گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های زهره حاتمی‌پور با عنوان «مجسمانه» در گالری عصر برپاست. حاتمی‌پور در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: ۳۸ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده که با اکریلیک روی تخته سه لا کار شده‌اند و کار روی این مجموعه را از زمان شیوع کرونا آغاز کردم.

حاتمی‌پور ادامه داد: از ابتدای فعالیت هنری خود به نقاشی فیگوراتیو پرداختم و به جز یک مجموعه که با موضوع طبیعت کار کردم، موضوع همه آثارم انسان بوده است. کار‌های من در ابتدا بیشتر رئالیستی بود اما در طول بیست سال کم کم به سمتی پیش رفت که به اکسپرسیو نزدیک شد.

او درباره موضوع آثارش گفت: خانواده، روزمره‌گی و هر آنچه مرا یاد چیز خاصی بیندازد و حسی را برایم یادآوری کند، موضوع آثار من است. معمولاً فضای خانه در تابلو‌هایم دیده می‌شود و از مدل‌ها عکس می‌گیرم و بعد از روی آن کار می‌کنم. در این مرحله تغییرات زیادی در کار ایجاد و ذهنم دخیل می‌شود. اصولاً از ابتدا هیچ پیش‌فرضی درباره اینکه کار چگونه پیش می‌رود ندارم و آن را تا جایی ادامه می‌دهم که احساس کنم تمام شده است.

زهره حاتمی پور

حاتمی‌پور افزود: از فضای رئال خیلی دور شدم زیرا علاقه داشتم کار‌هایم بیانگر باشد. شخصی که سوژه کار است مرا بسیار درگیر می‌کند و می‌خواهم حس و حال او را به تصویر بکشم اما چهره‌ها را دفرمه می‌کنم. برای کار‌هایم اتود نمی‌زنم چون تا بخواهم آن را پیاده کنم حسم تغییر می‌کند، بنابراین آنچه در ذهن دارم سریع روی بوم یا تخته می‌آورم.

این هنرمند افزود: در کار‌های قبلی من عنصر خط بسیار پررنگ بود و به دلیل اینکه سرعت کارم زیاد بود از ابزاری مانند زغال و ماژیک استفاده می‌کردم تا آن چیزی که به ذهنم می‌آمد سریع به تصویر بکشم. آن خط‌ها باعث می‌شد کارم بیشتر اکسپرسیو شود، اما در این مجموعه خط را کنار گذاشتم و سعی کردم همین حس را با قلم‌مو ایجاد کنم.

زهره حاتمی پور

حاتمی‌پور ادامه داد: موضوع همه کار‌های من آدم‌ها و فضای داخلی خانه است و احساس می‌کنم که این موضوع هنوز برایم جای زیادی دارد. رنگ‌ها در هر کدام از آثار متفاوت است و کاراکتر‌های متفاوتی سوژه کار‌هایم هستند. همچنان‌ایده‌های زیادی دارم و احساس می‌کنم همین روزمرگی‌ها برای یک نقاش می‌تواند موضوع بسیار وسیعی باشد زیرا مهم این است که انسان خودش را در آن‌ها پیدا کند. آنچه در واقعیت می‌بینم را در ذهن خود بازسازی می‌کنم و هر بار که اثری را شروع می‌کنم برایم چالش دارد زیرا نمی‌دانم چگونه تمام می‌شود. 

نمایشگاه نقاشی‌های زهره حاتمی‌پور تا ۵ اردیبهشت در گالری عصر واقع در میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.