گروه تجسمی هنرآنلاین: چشم‌اندازهای طبیعی، پرتره‌های زنان روستایی، تندیس‌های ریز و درشت و ده‌ها اثر دیگر به دوستداران هنر اجازه و امکان می‌دهد با پیشتازان هنر معاصر عراق بیشتر آشنا شوند. بسیاری از این آثار که بین آنها کارهای هنرمندان سرشناس چون جواد سلیم و فایق حسن هم به چشم می‌خورد، پس از حمله نظامی ایالات متحده به خاک عراق به بهانه سرنگون کردن صدام از موزه‌ها و گالری‌ها به یغما رفتند و بعد هم ناپدید شدند.

شبکه‌های جنایتکار سازمان‌یافته هزاران قطعه از تاریخ و هنر عراق را خارج از مرزهای این کشور جنگزده به فروش رساندند و تندیس‌های و تابلوهای نقاشی دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ عراق سر از مجموعه‌های خصوصی و نگارخانه‌ها و موزه‌های سوئیس، آمریکا، قطر و اردن درآوردند. وزارت فرهنگ عراق از چند سال پیش کار ردیابی و پیگیری بازگرداندن آثار را آغاز کرد و حالا بخشی از آنها را در مکانی به نمایش گذاشته که پیش‌تر کارکرد رستوران داشت.

با اینکه ناآرامی‌های ناشی از حضور نیروهای اشغالگر در خاک عراق پیامدی جز ناامنی و بی‌ثباتی نداشت، به لطف خروج آمریکایی‌ها و بازگشت نسبی آرامش به این سرزمین رنسانسی در هنر عراق پدید آمده که برگزار شدن نمایشگاه‌های کتاب و کنسرت‌های موسیقی از نشانه‌های آن است. آنچه در نمایشگاه آثار هنری غارت‌شده به تماشا درآمده، یادآور دورانی طلایی بغداد است که برخی آن را یکی از پایتخت‌های هنری جهان عرب می‌دانستند.

از سال ۲۰۰۳ به بعد بیش از ۷۰۰۰ اثر هنری و تاریخی از گنجینه‌های عراق دزدیده شد که کارشناسان ارزش تعدادی از آنها را بسیار زیاد می‌دانستند. تا امروز حدود ۲۳۰۰ اثر به عراق بازگردانده شده و وزارت فرهنگ پیگیر یافتن و بازگرداندن باقیمانده این گنجینه ارزشمند تاریخی است.

غارتگران تندیس‌های چوبی و ارزشمند هنرمندان بزرگ عراق را با قیمت‌های عجیب و بسیار کم در حد ۲۰۰ دلار در بازارهای جهانی معامله کرده بودند و حالا هنردوستان در بغداد شادند که می‌توانند این آثار را از نزدیک تماشا کنند.

Iraq1

Iraq4

Iraq2

Iraq