گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پریناز گودرزیان با عنوان «ماده مرده» در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ برپاست. گودرزیان در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۸ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: چهار اثر این مجموعه در ابعاد بزرگ با استفاده از انتقال عکس بر روی زمینه شکل گرفته‌اند و کار‌های کوچک با استفاده از پیگمنت روی کاغذ و استیکر ایجاد شدند.

گودرزیان ادامه داد: دو سال پیش برای یک نمایشگاه در حال آماده کردن کاری بودم و‌ ایده‌ای به ذهنم رسید که آن را پیاده کردم و بعد آنقدر برایم جذاب شد که تصمیم گرفتم آن را گسترش دهم و در نهایت این کار‌ها شکل گرفت.پس از اینکه کار‌های کوچک را انجام دادند احساس کردم نیاز دارم که این‌ها را جای دیگری هم ببینم به همین دلیل شروع کردم با استفاده از مقداری استخوان و تصویر دست خودم عکس‌هایی را چاپ کرد و کار‌های بزرگ به وجود آمد.

او با بیان اینکه کانسپت کارش چند وجهی بودن است، افزود: همه چیز از خودم آغاز شد و شروع کردم به کشف درونیات خودم. متوجه شدم که درونم چقدر با بیرون متفاوت است و احساس کردم در هر شرایطی تغییر می‌کنم. این مسأله را در دیگران هم می‌بینم و انگار همه ما درگیر این مسأله هستیم. این موضوع تبدیل به دغدغه اصلی من شد و به این فکر کردم که چرا ما آدم‌ها آنچه درونمان هست را مخفی می‌کنیم و چیز دیگری را به دیگران نشان می‌دهیم.

گودرزیان افزود: آثارم را به صورت لایه لایه کار کردم و سعی می‌کردم آنچه در لایه زیری هست را پنهان کنم و چیز‌های دیگری را روی آن نشان دهم. در کار‌هایم از استخوان، پوست، مو و... استفاده کردم که در طول کار تغییر ماهیت داده و چیز دیگری را نشان می‌دهند. رنگ هم به من کمک کرد که این تغییر را بهتر نشان دهم و با استفاده از نور‌های مختلف این امکان به وجود آمد که مخاطب یک اثر را به شکل‌های دیگری هم ببیند و این تغییر بهتر دیده شود.

او درباره تفاوت ابعاد آثارش گفت: این تغییر اتفاق مهمی در روند کارم بود. قبل از این مجموعه هم تکنیک کارم فرق داشت و هم از سایز‌های استاندارد استفاده می‌کردم. اما وقتی کار‌های کوچک را در یک دفترچه آغاز کردم این قطع کوچک باعث شد زیادتر کار کنم و افزایش سرعت کار باعث شد تغییرات بیشتری در کارم ایجاد شود. پس از آن وقتی به سراغ کار‌های بزرگ رفتم این تغییر سایز باعث اتفاقات مختلف شد و تغیرات بیشتر به چشم آمد. برای اینکه از کار‌های کوچک به آثار بزرگ برسم تجربه چاپ عکس به من کمک کرد.

گودرزیان با بیان اینکه کار‌های بزرگ را روی کاغذ عکاسی انجام داده است گفت: می‌خواستم هر چیزی که در خودم هست را روی کاغذ ظاهر کنم و به این ترتیب مستقیماً در کارم حضور داشته باشم. در واقع کار من عکاسی نیست بلکه با تکنیک فتوگرام کار کردم و دست خود را روی کاغذ عکاسی گذاشته و به آن نور دادم تا تصویر آن روی کاغذ ظاهر شود. به این ترتیب بی‌واسطه با خود مواجه شدم و بعد روی این تصویر کار کردم. البته این آثار به نتیجه نهایی نرسیده و تنها نمونه‌های اولیه آن را نمایش داده‌ام.

نمایشگاه آثار پریناز گودرزیان تا ۲۰ اردیبهشت در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ برپاست.

عکس‌ها از : گل‌سمن مهدیان و شایان خلیل‌بیگی