به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه آثار مینا دیده‌بان با عنوان «خواستن و خاستن» ۲۶ فروردین در گالری ژاله افتتاح شد. در این نمایشگاه ۳۸ تابلو به نمایش درآمده است که با استفاده از رنگ روغن، کاربن، مداد رنگی و... بر روی شیشه، مقوا یا بوم کار شده‌اند. 

عناصر بیرونی نظیر پیکر ونوس ویلندورف مربوط به دوران پارینه سنگی و معماری شهر مادری‌اش دزفول شکل گرفته‌اند. رواق‌ها، طاق‌نما‌ها، پله‌ها و دهلیز‌های تو در تو، دنیای رمزآلود آثار او را رقم زده‌اند. خط به عنوان عامل اصلی بصری، آثار او را بیشتر متمایل به طراحی می‌کند و آنچه که در طراحی او را مجذوب کرده امکان بداهه‌گی و کشف رموز آشکار و نهان طرح و نقش است.

دیده‌بان درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: بعد از مرگ مادرم پیکر بی‌جان او را دیدم و این مسأله تأثیر زیادی بر من داشت. پس از آن بدون اینکه متوجه باشم پیکر‌هایی در نقاشی‌هایم تکرار شد که در طول زمان این پیکر‌ها هویت و جنسیت خود را از دست دادند و حتی از فیگور انسان هم دور شده و تبدیل به موجودی شد که برای من نماد مرگ است. سر را از این پیکر‌ها گرفتم تا زندگی را از آن‌ها بگیرم و تحرک و پیچیدگی آن‌ها نیز در واقع رقص مرگ است و غم در آن‌ها وجود ندارد.

او درباره وجود ماهی در آثارش گفت: ماهی از نظر تصویری برایم خیلی جذاب است و فرم آن همیشه توجهم را جلب می‌کرد. در مرحله اول نیز به همین دلیل ماهی وارد کار‌هایم شد اما بعد از آنکه سر آن را جدا کردم، معنا وارد کارم شد، زیرا سر بخش متفکر جسم است اما وقتی قطع شود کاری از آن جسم برنمی‌آید.

دیده‌بان افزود: سمبل بنا‌های معماری نیز در آثار من وجود دارد. دالان‌ها یا کوچه‌های طاقی که برای همه ما آشناست و آن‌ها را در شهر‌های مختلف دیده‌ایم مانند هزارتو‌هایی هستند که دلم می‌خواهد در آن‌ها گم شوم، اما برای این گم شدن یک فضای آشنا را پیدا کرده‌ام. اگرچه یک فضای تاریک و تودرتو است ولی از آن ترسی ندارم و دوست دارم در آن گم شوم.

نمایشگاه «خواستن و خاستن» تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک ۴ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۱ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گالری ژاله مراجعه کنند.