قرار بود که این نمایشگاه در سال ۹۹ برگزار شود اما به دلیل پاندومی کرونا و مشکلاتی که پس از آن به وجود آمد، برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاد. در ادامه نیز، این نمایشگاه به دلیل فضایی که هنوز از کرونا پاک نشده، در اردیبهشت ماه سال جاری و به صورت آنلاین برگزار شد.

نمایشگاه گروهی گالری کمال‌الدین بهزاد، چهارمین و پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر‌های تجسمی فجر، دومین جشنواره هنر‌های تجسمی تجلی بصیرت، جشنواره مجازی پیامبر اکرم (ص)، جشنواره بازار آثار هنری تهران، نمایشگاه گروهی صد اثر صد هنرمند گالری گلستان طی هفت سال، سومین جشنواره سمفونی لک‌لک‌های تهران، جشنواره شهر‌نگار قم، جشنواره هنری لانزاروته استودیو لاکونه اسپانیا جزایر قناری، نمایشگاه گروهی تصویرسازی گالری لنا، نمایشگاه سالانه تصویرسازی مهان ناخوانده، نمایشگاه سالانه تصویرسازی «ما تصویرگر‌امید هستیم» از جمله سوابق هنری این هنرمند است.