گروه تجسمی هنرآنلاین: دوسالانه ونیز اغلب به عنوان «المپیک دنیای هنر» توصیف می‌شود و شرکت در آن اعتبار زیادی برای هنرمندان معاصر به همراه دارد. این جشنواره به مجموعه‌ای از نمایش‌ها تبدیل شده است که شامل یک نمایشگاه مرکزی است که هر دوره توسط یک مدیر هنری، مدیریت می‌شود وغرفه‌های ملی به میزبانی کشور‌ها، نمایشگاه‌های مستقل را در سراسر ونیز برگزار می‌کنند.

خارج از نمایشگاه مرکزی و بین‌المللی که به صورت کیوریتوریال برگزار می‌شود، هر کدام از کشور‌های شرکت‌کننده آثار هنرمندانی را به عنوان نماینده کشور خود ارائه می‌کنند. ۳۰ غرفه‌ای که در Giardini قراردارد متعلق به کشور‌هایی است که مالک ساختمان غرفه خود هستند و کشور‌هایی که ساختمان‌های اختصاصی ندارند غرفه‌هایی درArsenale ونیز و کاخ‌های سرتاسر شهر ایجاد می‌کنند.

مدیر هنری نمایشگاه مرکزی دوسالانه ۲۰۲۲ سیسیلیا المانی است. او نام «The Milk of Dreams» را برای نمایشگاه مرکزی انتخاب کرده که برگرفته از کتابی نوشته لئونورا کارینگتون، نویسنده سورئالیست است. این کتاب مملو از داستان‌های جادویی است که در آن همه چیز را می‌توان از طریق تخیل دگرگون کرد.

این نمایشگاه سه موضوع را دنبال می‌کند: بازنمایی بدن و دگردیسی، رابطه انسان با فناوری، و رابطه بدن و زمین. المانی این مفاهیم را پس از همه‌گیری کووید ۱۹ از طریق گفتگو با هنرمندان و طرح سؤال برای آن‌ها گسترش داد.

در «شیر رویاها» ۲۱۳ هنرمند از ۵۸ کشور حضور دارند و برخلاف دوره‌های قبلی که بیشتر هنرمندان حاضر در نمایشگاه مرکزی مرد بودند، کمتر از ۱۰ درصد هنرمندان منتخب سیسیلیا المانی مرد هستند. بسیاری از هنرمندان نمایشگاه مرکزی هنرمندان آوانگارد قرن بیستم هستند که کمتر معرفی شده و در زمان خود کمتر شناخته شده‌اند. نزدیک به نیمی از این هنرمندان فوت کرده‌اند که این تعداد نسبت به دوسالانه‌های قبلی بسیار بیشتر است.

در بخش غرفه‌های ملی، ۷۹ کشور حضور دارند و پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز برای اولین بار میزبان غرفه‌هایی از جمهوری کامرون، نامیبیا، نپال، عمان و اوگاندا خواهد بود. قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز برای اولین بار با پاویون اختصاصی خود در این رویداد شرکت می‌کنند.

هنرمند آلمانی کاترینا فریچ و هنرمند شیلیایی سیسیلیا ویکونا دریافت‌کنندگان شیر‌های طلایی برای یک عمر دستاورد هنری در پنجاه و نهمین بینال ونیزهستند که مراسم اهدای جوایز آن‌ها همزمان با افتتاحیه دوسالانه برگزار خواهد شد.